Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Na rynku w Broniszach wiele się dzieje
      Producentów mleka czeka trudny czas. Nie dla wszystkich będzie miejsce na rynku?
      Ceny nawozów. Kup już teraz, bo zapowiadają się solidne podwyżki?
      Korekty w cenach kukurydzy. Czy udało się w tym roku na niej zarobić ?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Ich plan to zagłada produkcji zwierzęcej w Polsce. Otrzymują milionowe darowizny
      Już w grudniu Kongres Hodowców Bydła Mięsnego. Dlaczego warto wziąć z nim udział?
      Ceny świń w połowie listopada. Dlaczego spadają skoro w Niemczech jest bez zmian?
      Hodowcy i przetwórcy boją się kar. "Polska nie jest na to przygotowana"
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Artykuł sponsorowany Rozkwit polskiego winiarstwa – od tradycji do nowoczesności
      Sprawdź koniecznie tę liczbę, zanim zdecydujesz się na zakup nasion kukurydzy
      Tak samo, jak w zeszłym roku, ale ciut lepiej - niż dwa lata temu. Tak plonował słonecznik
      Żniwa kukurydziane do Gwiazdki czy jeszcze dłużej?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Wkrótce rusza ważny nabór. Będą pieniądze na maszyny. Ale czy również na ciągnik?
      Czeka nas mocne otwarcie sezonu 2026 w branży rolnej. O co chodzi?
      Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]
      AGROTECH w Kielcach 2026. Rezerwujcie terminy! [VIDEO]
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Łatwiejsze wywłaszczenia i odszkodowania. Nowe przepisy weszły w życie
      Dom jak lodówka? Po zmianie przepisów budynki dostaną etykiety od A+ do G
      Przeciętna emerytura rolnicza to połowa świadczenia w ZUS. W KRUS szykuje się reforma
      Nowy „aktywny rolnik” coraz bliżej. Co z małymi gospodarstwami od 2026 roku?
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Kup w aptece i wrzuć do odpływu. Zator zniknie w 15 minut
      Azjatycka metoda ściółkowania podbija polskie ogrody. Po co ogrodnicy to robią?
      Zostawić liście, czy zgrabić? Ta decyzja może zmienić twój ogród
      Ten krzew rośnie nawet w zimie. I zachwyca przez 365 dni w roku
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji

Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji

Prawo i finanse - Ekonomika 15 marca 2024 07:00 Redakcja Aktualizacja: 15 marca 2024 07:30
Fot. KOWR
Fot. KOWR
Przedsiębiorcy przy zakupie każdego z towarów, od którego naliczane są wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych, są zobowiązani do pobrania odpowiedniej opłaty od dostawcy czyli najczęściej rolnika, który zbywa swe towary. 
Spis treści:

    Fundusze dysponują rocznie kwotą kilkudziesięciu milionów. Najwięcej pieniędzy mają do dyspozycji Fundusz Promocji Mleka oraz Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    0,1% lub 02% wartości netto towaru albo 0,001 zł od kilograma mleka

    Wpłaty w wysokości 0,1% wartości netto towaru nalicza się na: Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, Fundusz Promocji Mięsa Owczego, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego, Fundusz Promocji Ryb. 
    Natomiast w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych nalicza się 0,2% wartości netto towaru. Jeszcze inaczej wygląda to dla Funduszu Promocji Mleka - opłata wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka. 
    10 funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zostało utworzonych w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Do realizowanych zadań w ramach funduszy należą m.in.: finansowanie i/lub współfinansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, wspieranie udziału w wystawach i targach oraz szkoleń dla producentów i przetwórców, a także wspieranie krajowych organizacji branżowych. Nadzór nad funduszami sprawuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

    Kto może ubiegać się o środki funduszy promocji?

    Ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium  Polski, którzy produkują lub dokonują obrotu:
        • mlekiem lub przetworami mlecznymi,
        • świniami, mięsem wieprzowym lub jego przetworami,
        • bydłem, mięsem wołowym lub przetworami z tego mięsa,
        • końmi, mięsem końskim lub przetworami z tego mięsa,
        • owcami, mięsem owczym lub przetworami z tego mięsa,
        • zbożem lub przetworami zbożowymi,
        • owocami, warzywami lub ich przetworami,
        • drobiem, mięsem drobiowym lub jego przetworami,
        • rybami lub ich przetworami,
        • roślinami oleistymi, przetworami nasion oleistych lub produktami pszczelimi.

    Dużo głosów krytycznych

    W pierwszych latach działania funduszy (od 2009 r.) pojawiło się dużo głosów krytycznych, wskazujących na niewielką skuteczność w zakresie promocji, przy jednoczesnym tworzeniu dodatkowych obciążeń dla rolników. Wskazywano, iż system wydatkowania pieniędzy z funduszy nie jest transparentny. 
    Kontrola przeprowadzona kilka lat temu przez NIK wykazała, że wydatki z funduszy promocji w latach 2009-2016 (I półrocze) dotyczyły głównie działań w zakresie wspierania marketingu oraz wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Na ten cel przeznaczono ponad 268 mln zł, czyli blisko 91 proc. ogólnej kwoty wydatków z funduszy promocji, która wyniosła 293,2 mln zł. Najwięcej środków wydatkowano na: promocję spożycia produktu lub jego przetworów (średnio 53 proc.), informowanie o jakości produktu, w tym o jego zaletach (średnio 15 proc.), udział w wystawach i targach (średnio 15 proc.).

    Źródło: KOWR, NIK
    • Tagi:
    • produkty rolno-spożywcze
    • opłata
    • fundusz
    • promocja
    Redakcja
    Podobne artykuły
    Pozostałe

    Zmiany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

    24 sierpnia 2025
    Artykuł informacyjny KOWR Prawo i finanse

    Sekrety promocji polskiej żywności

    24 czerwca 2025
    Analizy rynkowe

    Rośnie nadwyżka UE w handlu produktami rolno-spożywczymi

    22 sierpnia 2024
    Analizy rynkowe

    Wyjechało pięć razy więcej drobiu niż wieprzowiny

    16 marca 2024
    Analizy rynkowe

    Coraz więcej polskiej żywności wyjeżdża z kraju

    24 lutego 2024
    Bydło i mleko

    Paszport dla bydła będzie tańszy

    2 lutego 2021
    Konkursy

    Uwaga konkurs! Wymyśl hasło i wygraj alkomat!

    24 października 2019
    Analizy rynkowe

    Wzrost eksportu polskiej żywności

    22 lutego 2019
    Warto wiedzieć
    Bydło i mleko
    Obora-gigant stanęła w Wielkopolsce. Docelowo będzie tutaj aż 400 krów [VIDEO]
    19 listopada 2025
    Inne
    “Żółta kartka” dla dyrektora KOWR od ministra Krajewskiego. Jakie są powody?
    19 listopada 2025
    Bydło i mleko
    Ich plan to zagłada produkcji zwierzęcej w Polsce. Otrzymują milionowe darowizny
    19 listopada 2025
    Najnowsze
    Prawo i finanse
    Łatwiejsze wywłaszczenia i odszkodowania. Nowe przepisy weszły w życie
    18 listopada 2025
    Prawo i finanse
    Dom jak lodówka? Po zmianie przepisów budynki dostaną etykiety od A+ do G
    17 listopada 2025
    Przepisy
    Przeciętna emerytura rolnicza to połowa świadczenia w ZUS. W KRUS szykuje się reforma
    16 listopada 2025
    Pomoc unijna
    Nowy „aktywny rolnik” coraz bliżej. Co z małymi gospodarstwami od 2026 roku?
    16 listopada 2025
    Pomoc unijna
    Dodatkowe 100 tys. zł dla wybranych rolników. Jakie warunki trzeba spełnić?
    16 listopada 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności