„Niebezpieczne pomysły” z Brukseli w sprawie transportu zwierząt? Jest apel

O tym, że Komisja Europejska szykuje zmiany przepisów w kontekście transportu zwierząt - pisaliśmy już na naszych łamach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sprawa wywołuje emocje i budzi uzasadnione zaniepokojenie wśród europejskich rolników - w tym oczywiście tych z Polski.
Dobrostan zwierząt. Planowane są zmiany w sprawie transportu
Przypomnijmy: Komisja Europejska już pod koniec 2023 roku przedstawiła projekt nowego rozporządzenia mającego zaktualizować przepisy o ochronie zwierząt podczas transportu. Wówczas zaproponowano m.in. znaczące skrócenie czasu transportu zwierząt, generalny zakaz transportu przy zbyt wysokich i zbyt niskich temperaturach czy zwiększenie przestrzeni dla przewożonych zwierząt.
Dyskusja na ten temat cały czas trwa. I jest gorąca. Dość wspomnieć, że jakiś czas temu europarlamentarzyści złożyli ponad 3.000 poprawek do projektu aktualizacji rozporządzenia transportowego dla zwierząt.
Organizacje rolnicze, w tym zrzeszające rolników z całej UE Copa Cogeca, od dawna apelują z kolei, by wszelkie zmiany w prawie opierały się na rzetelnych danych naukowych i koncentrowały się na faktycznej jakości transportu.
Tymczasem hodowcy wyrażają wprost swoje obawy, że nowe, rygorystyczne przepisy, zamiast realnie poprawić warunki zwierząt, doprowadzą do ograniczenia dostępności usług transportowych, wzrostu kosztów produkcji i dalszego osłabienia pozycji europejskiego rolnictwa.
Transport zwierząt. Temperatura wewnątrz czy na zewnątrz?
Jedną z kontrowersyjnych kwestii jest pomiar temperatury.
Zgodnie z dotychczasowymi zapisami, monicie podlegać ma temperatura zewnętrzna. Organizacje rolnicze wskazują, że jest to wskaźnik, który nie odzwierciedla realnych warunków panujących w nowoczesnych, specjalistycznych pojazdach.
W projekcie rozporządzenia Komisja Europejska rozważa jednak wprowadzenie obowiązku mierzenia temperatury wewnątrz środka transportu - o co od dawna zabiegali sami hodowcy.
Podczas jednego z ostatnich posiedzeń grupy roboczej „Hodowla zwierząt” Copa-Cogeca omawiano także tę kwestię. Udział w nim wzięła Krystyna Plata, wiceprezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego,
Jak podkreśla przedstawiciela PZHiPBM, to właśnie przestrzeń ładunkowa powinna być podstawą oceny.
- Temperatura zewnętrzna w żaden sposób nie oddaje tego, w jakich warunkach faktycznie znajdują się zwierzęta. Pojazdy są wyposażone w systemy wentylacji mechanicznej, które wpływają na mikroklimat wewnątrz. To właśnie temperatura w przestrzeni ładunkowej powinna być podstawą oceny warunków transportu - komentuje Krystyna Plata
Stanowisko to znajduje poparcie w zaleceniach parlamentarnej komisji śledczej ds. ochrony zwierząt w czasie transportu (ANIT), która wskazała na potrzebę instalowania w pojazdach urządzeń rejestrujących temperaturę i wilgotność wewnątrz.
Jak zaznaczają środowiska z branży agro, rolnicy i ich przedstawiciele nie sprzeciwiają się samej idei poprawy dobrostanu, ale domagają się rozwiązań opartych na logice i praktyce.
Wprowadzenie obowiązku monitorowania temperatury wewnątrz pojazdów to jeden z przykładów - postrzeganych jako krok we właściwym kierunku.
Pozwoliłby na bardziej obiektywną ocenę warunków i uniknięcie sytuacji, w której transport jest wstrzymywany z powodu upału na zewnątrz, podczas gdy w pojeździe panują optymalne warunki.
Apel do Brukseli o rozsądek w kontekście zmian w nowym prawie o transporcie zwierząt
Na tym przykładzie organizacje apelują o szerokie konsultacje i oparcie przyszłych regulacji na faktach, a nie na politycznych hasłach.
- Zdaniem wielu rolników nowe przepisy – zamiast realnie poprawić dobrostan – mogą doprowadzić do ograniczenia dostępności transportu, wzrostu kosztów i dalszego osłabienia konkurencyjności unijnej produkcji zwierzęcej. W tym kontekście apelują o rozsądek, konsultacje z praktykami i oparcie przyszłych regulacji na faktach oraz rzeczywistych warunkach, a nie na politycznych hasłach - czytamy m.in. w komunikacie wydanym niedawno przez przedstawicieli Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.
- Tagi:
- transport zwierząt
- dobrostan