Federacja daje rozwiązania i błaga o pomoc!

Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów mleka wie, co zrobić, aby hodowcom było łatwiej przetrwać trudny okres, który nastąpił na rynku nie tylko krajowym, ale i europejskim. Nie jest jednak w stanie poradzić sobie bez pomocy ministerstwa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prezydent federacji Leszek Hądzlik wystosował w tej sprawie list do ministra rolnictwa - Krzysztofa Jurgiela, oto jego fragment:
„Z niepokojem odebraliśmy słowa Phila Hogana, unijnego komisarza ds. rolnictwa, który na sesji plenarnej w Parlamencie Europejskim powiedział, że „producenci mleka powinni wziąć odpowiedzialność za ciągle wzrastającą produkcję. Pragniemy przypomnieć, że Komisja Europejska odstępując od systemu kwotowania produkcji mleka w UE zapowiadała tzw. „miękkie lądowanie” wdrażając Pakiet Mleczny. Zbiór zaleceń i przepisów zebranych we wspomnianym Pakiecie nie sprawdził się, więc proszę zapytać na forum Unii Europejskiej w naszym imieniu Phila Hogana, kto odpowiada za obecną sytuację na rynku mleka? Poza tym Komisja Europejska wysyłała do hodowców pozytywne sygnały rynkowe - znosząc kwoty mleczne - informując m.in. o rosnącym popycie na mleko i jego przetwory ze strony państw rozwijających się” - pisze w liście.
PFHBiPM przedstawiła konkretne propozycje, których wdrożenie mogłoby zahamować spadek cen mleka i przywrócić je do akceptowalnego poziomu ze względu na koszty produkcji mleka.
MRiRW zebrało propozycje i podzieliło na te, które będą przedstawiane na europejskim forum oraz na realizowane na poziomie krajowym.
L.p.
Propozycja działań
Na forum Unii Europejskiej
1.
Mocne stanowisko strony rządowej na forum organów UE (Komisja, Rada, Parlament) dot. konieczności zagospodarowania nadwyżek produktów mleczarskich na rynku UE
(w tym instrumenty siatki bezpieczeństwa, negocjacje bilateralne z krajami importerami, dopłaty do eksportu)
2.
Podjęcie dyskusji nad przywróceniem zarzuconych form wsparcia dla niektórych produktów mleczarskich – OMP na pasze, masło dla przemysłu cukrowniczego, kazeiny, itp.
3.
Wystąpienie z wnioskiem do KE o wydłużenie terminu spłat pozostałych rat opłaty za przekroczenie kwot mlecznych z obecnych 2 lat do 5 lat lub okresu dłuższego z ewentualnym okresem karencji 2-3 lat, bez odsetek za zwłokę
4.
Rozpoczęcie dyskusji na arenie krajowej i unijnej aby Polska i inne p.cz. lub Komisja Europejska przygotowała program restrukturyzacji dedykowany dla gospodarstw wychodzących z produkcji mleka
Na poziomie krajowym
5.
Wsparcie finansowe producentów mleka
a. opracowanie programu wsparcia kredytowego gospodarstw mlecznych i przetwórców mleka znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej – kredyty z obniżonym oprocentowaniem,
b. wspieranie w ramach środków PROW producentów, którzy zadeklarują przekształcenie w ciągu 2-3 lat prowadzonych gospodarstw na gospodarstwa ekologiczne,
c. zmiana warunków umów zawieranych z ARiMR w ramach działań inwestycyjnych PROW dotyczących konieczności zwiększania produkcji mleka – propozycja ewentualnego wydłużenia okresu dochodzenia do celu zapisanego w umowie z ARiMR
d. opracowanie krajowego programu wsparcia gospodarstw, które utrzymają na niezwiększonym poziomie (z roku 2015) lub czasowo ograniczą produkcję mleka (np. w okresie 2-3 lat dopłata do każdego litra mleka dla dostaw zredukowanych co najmniej w 30%) – finansowanie z budżetu krajowego w ramach zwiększonego limitu 15 tys. euro)
6.
Relacje z sieciami handlowymi:
a. podjęcie działań legislacyjnych ograniczających nieuczciwe praktyki sieci handlowych oraz windowanie marż handlowych przez handel w sytuacji nadpodaży na rynku,
b. ustawowe uregulowanie wysokości maksymalnych marż (do 30% stosowanych od ceny zakupu wyrobów mleczarskich przez sieci handlowe oraz regulacje prawne gwarantujące dla producenta stały udział w cenie sprzedaży detalicznej,
c. zorganizowanie przez Ministra spotkania z największymi sieciami handlowymi i organizacjami rolników i przetwórców – podjęcie negocjacji przedstawicieli producentów i przetwórców mleka z kluczowymi sieciami handlowymi
7.
Konsolidacja w handlu
a. wprowadzenie z budżetu krajowego systemu wsparcia dla podejmowanych w branży działań konsolidacyjnych w handlu zagranicznym
b. wypracowanie na szczeblu krajowym porozumienia o powołaniu podmiotu do wspólnego handlu artykułami mleczarskimi - podniesienie pozycji negocjacyjnej w rozmowach z sieciami
8.
Konieczność zdobywania nowych rynków zbytu poza UE
a. silniejsza promocja polskich artykułów mleczarskich na rynku UE i poza UE
b. intensywne poszukiwania możliwości rozszerzenia eksportu poza UE, działania na rzecz zniesienia embarga rosyjskiego
9.
Wsparcie promocji i spożycia mleka i produktów mleczarskich
a. dofinansowanie spożycia mleka w szkole w ramach programu „Mleko w szkole” w ciągu wszystkich dni nauki a nie jak obecnie w ciągu trzech dni w tygodniu
b. opracowanie i realizowanie strategii krajowej ukierunkowanej na pobudzenie konsumpcji mleka i przetworów mlecznych (obejmującej m.in. działania edukacyjne w zakresie korzyści wynikających ze spożywania artykułów mleczarskich, wyznaczenie odpowiednich służb np. Ministerstwo Zdrowia, Instytutu Żywności Żywienia do odnoszenia się do medialnych informacji niekorzystnych dla artykułów mleczarskich) – realizowanie strategii z Funduszu Promocji Mleka i funduszy unijnych przeznaczonych na program „Mleko w szkole”
10.
Znakowanie produktów mleczarskich
Podjęcie działań w zakresie obowiązkowego znakowania miejscem pochodzenia surowca i miejscem produkcji (zagraniczne sieci handlowe wykorzystując pozycję marek własnych wypierają z półek sklepowych polskich przetwórców produkujących z polskiego surowca)