Jaka przyczepa do transportu słomy i siana?
W przypadku transportu dużej ilości bel warto wyposażyć się w specjalistyczne przyczepy. Jakie pojazdy wybierać i na co zwracać uwagę?
Kupując przyczepę do przewożenia bel, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim to, jak ciężkie ładunki będą transportowane. Czy będzie nią wożona wyłącznie słoma bądź siano, czy również sianokiszonka. W przypadku konieczności transportowania dużej ilości sianokiszonki warto zainwestować w przyczepy o większej ładowności. Można je zawsze wykorzystać również do transportu palet, big-bagów, zbiorników czy innych ciężkich sprzętów. - Ciężar przewożony na przyczepach może być bardzo zróżnicowany. W przypadku przyczep Pronar, których jesteśmy dealerem, jest to udźwig od 7300 kg w modelu T022 do aż 13720 kg w modelu T026 - mówi Krzysztof Węclewski z fimy PHU Damian.
Przyczepy tego typu najczęściej są wyposażone w dwie lub trzy osie. Różnią się one ładownością. Pojazdy trzyosiowe zazwyczaj mają długości w granicach 9-11 metrów, co potwierdza Agnieszka Drobisz, specjalista ds. marketingu firmy Zasław. - Nasze modele charakteryzują się długością platformy 9.920 mm z możliwością wysuwu tylnego 1.000 mm zabezpieczanego swożniem, pozwala to na załadunek 36 bel 1,2 m (poza drogami publicznymi ze względu na przekroczoną wysokość 4,04m można jeździć z 3 poziomami bel słomy, co pozwala załadować ok. 48 szt). - podaje. Całość wykonania ramy w tego typu pojazdach jest wzorowana na naczepach samochodów ciężarowych. Dobrze sprawdza się to w przyczepach o dużej długości. - Pojazdy wykonane są na solidnej ramie z dwuteownika. W modelu D745-14 ramy posiadają specjalne przetłoczenia, dzięki którym są nieco lżejsze, ale zachowują pełną wytrzymałość - dodaje specjalistka z firmy Zasław. Jak podaje z kolei ekspert firmy PHU Damian, w przypadku przyczep firmy Pronar jest to rama prostokątna z profili otwartych i zamkniętych.
ZOBACZ TAKŻE: Niskie ciśnienie w oponach ciągnika dobre dla gleby
W przypadku przyczep dwuosiowych skrzynia ładunkowa ma natomiast zazwyczaj długość około 6,6 m, co pozwala to na ułożenie 22 bel w dwóch warstwach i nawet 32 bel w 3 warstwach.
Przy zakupie przyczepy należy zwrócić uwagę również na wykonanie skrzyni ładunkowej. Bezpieczeństwo przewożonych bel zapewnia gładka podłoga oraz brak rantów na obrzeżu, które mogłyby uszkadzać podczas załadunku siatkę oraz folię. Ważne jest także zabezpieczenie ładunku. - Bele można mocować pasami do 9 par otworów w obrzeżu na całej długości pojazdu oraz 3 par uchwytów na końcu pojazdu i 5 sztuk uchwytów na ścianach przedniej i tylnej, co zapewnia dogodne warunki do bezpiecznego upięcia ładunku w wielu konfiguracjach - charakteryzuje produkty firmy Zasław Agnieszka Drobisz. Specjaliści zwracają uwagę, że warto sprawdzić również, czy przyczepy są wyposażone w skrzynki narzędziowe bądź "uzbroić" je w tego typu rozwiązanie we własnym zakresie. Jest to bardzo przydatne do magazynowania pasów potrzebnych przy zabezpieczaniu ładunku. W przypadku transportu na dalszą odległość warto także rozważyć opcję zabezpieczenia hydraulicznie regulowanymi burtami, które oferują niektóre firmy. Rozwiązanie tego typu jest sporo droższe, ale w przypadku dużej ilości przewożonego materiału pozwala na zaoszczędzenie cennego czasu i jest wygodniejsze.
Ważne jest także manewrowanie tak dużym sprzętem. Przyczepy o takiej długości wymagają wzmożonej koncentracji i umiejętności ze strony kierowcy. Czasami niestety i tak mogą sprawiać problemy z wjazdem na posesję, więc w przypadku kupna tego typu sprzętu trzeba zwracać uwagę również na możliwości poruszania się nim w gospodarstwie. - Manewrowanie tak długimi przyczepami ułatwia dyszel w kształcie litery Y oraz zderzak tylny, który jest uchylny oraz demontowalny - podaje przedstawicielka firmy Zasław.
Wśród ważnych elementów wymieniane jest także ogumienie montowane w tego typu przyczepach. Ze względu na dużą masę ładunku musi być ono niezawodne. - Pojazdy firmy Zasław wyposażane są w nowe koła, które poprawiają bezpieczeństwo (mniejsze prawdopodobieństwo wystrzału niż w przypadku kół regenerowanych), przyczepy D745-14 mają w standardzie koła 500/50R17”, a przyczepy D-46-20 koła 385/55R22,5 lub opcjonalnie za dopłatą koła 445/45R19,5 - informuje Agnieszka Drobisz. Podobnie sytuacja wygląda jeśli chodzi o urządzenia firmy Pronar. Standardowo przyczepy wyposażone są w ogumienie 400/60-15,5 lub w zależności od typu przyczepy nawet 500/50-17.