Eko rozwija się w Wielkopolsce!
Trzech rolników pochodzących z regionu województwa wielkopolskiego bierze udział w projekcie organizowanym przez Fundację AgriNatura, w którym otrzymają dofinansowanie na rozwój ekologicznej produkcji.
Środki na realizację inicjatywy zapewniła Fundacja Carrefour.
Mimo rosnącej popularności produktów bio wśród konsumentów, wielkość powierzchni upraw ekologicznych w Polsce systematycznie spada. Wysokie tempo sprzedaży tego typu artykułów wiąże się w dużej mierze z ich intensywnym importem. Polscy rolnicy i producenci ekologiczni napotykają wiele trudności i barier, które utrudniają ich rozwój – stąd też duża potrzeba realizacji inicjatyw wspierających polskie rolnictwo ekologiczne. Projekt „Demokratyzacja bio”, realizowany przez Fundację AgriNatura, odpowiada na te potrzeby.
Gospodarze z Wielkopolski otrzymają wsparcie
Do programu zakwalifikowanych zostało 20 rolników, z czego aż trzech z województwa wielkopolskiego. Regionalną reprezentację stanowią pani Scholastyka Niemczyk z Luchowa, pan Zbigniew Kwiatkowski z Huty oraz Mirosław Serafinowicz z Grabiny Wielkiej.
- Od 1985 roku wspólnie z żoną prowadzimy gospodarstwo rolne. Od początku zajmujemy się uprawą warzyw. Cały czas podnosimy swoje kwalifikacje, uczestniczymy w szkoleniach oraz angażujemy się społecznie i edukacyjnie – należymy między innymi do Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Wielkopolska. Od momentu podjęcia decyzji o zmianie sposobu uprawy z chemicznej na ekologiczną podjęliśmy jednocześnie decyzję o przetwarzaniu naszych warzyw, metodami tradycyjnymi, według receptur naszych mam i babć – mówi pan Mirosław Serafinowicz.
– Aktualnie największym problemem naszego gospodarstwa jest brak siły roboczej. Nie jesteśmy w stanie samodzielnie przygotować towaru dla naszych wszystkich klientów, sprostać ich zapotrzebowaniu. Uczestnicząc w projekcie „Demokratyzacja bio” chcemy usprawnić proces produkcji i konfekcjonowania warzyw oraz zaspokoić rosnące zapotrzebowanie klientów na nasze produkty – dodaje.
Celem projektu „Demokratyzacja bio” jest wsparcie ekologicznych rolników w dalszym rozwoju ich gospodarstw: poczynając od szkoleń merytorycznych, przez warsztaty z zakresu marketingu, aż na konkretnej pomocy finansowej w postaci dedykowanych grantów kończąc. Celem projektu jest z jednej strony pomoc rolnikom w rozwoju ich biznesów, ale z drugiej zwiększenie dostępności produktów ekologicznych dla klientów.
- Udział w projekcie pozwoli nam na zakup niezbędnych maszyn oraz budowę małej przetwórni. Dzięki temu będziemy mogli lepiej gospodarować warzywami, które uprawiamy i sprzedawać je nie tylko w sezonie. Oznacza to dla Nas rozszerzenie oferty, a co za tym idzie powiększenie grupy naszych klientów – informuje pani Scholastyka Niemczyk.
Carrefour zachęca rolników do stałej współpracy!
Nie mniejszy wpływ na stan rolnictwa ekologicznego w Polsce ma również kwestia logistyki oraz dystrybucji produktów bio do sklepów ogólnospożywczych. Z uwagi na trudności w tej dziedzinie, rolnicy ekologiczni często nie mają możliwości nawiązania współpracy z dużymi sieciami handlowymi, przez co dostępność ich produktów ogranicza się do bazarów bio oraz sklepów specjalistycznych, które zlokalizowane są głównie w dużych miastach w Polsce. Carrefour pragnie stale rozszerzać ofertę świeżych produktów od lokalnych rolników oraz produktów ekologicznych, dlatego wypracował prostą ścieżkę, która umożliwi kontakt z siecią i rozpoczęcie współpracy. W przypadku zainteresowania wystarczy krótki mail na adres [email protected].
ZOBACZ TAKŻE: Rolnictwo ekologiczne: Na jednym hektarze też można dobrze zarobić!
Oprócz zapewnienia dostępu do zdrowych, wysokiej jakości produktów, Carrefour podjął szereg działań o szerokim spektrum, zmierzających do wzmocnienia oferty wysokojakościowej żywności poprzez wsparcie rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce m.in. poprzez podpisywanie kontraktów farmerskich z polskimi dostawcami świeżych warzyw i owoców z lokalnych upraw oraz przekazanie grantów przez Fundację Carrefour o łącznej wartości bliskiej 185 000 EUR na rzecz rozwoju rolnictwa ekologicznego. Wszystkie te działania stanowią część strategii transformacji żywieniowej, która może być ogromną szansą dla rolników chcących rozwijać swoje gospodarstwa.