Ta [Gość]
26 maja 2021
To niech spłaca kredyty rolnikom z procentem i wezma ten ciągnik !
A gdzie ten idiota co dopuścił do używania tych ciągników?
Jakie on konsekwencje poniesie?????
Tomek [Gość]
26 maja 2021
Słowo klucz "nowe". Mtza kupuje się jako używany...
Ghjioo [Gość]
26 maja 2021
No jak to przecież to za kadencji Pisiorow
MTZ [Gość]
26 maja 2021
Należy wskazać , że w odróżnieniu od dyrektywy 2003/37/UE rozporządzenie 167/2013 ma bezwzględną moc wiążącą dla państw unii i tym samym musi być stosowane w pierwszej kolejności przed prawem krajowym tj. Ustawą – Prawo o ruchu drogowym. Obowiązująca do końca 31.12.2015r. Dyrektywa 2003/37/WE obejmowała tylko ciągniki nie rejestrowane, a rejestrowane podlegały pod dyrektywę maszynową 2006/42/WE. Po dacie 01.01.2016r polskie przepisy Prawa drogowego nie zostały w pełni poprawnie znowelizowane i dostosowane do przepisów rozporządzenia 167/2013 i dlatego niektóre z nich nie mają zastosowania i należy stosować przepisy wprost z rozporządzeń wspólnotowych. To się tyczy między innymi definicji pojęcia nowy pojazd. Definicja pojazdu nowego w krajowym Prawie drogowym jest sprzeczna z definicją z rozporządzenia unijnego 167/2013 jak również innych powiązanych ze sobą rozporządzeń unijnych tj. określoną dla wyrobu nowego w dyrektywie maszynowej 2006/42/WE i nowego produktu przyjętą w rozporządzeniu 765/2008.
MTZ [Gość]
26 maja 2021
Reasumując jeśli jakieś ciągniki nie wypełniają warunków formalnych, czyli nie posiadają zezwolenia na wprowadzanie pojazdu do obrotu na obszar UE (brak ważnej homologacji wydanej na podstawie rozporządzenia (UE) 167/2013) i warunków technicznych (norm emisji spalin określonej w rozporządzeniu (UE) 2016/1628) to po 31.12.2017 roku nie mają prawa być wprowadzane do obrotu w żadnym z krajów UE nawet jeśli przepisy prawa krajowego dopuszczały by taką możliwość a wynika to z art.73 ust.1 i 2 zgodnie z art. 5 ust.2 rozporządzenia 167/2013
Artykuł 73 Przepisy przejściowe
1. Bez uszczerbku dla pozostałych przepisów niniejszego rozporządzenia niniejsze rozporządzenie nie unieważnia żadnej homologacji typu UE udzielonej pojazdom lub układom, komponentom lub oddzielnym zespołom technicznym przed dniem 1 stycznia 2016 r.
3. W drodze odstępstwa od niniejszego rozporządzenia nowe układy, komponenty, oddzielne zespoły techniczne lub pojazdy należące do typów, które uzyskały homologację typu całego pojazdu na mocy dyrektywy 2003/37/WE, mogą być nadal rejestrowane, wprowadzane do obrotu lub dopuszczane do dnia 31 grudnia 2017 r. Nowe pojazdy należące do typów, które nie podlegały homologacji typu na mocy dyrektywy 2003/37/WE, również mogą być nadal rejestrowane lub dopuszczane do tego dnia zgodnie z prawem państwa członkowskiego, w którym są dopuszczane lub rejestrowane. W takim przypadku organy krajowe nie zakazują, nie ograniczają i nie uniemożliwiają rejestracji, wprowadzania do obrotu ani dopuszczania pojazdów zgodnych z homologowanym typem.
Artykuł 5 Obowiązki państw członkowskich
2. Państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu, rejestrację lub dopuszczenie tylko takich pojazdów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, które spełniają wymogi niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3 Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia i aktów wymienionych w załączniku I, o ile w tych aktach nie przewidziano inaczej, stosuje się następujące definicje:
37) „nowy pojazd” oznacza pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony;
40) „dopuszczenie” oznacza pierwsze wykorzystanie w Unii pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem;
39) „wprowadzenie do obrotu” oznacza udostępnienie pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia po raz pierwszy w Unii;
47) „udostępnienie na rynku” oznacza każde dostarczenie pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia w celu jego dystrybucji lub używania na rynku w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie;
***
MTZ [Gość]
26 maja 2021
Natomiast naruszanie rozporządzenia (UE) przez podmioty gospodarcze podlega sankcjom z art. 72
Artykuł 72 Sankcje
1. Państwa członkowskie przewidują sankcje za naruszenie przez podmioty gospodarcze niniejszego rozporządzenia oraz aktów delegowanych lub wykonawczych przyjętych na mocy niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie podejmują wszystkie środki niezbędne do zapewnienia wdrożenia tych sankcji. Sankcje te muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Państwa członkowskie zgłaszają Komisji te przepisy do dnia 23 marca 2015 r. i niezwłocznie powiadamiają ją o wszelkich późniejszych zmianach dotyczących tych przepisów.
2. Naruszenia podlegające sankcji obejmują:
a) składanie fałszywych oświadczeń w trakcie procedur homologacyjnych lub procedur prowadzących do wycofania od użytkowników;
b) fałszowanie wyników badań dotyczących homologacji typu lub zgodności w eksploatacji;
c) zatajenie danych lub specyfikacji technicznych, które mogłoby prowadzić do wycofania od użytkowników, odmowy lub cofnięcia homologacji typu;
d) stosowanie urządzeń ograniczających skuteczność działania;
e) odmowę udzielenia dostępu do informacji
f) udostępnianie na rynku przez podmioty gospodarcze pojazdów, układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych podlegających homologacji bez uzyskania takiej homologacji lub fałszowanie przez nie w tym celu dokumentów lub oznakowań.
***
Tutaj trzeba podkreślić kto jest podmiotem gospodarczym wg tego rozporządzenia;
art. 3 Definicje
43) „podmiot gospodarczy” oznacza producenta, przedstawiciela producenta, importera lub dystrybutora
41) „importer” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną mającą siedzibę w Unii, która wprowadza do obrotu pojazd, układ, komponent, oddzielny zespół techniczny, część lub wyposażenie z państwa trzeciego;
38) „rejestracja” oznacza administracyjne zezwolenie na dopuszczenie pojazdu, w tym do ruchu drogowego, obejmujące identyfikację pojazdu i nadanie mu numeru seryjnego znanego jako numer rejestracyjny, na stałe, czasowo lub na krótki okres;
MTZ [Gość]
26 maja 2021
Jeśli ciągnik nie posiada homologacji ale posiada dowód rejestracyjny wydany w innym państwie a ma być wprowadzony do obrotu (patrz definicja art.3 ust.39 rozporządzenia 167/2103 ) na obszar RP podlega dopuszczeniu jednostkowemu pojazdu (Dz.U. z 2015 poz.148) . Decyzje o dopuszczeniu jednostkowym pojazdu wydaje TDT. Jeśli rolnik nie posiada takiej decyzji TDT, a posiada dowód rejestracyjny wydany w innym państwie UE co jest zezwoleniem administracyjnym na dopuszczenie pojazdu wg definicji art.3 ust.38 rozporządzenia 167/2013 może go przedkładać podczas procesu przerejestrowywania w kraju . Natomiast problem polega na tym, że rolnik mógł nabyć pojazd obciążony wadą prawną powstałą za granicą. Na pojazdy może być wystawiany dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe nawet gdy nie spełniają on warunków formalnych i technicznych jeśli właściciel pojazdu złoży deklaracje wywiezienia pojazdu za granicę (eksportu poza obszar celny UE). Również polskie Prawo drogowe to przewiduje w art.74.1 ust.2 lit. a). Jeśli podmiot gospodarczy złożył taką deklaracje i otrzymał dowód rejestracyjny a nie wywozi go poza obszar celny UE a wprowadza do obrotu w innym państwie UE dokonuje przestępstwa. Taki zakupowany przez rolnika ciągnik jest obciążony wadą prawną. Problem polega jeszcze na tym, że podmiot handlowy może udostępniać na rynku pojazd z informacją, że nie jest ten pojazd przeznaczony na rynek UE i podlega wywozowi. Taką informacje może zataić pośrednik, który nabędzie taki pojazd i odsprzeda rolnikowi.
Dlatego gdy rolnik (podmiot gospodarczy) , który zakupił ciągnik rolniczy bez homologacji ( czyli bez zezwolenia na wprowadzanie go do obrotu pierwszy raz na obszarze UE ) i zgłasza go do rejestracji w kraju przedkładając dowód rejestracyjny wydany w innym kraju oraz załącza okresowe badanie techniczne wykonane na stacji diagnostycznej mającym być potwierdzeniem, że ciągnik spełnia warunki techniczne wymagane rozporządzeniem 167/2013 popełnia naruszenia opisane w art.72 i podlega sankcjom.
Sankcje te są opisane w art.140m Prawa o ruchu drogowym i nakłada je Transportowy Dozór Techniczny na rolnika bo to ten organ jest upoważniony do nakładania sankcji za wprowadzanie do obrotu pojazdów przeznaczonych do działalności gospodarczej. Działalność rolnicza wg Ustawy o ustroju rolnym i orzeczeń NSA jest działalnością gospodarczą.
Sankcje polegają na obowiązku wycofania pojazdu z użytkowania. Natomiast pojazd wycofany z użytkowania na podstawie decyzji Transportowego Dozoru Technicznego z art. 79.1 Prawa drogowego podlega obowiązkowi wyrejestrowania bez możliwości ponownej rejestracji.
Jeśli podmiot, który wprowadził do obrotu pojazd bez zezwolenia (homologacji) nie wycofa pojazdu z użytkowania i od użytkownika podlega dodatkowo karze finansowej nakładanej przez TDT. Kary stanowią dochód TDT.
MTZ [Gość]
26 maja 2021
Artykuł 288 (dawny artykuł 249 TWE)
W celu wykonania kompetencji Unii instytucje przyjmują rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.
Rozporządzenie ma zasięg ogólny. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich
Dyrektywa wiąże każde Państwo Członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. Decyzja wiąże w całości.
Decyzja, która wskazuje adresatów, wiąże tylko tych adresatów.
Zalecenia i opinie nie mają mocy wiążącej
MTZ [Gość]
26 maja 2021
Art. 70g. 1. Zakazuje się wprowadzania do obrotu nowego pojazdu bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu, o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1.
2. Podmiot, który wprowadzi do obrotu pojazd wbrew zakazowi określonemu w ust. 1, jest obowiązany na swój koszt wycofać ten pojazd z obrotu.
3. W przypadku odpłatnego wprowadzenia do obrotu pojazdu, o którym mowa w ust. 2, podmiot jest obowiązany również do odkupienia pojazdu od osoby, która faktycznie włada tym pojazdem.
4. W przypadku niewycofania z obrotu pojazdu bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu, o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1, właściwy organ, po nałożeniu kary, o której mowa w art. 140m ust. 1 pkt 1, określa, w drodze decyzji administracyjnej, pojazd, który podlega wycofaniu z obrotu oraz termin jego wycofania, a także nakazuje realizację obowiązku określonego w ust. 3. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
5. Pojazdy wycofane z obrotu nie mogą być ponownie wprowadzone do obrotu.
Adams [Gość]
26 maja 2021
Redaktorek wolbrzymią słowa i sprawę ja nabyłem zgodnie prawem i nikt mi go nie zabierze, oczywiście ma prawo firma która go wyprodukowala odkupić
MTZ [Gość]
26 maja 2021
Handel ciągnikami wprowadzonymi do obrotu w wyniku czynu zabronionego jest paserstwem.***
...Paserstwo należy zatem do tzw. przestępstw wieloodmianowych. Może ono polegać na nabyciu, udzieleniu pomocy do zbycia, przyjęciu lub udzieleniu pomocy w ukryciu przez sprawcę rzeczy uzyskanej w drodze czynu zabronionego. Do wypełnienia znamion przestępstwa z art. 291 § 1 k.k. wystarczy zrealizowanie choćby jednej ze wskazanych form zachowania, natomiast zrealizowanie przez sprawcę więcej niż jednej z nich (np. przyjęcie do ukrycia i pomoc w zbyciu) nie powoduje multiplikacji przestępstw – sprawca nadal popełnia jedno przestępstwo. W zależności od formy zachowania przestępstwo to może zostać popełnione przez działanie (nabycie) lub zaniechanie6 . Od formy zachowania zależy również charakter materialny (nabycie, przyjęcie rzeczy pochodzącej z czynu zabronionego) lub formalny (pozostałe formy zachowania) tego przestępstwa7 . W przypadku gdy ma ono charakter materialny, skutkiem jest objęcie przez sprawcę władztwa nad rzeczą8 . Jeżeli paserstwo popełnione jest przez nabycie rzeczy, może zostać popełnione tylko przez działanie. Dla bytu przestępstwa nie ma znaczenia, czy nabycie jest odpłatne, czy nie9 . Nabycie polega na uzyskaniu przez sprawcę władztwa nad rzeczą od osoby, która nią włada bezprawnie, za jej zgodą10. Sprawca paserstwa uzyskuje w wyniku nabycia pełne władztwo nad rzeczą, czyli może wobec niej postępować jak właściciel11. Nie staje się jednak właścicielem, ponieważ nabycie rzeczy nastąpiło od osoby nieuprawnionej12. W przypadku nabycia rzeczy przestępstwo paserstwa jest dokonane w chwili przeniesienia na sprawcę władztwa nad rzeczą13. Jeżeli do przekazania władztwa nie doszło, a jedynie zawarta została umowa dotycząca jego przeniesienia w przyszłości, nie dochodzi również do dokonania paserstwa, a do jego usiłowania. Znamiona tej formy sprawczej wypełnia także zachowanie sprawcy polegające na rozpoczęciu negocjacji dotyczących nabycia rzeczy14. Dla bytu tego przestępstwa nie ma znaczenia, czy sprawca nabywa rzecz bezpośrednio od osoby, która uzyskała ją w wyniku czynu zabronionego, czy od innej osoby, a także czy osoba, od której sprawca nabył rzecz, wiedziała o tym, że rzecz pochodziła z przestępstwa15. (źródło; Magdalena Budyn–Kulik* Wybrane dogmatyczne i kryminologiczne aspekty paserstwa, PRAWO W DZIAŁANIU SPRAWY KARNE 13/2013 )
MTZ [Gość]
26 maja 2021
Czy dany ciągnik został wprowadzony do obrotu zgodnie z prawem możemy dowiedzieć się z oznaczenia homologacyjnego zamieszczonego na tabliczce znamionowej ciągnika. Obecnie wprowadzane do obrotu ciągniki rolnicze muszą być homologowane na zgodność z rozporządzeniem (UE) 167/2013 . Z oznaczenia homologacyjnego zamieszczonego na tabliczce znamionowej musi wynikać, że ciągnik był homologowany na zgodność z tym rozporządzeniem. Odczyt oznaczeń homologacyjnych może dokonać Transportowy Dozór Techniczny lub każdy inny krajowy organ homologacyjny UE oraz służby techniczne prowadzące badania homologacyjne jak Instytut Technologiczno- Przyrodniczy Oddział w Kłudzienku czy Applus IDIADA Polska