Największe traktory na polskich polach
Ciągnik, jako jedna z podstawowych maszyn rolniczych, niejedno ma oblicze. Istnieją niewielkie gabarytowo wersje specjalistyczne przeznaczone do prac w sadach czy uprawach szklarniowych, z drugiej strony znajdują się potężne modele o mocy kilkuset KM, przystosowane do działania w najtrudniejszych warunkach.
Massey Ferguson 9S
Topową serią ciągników marki MF jest 9S, obejmująca 6 modeli o mocy od 285 do 425 KM. Ciągniki 9S napędzane są przez 6-cylindrowe silniki AGCO Power o pojemności 8,4 litra. Jednostki te spełniają wymagania normy emisji spalin Stage V, zaimplementowano w nich uproszczony system oczyszczania o nazwie All-In-One. Warto zauważyć, że maksymalna moc dostępna jest już przy 1850 obr./min, zużycie paliwa oraz generowany hałas są przez to ograniczane. Oprócz tego jest jeszcze system zarządzania mocą silnika (EPM), który w razie potrzeby dostarcza dodatkowe 30 KM i 150 Nm momentu obrotowego. Za przenoszenie napędu odpowiada przekładnia Dyna-VT, której intuicyjna obsługa nie sprawi problemów nawet mniej doświadczonym kierowcom. Za pomocą dźwigni Multipad lub pedału zmiana prędkości jazdy możliwa jest w trybie automatycznym, obroty silnika można dostosować do obciążenia i prędkości. Wspomniana dźwignia Multipad umożliwia kontrolę zarówno przekładni, jak i tempomatu, tylnego podnośnika, WOM-u oraz systemu zarządzania jazdą po uwrociach za pomocą zintegrowanego joysticka. Dodatkowym udogodnieniem jest mikrojoystick, który steruje wyjściami hydraulicznymi. W ten sposób zapewnia się nie tylko płynną pracę, ale i oszczędność paliwa.
Ciągniki MF 9S są już standardowo wyposażone zgodnie z najwyższą specyfikacją Massey Ferguson - Exclusive. Są tutaj rozwiązania wykorzystujące zarówno innowacje i najlepszą wiedzę inżynieryjną, jak również poprawiające komfort codziennego użytkowania. Standardowy układ hydrauliczny ciągników 9S w wersji Eco uzyskuje wydajność 205 l/min, jednak gdy potrzeba jeszcze większej wydajności, można wybrać opcję podwójnej pompy w układzie zamkniętym i 340 l/min przy zaledwie1650 obr./min. Podnośnik przedni ma udźwig 5 ton, można go wyposażyć w jedno lub dwa wyjścia hydrauliczne z wolnym powrotem oraz gniazdem ISOBUS i panelem sterowania, w opcji jest także przedni WOM. Standardowy WOM oferuje prędkości wału 540 Eco/1000 oraz opcjonalne 1000/1000 Eco. Jeżeli chodzi o tylny podnośnik, to zapewnia on udźwig 12 ton, ale poprzez opcję końcówki ramienia górnego z siłownikiem o średnicy 120 mm, można go zwiększyć do 20 ton.
Aktywnie amortyzowana kabina operatora zapewnia bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach i dużo komfortowo wyposażonej przestrzeni wewnątrz. Do dyspozycji operatora są: półskórzany fotel obrotowy z amortyzacją pneumatyczną, wentylowany, z dwoma poziomami ogrzewania, tłumieniem bocznym i oparciem dwustopniowym, z dynamiczną amortyzacją, do tego klimatyzacja automatyczna, elementy sterujące zintegrowane w ergonomicznym podłokietniku z dźwignią Multipad, terminal Datatronic 5 z 9-calowym ekranem dotykowym, radio z modułem Bluetooth i wbudowanym mikrofonem, a także systemy nawigacji MF Guide z odbiornikiem Novatel, telemetrii MF Connect z 5-letnią subskrypcją i MF Task Doc rejestrujący wszystkie dane robocze. Duży nacisk kładzie się tutaj na kwestie ergonomii i bezpieczeństwa pracy. Przykładowo konstrukcja Protect-U z prześwitem 18 cm zapewnia odizolowanie silnika od kabiny, hałas na stanowisku pracy to tylko 69 dB. Wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantuje natomiast 16 świateł roboczych LED, kamera cofania oraz lusterka podgrzewane i regulowane elektrycznie.
Z niewymienionego jeszcze wyposażenia opcjonalnego należy wyróżnić centralny system pompowania opon, pakiet oświetlenia LED 360° oraz rozwiązania dedykowane rolnictwu precyzyjnemu - jak system nawigacji MF Guide z odbiornikiem Trimble, asystent linii prowadzenia MF, AutoTurn, system kontroli sekcji, informatyczny system do zarządzania gospodarstwem AGCO Next Farming FMIS i inne. Możliwości konfiguracyjnych jest bardzo wiele.
Claas AXION
Firma Claas ma szeroką ofertę w segmencie maszyn o najwyższych mocach. Spośród ciągników z klasycznym układem jezdnym flagowe produkty to seria AXION i modele 920 do 960 napędzane 6-cylindrowym silnikiem FPT Stage IV o pojemności 8,7 litra i mocy 320-440 KM. Większa moc i moment obrotowy ciągnika AXION 900 przy niższej liczbie obrotów przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz koszty operacyjne. Zastosowanie elektronicznego sterowania silnikiem i przekładnią CMATIC umożliwia korzystanie z koncepcji niskiej liczby obrotów. Korzyści obejmują również wyższy komfort pracy oraz dłuższy czas działania na jednym tankowaniu. Doskonałym elementem układu napędu w ciągnikach Claas jest bezstopniowa przekładnia CMATIC, zapewniająca efektywną i komfortową jazdę. Automatycznie przełącza cztery mechaniczne biegi za pomocą sprzęgieł płytkowych, eliminując konieczność ręcznej zmiany. Oferuje trzy dowolnie ustawiane zakresy prędkości jazdy w obu kierunkach, gdzie dla wszystkich zakresów jazdy można zapisać wartość tempomatu. Dodatkowo daje też różne możliwości dopasowania siły hamowania do wykonywanej pracy. Każdy ciągnik AXION 900 wykorzystuje pełny potencjał napędu przy prędkościach od 0,05 do 50 km/h, zapewniając ogromną siłę uciągu nawet przy jeździe tyłem. Przy prędkościach 50 km/h (przy 1600 obr./min) i 40 km/h (przy 1400 obr./min) ciągnik prezentuje swoje duże możliwości w transporcie. Przekładnia aktywnie zatrzymuje ciągnik, gdy operator nie naciska pedału gazu, co ułatwia pokonywanie stromych podjazdów z pełnym ładunkiem. CMATIC pozwala na wybór spośród 3 rodzajów obsługi - tzn. pedałem jazdy, drążkiem jezdnym i trybem ręcznym. Zmiana między wybranym trybem możliwa jest podczas jazdy za pomocą przycisku w podłokietniku. Kierowca otrzymuje wówczas na wyświetlaczu stosowną informację.
Instalacja hydrauliczna typu Load Sensing zapewnia przepływ oleju w wysokości 220 l/min. Tylny podnośnik z maksymalnym udźwigiem 11 ton poradzi sobie z każdą maszyną rolniczą. Regulacji pracy podnośnika można dokonywać za pośrednictwem przycisków i pokręteł w prawym słupku B z poziomu kabiny. Rozwiązanie jest bardzo praktyczne. Ponadto wszystkie modele AXION 900 można fabrycznie wyposażyć w dwa różne podnośniki przednie, w wersji 5 ton dla maszyn zawieszanych i balastowania lub 6,5 tony - w przypadku użytkowania bardzo ciężkich maszyn zawieszanych. Wał odbioru mocy w AXION 900 dostępny jest z liczbą obrotów 1000, 540 ECO/1000 oraz 1000/1000 ECO. Automatyczny WOM może być regulowany bezstopniowo po uzyskaniu zadanej wysokości tylnego podnośnika.
Przestronna, cicha, w pełni przeszklona i amortyzowana kabina AXION 900 zapewnia maksymalny komfort oraz najnowocześniejsze technologie. Ciągniki serii 900 są dostępne w dwóch wariantach wyposażenia. Funkcjonalną stylistykę, ergonomiczne rozwiązania oraz funkcje automatyki oferuje CIS+. Dla użytkowników oczekujących na więcej rozwiązań rolnictwa precyzyjnego oczywistym wyborem będzie CEBIS z terminalem z ekranem dotykowym, uchwytem wielofunkcyjnym CMOTION, podłokietnikiem wielofunkcyjnym oraz funkcjami takimi jak zarządzanie nawrotami CSM, zarządzanie maszynami oraz ICT (Implement Controls Tractor). Co ważne, firma Claas przykłada dużą wagę do ujednoliconej struktury obsługi, więc każdy operator znający maszyny Claasa poczuje się tutaj jak w domu.
Deutz Fahr 9 TTV
W ofercie firmy Deutz Fahr znajduje się sporo naprawdę dużych ciągników. Moce powyżej 200 KM są obecne w seriach od 6 wzwyż, jednak najbardziej zaawansowane i największe maszyny są w serii 9 TTV. Są one w stanie współpracować z dużym osprzętem, zwiększając wydajność pracy w wielkopowierzchniowych gospodarstwach, pomocny tutaj okazuje się również wysoki stopień automatyzacji wielu funkcji.
Napęd wserii 9 zapewniają 6-cylindrowe silniki Deutz TTCD o pojemności 7,8 litra, które generują moc w zakresie 295-336 KM. Jednostki Deutza korzystają z dwóch turbosprężarek oraz systemów SCR, DPF dla zapewnienia poziomu emisji spalin zgodnego z europejską normą Stage V. Cechą charakterystyczną silników jest ich wydajna praca przy niskich prędkościach obrotowych. Wystarczy powiedzieć, że 90 % momentu obrotowego jest dostępne już przy 1000 obr./min, a zakres stałego momentu jest od 1200 do 1800 obr./min. W ciągnikach 9 TTV występuje bezstopniowy układ przenoszenia napędu. Połączono tutaj zalety przekładni mechanicznej z płynnością działania hydrostatu. Dostępny zakres prędkości mieści się w przedziale od zaledwie 0,2 do 40/50/60 km/h. Podczas prac polowych 80-90% napędu przenoszą przekładnie planetarne, w transporcie drogowym napęd na koła przenoszą przekładnie planetarne oraz w 20% hydrostat. Skrzynia ZF Terramatic TMT 32 posiada 4 zakresy prędkości, 3 tryby pracy napędu (Auto/Manual/WOM), do tego regulację obrotów Eco/Power oraz funkcję rewers Powershuttle. Pozwala to w pełni wykorzystać potencjał maszyny, zapewniając przy tym wyższą kulturę pracy i komfort kierowcy.
Układ hydrauliczny zasilany jest pompą Load-Sensing o zmiennej wydajności do 210 l/min, podnośnik tylny oferuje udźwig do 12000 kg, podnośnik przedni - do 6000 kg. Oddzielna pompa jest przeznaczona do zasilania układu kierowniczego. Wał odbioru mocy pracuje z prędkościami 540ECO/1000/1000ECO, a przedni - 1000 lub 1000ECO. W trybie ECO mniejsze jest zużycie paliwa, a ciągnik pracuje ciszej. Przyciski sterowania hydrauliką, WOM i podnośnikiem zlokalizowano wygodnie na błotnikach.
W kwestii designu Deutz Fahr również prezentuje się okazale. Stylistykę nowych modeli Serii 9 opracowano we współpracy ze znanym biurem projektowym Italdesign Giugiaro. Wygląd ciągnika można określić jako bardzo nowoczesny. Amortyzowana pneumatycznie kabina operatora MaxiVision 2 jest oddzielona od przedziału silnika, co redukuje wibracje i hałas do maksymalnie 69 dB. W ten sposób zapewnia wysoki poziom komfortu i ergonomii. Monolityczna szyba przednia oraz duże szyby boczne oznaczają bardzo dobrą widoczność dla operatora, w opcji jest dodatkowo szklany szyberdach z powłoką zabezpieczającą przed promieniami UV. Wyposażenie już w wersji standardowej prezentuje się okazale. Mamy tutaj między innymi system klimatyzacji, wielofunkcyjny joystick, podłokietnik MaxCom, monitor na słupku kabiny WorkMonitor, panel sterowania oświetleniem WOLP, fotel Max-Comfort Dynamic XL++ (amortyzacja dynamiczna, amortyzacja drgań niskich częstotliwości), fotel pasażera, instalację radiową z głośnikami, reflektory robocze halogenowe. Opcjonalnie można zamówić lusterka wsteczne teleskopowe, ogrzewane i sterowane elektrycznie, iMonitor 3, przygotowanie do systemu Agrosky, ISOBUS klasy 3, ComforTip Professional (tylko z iMonitorem), reflektory robocze LED lub Xenon oraz obrotowy fotel operatora.
Znany wszystkim jest pakiet wyposażenia Warrior. Model 9340 TTV w tej czarnej wersji limitowanej zawiera zestaw reflektorów LED, ma również bardziej agresywny design, który podkreśla osłona rury wydechowej wykonana ze stali nierdzewnej, a także dodatki takie jak mata podłogowa zwiększająca komfort w kabinie. Wspomnieć należy oczywiście Connected Farming Systems, czyli połączenie wielu rozwiązań cyfrowych, obejmujących automatyczne, precyzyjne systemy prowadzenia po ścieżce, aplikacje ISOBUS, zarządzanie danymi, zarządzanie flot maszyn itd. A to wszystko obsługiwane w intuicyjny sposób poprzez iMonitor3.
John Deere 8R
John Deere produkuje potężne maszyny o mocy sięgającej prawie 700 KM. Mamy tutaj tak innowacyjne rozwiązania jak np. układ zawieszenia AirCushion w modelu 9RT, który izoluje podwozie od kolein i krawędzi na nierównym terenie, a także najbardziej wydajny ciągnik czterogąsienicowy 9RX z możliwością dociążenia do 30 ton. Wśród maszyn z klasycznym podwoziem wyróżnić można modele serii 8R napędzane 9-litrowymi, 6-cylindrowymi silnikami o mocy od 326 do 458 KM. W zależności od modelu ciągnika, dostępne są też różne wersje skrzyni biegów. Do wyboru są tutaj 16-biegowa przekładnia PowerShift, w pełni mechaniczna przekładnia e23, hydromechaniczna przekładnia AutoPowr lub bezstopniowa przekładnia elektryczna eAutoPowr, nagrodzona złotym medalem targów Agritechnica 2019. Pierwsza elektromechaniczna przekładnia IVT stosowana jest w modelu 8R 410. Wersja ta łączy napęd mechaniczny i elektryczny, zapewniając maksymalną niezawodność i trwałość.
Kolejną innowacją w ciągnikach John Deere jest system Central Tyre Inflation System (CTIS) pozwalający regulować ciśnienie w oponach. Poprzez użycie zwykłego przycisku można w wygodny sposób zwiększać i zmniejszać ilość powietrza w oponach, przełączać się pomiędzy trybem pracy polowej i transportu. Tak zwiększa się bezpieczeństwo i prędkość na drodze, a także chroni wrażliwą strukturę gleby.
Natężenie przepływu w układzie hydraulicznym wynosi maksymalnie 321 l/min, to wystarczająco, aby zasilać nawet najbardziej wymagający osprzęt i to przy zmniejszonej prędkości obrotowej silnika. Hydraulikę można oczywiście obsługiwać za pomocą dźwigni wielofunkcyjnej lub opcjonalnie za pomocą joysticka. Elementy sterowania są w sposób intuicyjny rozmieszczone na ekranie wyświetlacza w kabinie operatora. Tylny podnośnik, o nośności maksymalnej 12 124 kg, sprawdzi się do obsługi ciężkich narzędzi montowanych na TUZ, w opcji znajduje się też przedni podnośnik o udźwigu 5200 kg. Tylny WOM pracuje z prędkością 1000/1000E obr./min, przedni 1000 obr./min.
Kabina operatora spełnia wszelkie oczekiwania użytkownika, jest bardzo przestronna, cicha i dobrze wyposażona. Istnieje tutaj bardzo duża możliwość indywidualnej konfiguracji, zgodnej z wymaganiami użytkownika. Do wyboru są między innymi fotel z tapicerką materiałową/skórzaną, a także podgrzewane i wentylowane skórzane siedzisko z funkcją masażu, regulowane elementy sterujące konsoli CommandARM po prawej stronie ze zintegrowanym wyświetlaczem dotykowym CommandCenter, radio z ekranem dotykowym o przekątnej 16,5 cm, łącznością bezprzewodową Bluetooth, cyfrową transmisją dźwięku (DAB+) i systemem głośników 6.1 z głośnikiem niskotonowym, sterowanie układem automatycznej regulacji temperatury, klimatyzacja i nagrzewnica z automatycznym sterowaniem temperaturą, wyświetlacz cyfrowy na słupku narożnym, gniazdo zasilające prądu przemiennego 230 V, porty USB itd. Pakiet oprogramowania na wyświetlacz G5Plus zawiera najpopularniejsze wśród użytkowników funkcje rolnictwa precyzyjnego w tym AutoTrac, Section Control, Remote Display Access, Documentation i Data Sync.
New Holland T8 GENESIS
Wśród ciągników firmy New Holland królem osiągów i wydajności jest seria T8 GENESIS z technologią PLM Intelligence. Zawiera ona 3 modele napędzane silnikami Cursor 9 Stage V o pojemności 8,7 litra z technologią ECOBlue i HI-eSCR 2 o mocy od 310 do 380 KM. Za przenoszenie napędu odpowiada znana przekładnia New Holland PowerShift Ultra Command, która jest łatwa w konfiguracji i działa z prędkościami dopasowanymi do każdego zastosowania. Obsługa odbywa się poprzez kolumnę kierownicy lub dźwignię CommandGrip, zamontowaną na podłokietniku SideWinder Ultra i zapewniającą łatwy dostęp do funkcji zautomatyzowanych, np. zarządzania obrotami zależnymi GSM. Ground Speed Management jest automatycznym układem przełączania biegów przekładni, który wykorzystuje dane o obciążeniu silnika, prędkości jazdy do przodu oraz o ustawieniach wprowadzonych przez operatora do sterowania obrotami silnika i przekładni w celu optymalizacji osiągów i ekonomii.
Zamknięty układ hydrauliczny ciągników T8 Genesis wykrywa bieżące obciążenia i standardowo zapewnia przepływ oleju na poziomie 157 l/min. Zwiększony do 214 l/min przepływ zapewni wystarczające parametry robocze dla większości prac rolniczych, jeżeli jednak potrzeba maksymalnej mocy hydraulicznej, jest opcja MegaFlow - aż 271 l/min. Udźwig podnośnika wynosi około 11 ton, jest tutaj również zintegrowane dynamiczne zabezpieczenie przed skokami obciążenia. Udźwig układu zawieszenia narzędzi wynosi natomiast 5810 kg. Elementy sterowania tylnego układu zawieszenia narzędzi, zdalne sterowanie tylnymi zaworami i zespołem WOM są montowane na błotnikach. Bezpośredni napęd WOM, w serii T8 Genesis, minimalizuje straty mocy między silnikiem a narzędziem. Prędkość obrotowa WOM-u to 540/1000 obr./min, opcjonalnego - przedniego 1000 obr./min. Dodatkowe opcje pozwalają na wybór trybu automatycznej obsługi WOM, co ma umożliwić odłączenia wału, gdy przednie lub tylne zawieszenie jest podniesione powyżej zadanego wcześniej położenia. W ten sposób wał chroniony jest przed mechanicznym uszkodzeniem.
Kabina operatora zapewnia dobry widok na cały obszar roboczy, a do tego bogato wyposażone wnętrze, które można oczywiście indywidualnie skonfigurować. W standardowym wyposażeniu znajdują się teleskopowa regulacja kierownicy, podłokietnik SideWinder Ultra, przednia kamera w masce silnika i tylna kamera w słupku kabiny, szerokokątne, elektronicznie sterowane lusterka, klimatyzacja automatyczna, filtr obiegu powietrza, monitor kolorowy IntelliView 12, zestaw wskaźników InfoView oraz amortyzowany fotel dla kierowcy. Opcjonalnie można wybrać o wiele więcej, są tutaj między innymi rozszerzone pakiety oświetlenia, fotel Auto Comfort, zdalne zamykanie i immobiliser czy chłodziarka. Dla użytkowników chcących się bardziej wyróżniać jest także przygotowana specjalna wersja Blue Power z ciemnoniebieskim, metalicznym lakierem i srebrnym wykończeniem.
Podsumowanie
Prezentowane w powyższym zestawieniu ciągniki to maszyny flagowe czołowych producentów. Wyróżniają się potężną mocą kilkuset KM oraz bardzo wydajną hydrauliką, dostosowaną do obsługi najbardziej wymagającego osprzętu. Dodatkowym ich atutem jest komfort pracy, jaki zapewniają swoim użytkownikom, nawet podczas wielogodzinnej pracy w trudnych warunkach. Zawieszane, amortyzowane kabiny, są wzorowo wytłumione, klimatyzowane i wyposażone w najnowocześniejsze technologie wspierające rolnictwo precyzyjne.
W 2023 roku zarejestrowano 10 300 nowych ciągników, co oznacza spadek sprzedaży wobec roku 2022. Jednocześnie należy zaznaczyć, że wzrosła ilość maszyn o mocy powyżej 150 KM. Obecnie popularność tych największych jest jeszcze w pewnym stopniu ograniczona, ale można spodziewać się wzrostu zapotrzebowania na najmocniejsze maszyny zwłaszcza w segmencie dużych gospodarstw oraz firm usługowych.
Zdjęcia: materiały producentów