Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji
Fundusze dysponują rocznie kwotą kilkudziesięciu milionów. Najwięcej pieniędzy mają do dyspozycji Fundusz Promocji Mleka oraz Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego.
0,1% lub 02% wartości netto towaru albo 0,001 zł od kilograma mleka
Wpłaty w wysokości 0,1% wartości netto towaru nalicza się na: Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, Fundusz Promocji Mięsa Owczego, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego, Fundusz Promocji Ryb.
Natomiast w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych nalicza się 0,2% wartości netto towaru. Jeszcze inaczej wygląda to dla Funduszu Promocji Mleka - opłata wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka.
10 funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zostało utworzonych w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Do realizowanych zadań w ramach funduszy należą m.in.: finansowanie i/lub współfinansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, wspieranie udziału w wystawach i targach oraz szkoleń dla producentów i przetwórców, a także wspieranie krajowych organizacji branżowych. Nadzór nad funduszami sprawuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Kto może ubiegać się o środki funduszy promocji?
Ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Polski, którzy produkują lub dokonują obrotu:
• mlekiem lub przetworami mlecznymi,
• świniami, mięsem wieprzowym lub jego przetworami,
• bydłem, mięsem wołowym lub przetworami z tego mięsa,
• końmi, mięsem końskim lub przetworami z tego mięsa,
• owcami, mięsem owczym lub przetworami z tego mięsa,
• zbożem lub przetworami zbożowymi,
• owocami, warzywami lub ich przetworami,
• drobiem, mięsem drobiowym lub jego przetworami,
• rybami lub ich przetworami,
• roślinami oleistymi, przetworami nasion oleistych lub produktami pszczelimi.
Dużo głosów krytycznych
W pierwszych latach działania funduszy (od 2009 r.) pojawiło się dużo głosów krytycznych, wskazujących na niewielką skuteczność w zakresie promocji, przy jednoczesnym tworzeniu dodatkowych obciążeń dla rolników. Wskazywano, iż system wydatkowania pieniędzy z funduszy nie jest transparentny.
Kontrola przeprowadzona kilka lat temu przez NIK wykazała, że wydatki z funduszy promocji w latach 2009-2016 (I półrocze) dotyczyły głównie działań w zakresie wspierania marketingu oraz wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Na ten cel przeznaczono ponad 268 mln zł, czyli blisko 91 proc. ogólnej kwoty wydatków z funduszy promocji, która wyniosła 293,2 mln zł. Najwięcej środków wydatkowano na: promocję spożycia produktu lub jego przetworów (średnio 53 proc.), informowanie o jakości produktu, w tym o jego zaletach (średnio 15 proc.), udział w wystawach i targach (średnio 15 proc.).