Polskie mięso ruszyło na japoński rynek
Związek Polskie Mięso bierze udział w targach Japan Meat Industry Fair w Tokio w ramach kampanii „Rozsmakuj się w Europie”.
Związek chce przekonać japońskich i kanadyjskich dystrybutorów, importerów, przedstawicieli sieci handlowych oraz hurtowników i detalistów, że nasze mięso charakteryzuje się wysoką jakością.
Japonia jest trzecim największym producentem wieprzowiny w regionie Azji i Pacyfiku, który odpowiada za 58% światowej produkcji (dane za rok 2012). Jednakże, połowa spożywanego w Japonii mięsa pochodzi z importu. W 2012 roku kraj ten był największym na świecie importerem wieprzowiny i ten trend utrzymywał się już od roku 2005. Zapotrzebowanie to wynika z problemów środowiskowych, ograniczonej przestrzeni pod hodowlę i katastrof naturalnych. Ten region został silnie dotknięty przez epidemię świńskiej grypy, co zaburzyło relacje popytu i podaży.
Największymi dostawcami mięsa do Japonii są USA i Kanada, z których pochodzi ok. 65% importu wieprzowiny.
Eksport z Polski w 2011 roku był wart ponad 200 milionów złotych. Do lutego 2014, do czasu wykrycia w naszym kraju przypadków ASF, polskim hitem eksportowym do Japonii było mięso wieprzowe mrożone i wędliny.
Japonia to kierunek, o który opłaca się walczyć, to rynek o który warto powrócić, dlatego Japończykom nie dajemy o sobie zapomnieć - podsumowuje Witold Choiński prezes Związku Polskie Mięso - organizator kampanii.
Z ostatnich informacji przekazywanych przez Komisję Europejską wynika, że rynek ten zostanie prawdopodobnie ponownie otwarty jeszcze przed wakacjami.
Aktualnie japońska strona prowadzi ocenę sytuacji zdrowotnej zwierząt w Polsce w celu uznania regionalizacji UE oraz, w konsekwencji, wznowienia importu mięsa wieprzowego pochodzącego z polskich regionów wolnych od ASF. W marcu 2016 roku, japoński Komitet Naukowy wydał pozytywną opinię w sprawie uznawania regionalizacji UE dla ASF. Dzięki tej pozytywnej opinii, japońska administracja przygotowuje obecnie projekt mający na celu sfinalizowania procedury, która uzna europejskie zasady regionalizacji dla ASF, co będzie jednoznaczne z wznowieniem eksportu polskiego mięsa wieprzowego do Japonii.
Sprawdź także, jakie zaskakujące rozwiązania można zastosować w chlewni.