Kombajny z hederem na drogach - zbyt niebezpieczne?
Jan Krzysztof Ardanowski wspomniał, że wnioski o zmiany przepisów dotyczące poruszania sie po drogach maszyn rolniczych były już składane w przeszłości. Za każdym razem jednak instytucje je opiniujące ( Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Komenda Główna Policji, Instytuta Transportu Samochodowego, Krajowa Rada Zarządów Dróg Powiatowych, Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Fundacja Zapobiegania Wypadkom Drogowym) wypowiadały się negatywnie na temat dopuszczenia do ruchu kombajnów z doczepionym hederem. Dlaczego?
„Zdecydowana większość opiniujących wskazała na negatywny wpływ ruchu takich pojazdów na bezpieczeństwo ruchu drogowego, z uwagi na ich szerokość, która na lokalnych drogach możebyć nawet większa od szerokości jezdni, a także na wystające ostre elementy zespołu tnącego, mogące stanowić bardzo duże zagrożenie dla użytkowników drogi, zwłaszcza pieszych i rowerzystów” - czytamy w wyjaśnieniu.
Minister rolnictwa dalej informuje: „Skutki zdarzeń drogowych z udziałem tego typu pojazdów mogą być bardzo poważne. Poza tym, w istotny sposób taki ruch utrudniałby ruch pojazdów, niejednokrotnie prowadząc nawet do jego zatamowania (poprzez brak możliwości wyminięcia np. przez samochód ciężarowy). Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że miesiąc lipiec i sierpień, to okres zwiększonego ruchu turystycznego. Przejazdy po wąskich drogach samorządowych kombajnów z zamontowanym tzw. hederem mogą też powodować uszkodzenia elementów infrastruktury drogowej (znaków drogowych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego). Mając na względzie potencjalny znaczący wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, negatywnie oceniono propozycję zmian przepisów”.
W imieniu resortu infrastruktury wypowiedział się Rafał Weber, sekretarz stanu. Podał, że w przypadku, gdy pojazd nie przekracza 3,5 metrów - można zwrócić sie o uzyskanie zezwolenia kategorii II na przejazd takiego pojazdu jako pojazdu nienormatywnego.
„Zezwolenie kategorii II (zgodnie art. 64b ustawy – Prawo o ruchu drogowym) jest wydawane na przejazd nienormatywnego pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego albo zespołu pojazdów składającego się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej. Zezwolenie kategorii II wydaje starosta, właściwy ze względu na siedzibę wnioskodawcy albo miejsce rozpoczęcia przejazdu, po uiszczeniu opłaty” - podał Rafał Weber.
Zdaniem Grzegorza Skurskiego z Fundacji „Piątka Rolnika” wydawanie na szerszą skalę właśnie takich zezwoleń mogłoby rozwiązać sprawę. - W to przedsięwzięcie można byłoby włączyć samorządy, które określiłyby, gdzie, na jakich odcinkach dróg jest możliwa jazda kombajnami z zespołem tnącym. Nie wszędzie przecież jest potrzeba udostępniania takiej możliwości - dodał Grzegorz Skurski.
Zapowiedział, że jego organizacja nadal „będzie drążyć ten temat”.