Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Rynek trzody chlewnej pod presją. Co z cenami w obliczu kryzysu?
      Bronisze. Rynek jest zapchany, dlatego ceny spadają. Czy faktycznie?
      Koszenie kukurydzy na kiszonkę. Ile kosztuje usługa w 2025 r.?
      Ceny pszenicy w ciągu 5 lat spadły o 0,4%, a nawozów - wzrosły o 74%. Co z opłacalnością?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Nowe wydarzenie w kalendarzu imprez rolniczych - Agro FARMA Expo 2025
      Dobra wiadomość dla hodowców. Te zgłoszenia będą jeszcze "po staremu". Do kiedy?
      Znów wykryto ognisko groźnej choroby
      Pierwszy Kongres Produkcji Świń - Żnin 2025
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Ta maszyna uratowała im tony nasion - gospodarstwo 1400 ha
      Nordzucker Polska rusza z kampanią cukrowniczą. Jakie prognozy plonowania?
      Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji ŚOR będzie odroczony?
      Ten szkodnik atakuje teraz maliny. Trzeba reagować
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Prezes PIGMiUR o zbliżającym się Agro Show: liczymy na 100 tys. zwiedzających
      Nawet pół mln zł kosztuje naprawa maszyny rolniczej w serwisie. Kto za to płaci?
      Za te pieniądze będzie można kupić np. robota do obory. Nabór jeszcze w tym roku
      Artykuł promocyjny Kubota M7004 z systemem TIM: Nowa era automatyzacji w rolnictwie
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Rolnicy zgłaszają problemy z aplikacją suszową
      Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji ŚOR będzie odroczony?
      1500 zł miesięcznie dla studentów pierwszego roku. Gdzie i jak zdobyć pieniądze?
      AgroFood Forum 2025 – najważniejsze wyzwania dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Przed nami kolejna fala opadów. Wiadomo, kiedy nastąpi zmiana w pogodzie
      To jedne z najbardziej lubianych iglaków. Miniaturki zachwycają pokrojem
      Koszenie trawy bez kosza. Zdziwisz się, jaki może mieć wpływ na twój trawnik
      Posadź ten rodzaj malin we wrześniu. Już w przyszłym roku zbierzesz pyszne owoce
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji

Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji

Prawo i finanse - Ekonomika 15 marca 2024 07:00 Redakcja Aktualizacja: 15 marca 2024 07:30
Fot. KOWR
Fot. KOWR
Przedsiębiorcy przy zakupie każdego z towarów, od którego naliczane są wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych, są zobowiązani do pobrania odpowiedniej opłaty od dostawcy czyli najczęściej rolnika, który zbywa swe towary. 
Spis treści:

    Fundusze dysponują rocznie kwotą kilkudziesięciu milionów. Najwięcej pieniędzy mają do dyspozycji Fundusz Promocji Mleka oraz Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    0,1% lub 02% wartości netto towaru albo 0,001 zł od kilograma mleka

    Wpłaty w wysokości 0,1% wartości netto towaru nalicza się na: Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, Fundusz Promocji Mięsa Owczego, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego, Fundusz Promocji Ryb. 
    Natomiast w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych nalicza się 0,2% wartości netto towaru. Jeszcze inaczej wygląda to dla Funduszu Promocji Mleka - opłata wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka. 
    10 funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zostało utworzonych w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Do realizowanych zadań w ramach funduszy należą m.in.: finansowanie i/lub współfinansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, wspieranie udziału w wystawach i targach oraz szkoleń dla producentów i przetwórców, a także wspieranie krajowych organizacji branżowych. Nadzór nad funduszami sprawuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

    Kto może ubiegać się o środki funduszy promocji?

    Ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium  Polski, którzy produkują lub dokonują obrotu:
        • mlekiem lub przetworami mlecznymi,
        • świniami, mięsem wieprzowym lub jego przetworami,
        • bydłem, mięsem wołowym lub przetworami z tego mięsa,
        • końmi, mięsem końskim lub przetworami z tego mięsa,
        • owcami, mięsem owczym lub przetworami z tego mięsa,
        • zbożem lub przetworami zbożowymi,
        • owocami, warzywami lub ich przetworami,
        • drobiem, mięsem drobiowym lub jego przetworami,
        • rybami lub ich przetworami,
        • roślinami oleistymi, przetworami nasion oleistych lub produktami pszczelimi.

    Dużo głosów krytycznych

    W pierwszych latach działania funduszy (od 2009 r.) pojawiło się dużo głosów krytycznych, wskazujących na niewielką skuteczność w zakresie promocji, przy jednoczesnym tworzeniu dodatkowych obciążeń dla rolników. Wskazywano, iż system wydatkowania pieniędzy z funduszy nie jest transparentny. 
    Kontrola przeprowadzona kilka lat temu przez NIK wykazała, że wydatki z funduszy promocji w latach 2009-2016 (I półrocze) dotyczyły głównie działań w zakresie wspierania marketingu oraz wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Na ten cel przeznaczono ponad 268 mln zł, czyli blisko 91 proc. ogólnej kwoty wydatków z funduszy promocji, która wyniosła 293,2 mln zł. Najwięcej środków wydatkowano na: promocję spożycia produktu lub jego przetworów (średnio 53 proc.), informowanie o jakości produktu, w tym o jego zaletach (średnio 15 proc.), udział w wystawach i targach (średnio 15 proc.).

    Źródło: KOWR, NIK
    • Tagi:
    • produkty rolno-spożywcze
    • opłata
    • fundusz
    • promocja
    Redakcja
    Podobne artykuły
    Pozostałe

    Zmiany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

    24 sierpnia 2025
    Artykuł informacyjny KOWR Prawo i finanse

    Sekrety promocji polskiej żywności

    24 czerwca 2025
    Analizy rynkowe

    Rośnie nadwyżka UE w handlu produktami rolno-spożywczymi

    22 sierpnia 2024
    Analizy rynkowe

    Wyjechało pięć razy więcej drobiu niż wieprzowiny

    16 marca 2024
    Analizy rynkowe

    Coraz więcej polskiej żywności wyjeżdża z kraju

    24 lutego 2024
    Bydło i mleko

    Paszport dla bydła będzie tańszy

    2 lutego 2021
    Konkursy

    Uwaga konkurs! Wymyśl hasło i wygraj alkomat!

    24 października 2019
    Analizy rynkowe

    Wzrost eksportu polskiej żywności

    22 lutego 2019
    Warto wiedzieć
    Newsy
    Minister Stefan Krajewski spotkał się z protestującymi
    11 września 2025
    Ceny rolnicze
    Koszenie kukurydzy na kiszonkę. Ile kosztuje usługa w 2025 r.?
    11 września 2025
    Ceny rolnicze
    Rynek trzody chlewnej pod presją. Co z cenami w obliczu kryzysu?
    11 września 2025
    Najnowsze
    Ekonomika
    Tuż przed żniwami rolnicy mocno inwestowali. Co czeka rolnictwo w najbliższym czasie?
    11 września 2025
    Przepisy
    Rolnicy zgłaszają problemy z aplikacją suszową
    10 września 2025
    Przepisy
    Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji ŚOR będzie odroczony?
    9 września 2025
    Prawo i finanse
    1500 zł miesięcznie dla studentów pierwszego roku. Gdzie i jak zdobyć pieniądze?
    9 września 2025
    Prawo i finanse
    AgroFood Forum 2025 – najważniejsze wyzwania dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej
    8 września 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności