Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
    • Ceny żywca wieprzowego
    • Ceny żywca wołowego
    • Ceny zbóż
    • Ceny pasz
    • Ceny owoców
    • Ceny warzyw
    • Ceny mleka i przetworów
    • Ceny drobiu i jaj
    • Analizy rynkowe
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Będzie wsparcie do bioasekuracji przed pryszczycą? Minister: być może się uda
      Rosja zwiększa produkcję mięsa
      ARiMR zapowiada: ten nabór wystartuje szybciej! Można starać się o 150 tys. zł
      Co czeka mleczarstwo?
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Rzepaki tego rolnika po przymrozkach są w lepszej kondycji niż u innych
      Nie warto zwlekać. Decyzję dobrze podjąć już teraz - wybór odmian rzepaku
      Dramat rolników. 3 tys. ha buraków zniszczone przez szarka komośnika
      Idą duże zmiany. Rolnicy dostaną dopłaty do gruntów, na których nie mogą orać?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      To jeden z najczęściej rejestrowanych ciągników w Polsce [VIDEO]
      Największy dron rolniczy dopuszczony w Unii Europejskiej [VIDEO]
      Nowy ciągnik z ładowaczem kontra... jajko. W Rydzynie pokazali, jak to się robi!
      Każdy ciągnik sprowadzony do Polski z tych krajów będzie musiał mieć ten dokument
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Dopłaty. Ile pieniędzy na kontach rolników? Mamy najnowsze dane z ARiMR
      Kiepskie nastroje wśród hodowców trzody chlewnej. Czy ceny jeszcze spadną?
      Przekroczona kwota renty wdowiej? KRUS: Te świadczenia ulegną obniżeniu
      Jest 3 mld euro dla młodych rolników. Pierwsze 200 mln dostali Francuzi
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Dyptam zachwyca wyglądem, ale może być toksyczny. Masz go w ogrodzie?
      “Królowa przetrwania” na skalniaki. Niestraszna jej susza, upały i mróz
      Pozostałości pestycydów w żywności. Co wykazują badania?
      Stosować, czy nie stosować? Te rośliny warto nawozić kurzym nawozem
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czołowi eksperci i liderzy branży agro na jednym wydarzeniu. Chodzi m.in. o ekologiczne uprawy
      Produkować i zużywać prąd z nieswojej instalacji
      Materiał promocyjny Agrofotowoltaika jako szansa na zwiększanie samowystarczalności producentów rolnych
      Rolnicy szczerze o panelach fotowoltaicznych bez dotacji. Czy się opłaciło?
  • Wieści Rolnicze
  • Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji

Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji

Prawo i finanse - Ekonomika 15 marca 2024 07:00 Redakcja Aktualizacja: 15 marca 2024 07:30
Fot. KOWR
Fot. KOWR
Przedsiębiorcy przy zakupie każdego z towarów, od którego naliczane są wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych, są zobowiązani do pobrania odpowiedniej opłaty od dostawcy czyli najczęściej rolnika, który zbywa swe towary. 
Spis treści:
  • 0,1% lub 02% wartości netto towaru albo 0,001 zł od kilograma mleka
  • Kto może ubiegać się o środki funduszy promocji?
  • Dużo głosów krytycznych

Fundusze dysponują rocznie kwotą kilkudziesięciu milionów. Najwięcej pieniędzy mają do dyspozycji Fundusz Promocji Mleka oraz Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego.

0,1% lub 02% wartości netto towaru albo 0,001 zł od kilograma mleka

Wpłaty w wysokości 0,1% wartości netto towaru nalicza się na: Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, Fundusz Promocji Mięsa Owczego, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego, Fundusz Promocji Ryb. 
Natomiast w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych nalicza się 0,2% wartości netto towaru. Jeszcze inaczej wygląda to dla Funduszu Promocji Mleka - opłata wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka. 
10 funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zostało utworzonych w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Do realizowanych zadań w ramach funduszy należą m.in.: finansowanie i/lub współfinansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, wspieranie udziału w wystawach i targach oraz szkoleń dla producentów i przetwórców, a także wspieranie krajowych organizacji branżowych. Nadzór nad funduszami sprawuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Kto może ubiegać się o środki funduszy promocji?

Ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium  Polski, którzy produkują lub dokonują obrotu:
    • mlekiem lub przetworami mlecznymi,
    • świniami, mięsem wieprzowym lub jego przetworami,
    • bydłem, mięsem wołowym lub przetworami z tego mięsa,
    • końmi, mięsem końskim lub przetworami z tego mięsa,
    • owcami, mięsem owczym lub przetworami z tego mięsa,
    • zbożem lub przetworami zbożowymi,
    • owocami, warzywami lub ich przetworami,
    • drobiem, mięsem drobiowym lub jego przetworami,
    • rybami lub ich przetworami,
    • roślinami oleistymi, przetworami nasion oleistych lub produktami pszczelimi.

Dużo głosów krytycznych

W pierwszych latach działania funduszy (od 2009 r.) pojawiło się dużo głosów krytycznych, wskazujących na niewielką skuteczność w zakresie promocji, przy jednoczesnym tworzeniu dodatkowych obciążeń dla rolników. Wskazywano, iż system wydatkowania pieniędzy z funduszy nie jest transparentny. 
Kontrola przeprowadzona kilka lat temu przez NIK wykazała, że wydatki z funduszy promocji w latach 2009-2016 (I półrocze) dotyczyły głównie działań w zakresie wspierania marketingu oraz wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Na ten cel przeznaczono ponad 268 mln zł, czyli blisko 91 proc. ogólnej kwoty wydatków z funduszy promocji, która wyniosła 293,2 mln zł. Najwięcej środków wydatkowano na: promocję spożycia produktu lub jego przetworów (średnio 53 proc.), informowanie o jakości produktu, w tym o jego zaletach (średnio 15 proc.), udział w wystawach i targach (średnio 15 proc.).

Źródło: KOWR, NIK
  • Tagi:
  • produkty rolno-spożywcze
  • opłata
  • fundusz
  • promocja
Redakcja
Podobne artykuły
Analizy rynkowe

Rośnie nadwyżka UE w handlu produktami rolno-spożywczymi

22 sierpnia 2024
Analizy rynkowe

Wyjechało pięć razy więcej drobiu niż wieprzowiny

16 marca 2024
Analizy rynkowe

Coraz więcej polskiej żywności wyjeżdża z kraju

24 lutego 2024
Bydło i mleko

Paszport dla bydła będzie tańszy

2 lutego 2021
Konkursy

Uwaga konkurs! Wymyśl hasło i wygraj alkomat!

24 października 2019
Analizy rynkowe

Wzrost eksportu polskiej żywności

22 lutego 2019
Prawo i finanse

Prawie 200 mln euro na promocję produktów rolnych

30 listopada 2018
Newsy

Zdrowa dieta dla uczniów szkół podstawowych

10 stycznia 2018
Warto wiedzieć
Sylwetki
Młoda rolniczka. Zrezygnowała ze studiowania, by zając się gospodarstwem [VIDEO]
18 maja 2025
Drób
Ptasia grypa: polski eksport z kolejnymi barierami
18 maja 2025
Prawo i finanse
O tę pomoc hodowcy mogą się starać jedynie do 31 maja - informuje ARiMR
18 maja 2025
Najnowsze
Prawo i finanse
O tę pomoc hodowcy mogą się starać jedynie do 31 maja - informuje ARiMR
18 maja 2025
Prawo i finanse
Dopłaty. Ile pieniędzy na kontach rolników? Mamy najnowsze dane z ARiMR
17 maja 2025
Analizy rynkowe
Kiepskie nastroje wśród hodowców trzody chlewnej. Czy ceny jeszcze spadną?
17 maja 2025
KRUS
Przekroczona kwota renty wdowiej? KRUS: Te świadczenia ulegną obniżeniu
17 maja 2025
Pomoc unijna
Jest 3 mld euro dla młodych rolników. Pierwsze 200 mln dostali Francuzi
16 maja 2025
Wieści Rolnicze
Wieści Rolnicze
Dane kontaktowe
Wieści Rolnicze
RP Digital Sp. z o.o.
NIP: 5273128894
REGON: 529596954
tel. +48 627 47 15 31
ul. Prosta 51
00-838 Warszawa
redakcja@wiescirolnicze.pl
Numer dyżurny -- 501 267 226
Kategorie
  • Ceny Rolnicze
  • Newsy
  • Hodowla
  • Uprawy
  • Owoce i warzywa
  • Technika
  • Prawo i finanse
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla Domu
© 2025 WieściRolnicze
  • Redakcja
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Prenumerata
  • Konkursy