Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Ceny żywca wieprzowego
      • Ceny żywca wołowego
      • Ceny zbóż
      • Ceny pasz
      • Ceny owoców
      • Ceny warzyw
      • Ceny mleka i przetworów
      • Ceny drobiu i jaj
      • Analizy rynkowe
      Kolejne krajowe warzywa i owoce w ofertach giełd
      Rynek zbóż na przednówku. Co się dzieje?
      Co hamuje rozwój rynku i ceny zbóż w Polsce? Ekspert wskazuje na jeden czynnik
      Rynek trzody chlewnej: Idą duże zmiany
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Rozwija produkcję mleka z myślą o komforcie krów [VIDEO]
      Ta nowoczesna chlewnia będzie produkować 210 tys. warchlaków rocznie
      Wsparcie do produkcji prosiąt. Znamy termin naboru wniosków
      7 czynników decydujących o wartości pokosu. Od nich zależy jakość paszy dla krów
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Dlaczego kukurydza nie rośnie? Co jest grane? Ekspert wyjaśniał na dniu pola
      Skontrolowali tysiące środków ochrony roślin. Niektóre wycofano z obrotu
      Tego wielu rolników nie wie, a powinno. Chodzi o nawożenie gleb
      Z tym wielu producentów rzepaku ma problem. Ekspert mówi, co może go rozwiązać
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Półtora metra szerokości i 48 zębów. Tak prezentuje się nowy chwastownik [VIDEO]
      Ta prasa podąża za pokosem i śledzi na bieżąco rozmiary oraz miejsca zrzutu beli
      Nowy zestaw na rynku od polskiego producenta maszyn rolniczych [VIDEO]
      John Deere zaprezentował swoje nowe, potężne maszyny. Pod maską ponad 1000 KM
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Koniec tego etapu dopłat. W przyszłym tygodniu przelewy do ostatnich rolników?
      Budżet dla rolników zagrożony? Decyzje w trakcie żniw. Trwa zbiórka podpisów
      121 tys. emerytów i rencistów KRUS otrzyma za chwilę ten przelew
      Nowy obowiązek dla rolników. Będą składać oświadczenia. Odbyło się spotkanie
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Plamy na pomidorach? Działaj szybko, bo choroba zniszczy uprawy w kilka dni
      Egzotyczny i długo kwitnący krzew. Warto posadzić zamiast hortensji czy róży
      Żeby pięknie rosła, trzeba pamiętać o przycinaniu. Nawet dwa razy w roku
      Pamiętaj o tym zabiegu, a goździki będą wypuszczać nowe pąki aż do września
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      To innowacyjne rozwiązanie chroni uprawy polowe przed nawałnicami i upałami
      Uprawy i panele na jednym polu. Jak to działa i czy się sprawdza?
      Czołowi eksperci i liderzy branży agro na jednym wydarzeniu. Chodzi m.in. o ekologiczne uprawy
      Produkować i zużywać prąd z nieswojej instalacji
  • Wieści Rolnicze
  • Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji

Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji

Prawo i finanse - Ekonomika 15 marca 2024 07:00 Redakcja Aktualizacja: 15 marca 2024 07:30
Fot. KOWR
Fot. KOWR
Przedsiębiorcy przy zakupie każdego z towarów, od którego naliczane są wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych, są zobowiązani do pobrania odpowiedniej opłaty od dostawcy czyli najczęściej rolnika, który zbywa swe towary. 
Spis treści:
  • 0,1% lub 02% wartości netto towaru albo 0,001 zł od kilograma mleka
  • Kto może ubiegać się o środki funduszy promocji?
  • Dużo głosów krytycznych

Fundusze dysponują rocznie kwotą kilkudziesięciu milionów. Najwięcej pieniędzy mają do dyspozycji Fundusz Promocji Mleka oraz Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego.

0,1% lub 02% wartości netto towaru albo 0,001 zł od kilograma mleka

Wpłaty w wysokości 0,1% wartości netto towaru nalicza się na: Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, Fundusz Promocji Mięsa Owczego, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego, Fundusz Promocji Ryb. 
Natomiast w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych nalicza się 0,2% wartości netto towaru. Jeszcze inaczej wygląda to dla Funduszu Promocji Mleka - opłata wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka. 
10 funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zostało utworzonych w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Do realizowanych zadań w ramach funduszy należą m.in.: finansowanie i/lub współfinansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, wspieranie udziału w wystawach i targach oraz szkoleń dla producentów i przetwórców, a także wspieranie krajowych organizacji branżowych. Nadzór nad funduszami sprawuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Kto może ubiegać się o środki funduszy promocji?

Ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium  Polski, którzy produkują lub dokonują obrotu:
    • mlekiem lub przetworami mlecznymi,
    • świniami, mięsem wieprzowym lub jego przetworami,
    • bydłem, mięsem wołowym lub przetworami z tego mięsa,
    • końmi, mięsem końskim lub przetworami z tego mięsa,
    • owcami, mięsem owczym lub przetworami z tego mięsa,
    • zbożem lub przetworami zbożowymi,
    • owocami, warzywami lub ich przetworami,
    • drobiem, mięsem drobiowym lub jego przetworami,
    • rybami lub ich przetworami,
    • roślinami oleistymi, przetworami nasion oleistych lub produktami pszczelimi.

Dużo głosów krytycznych

W pierwszych latach działania funduszy (od 2009 r.) pojawiło się dużo głosów krytycznych, wskazujących na niewielką skuteczność w zakresie promocji, przy jednoczesnym tworzeniu dodatkowych obciążeń dla rolników. Wskazywano, iż system wydatkowania pieniędzy z funduszy nie jest transparentny. 
Kontrola przeprowadzona kilka lat temu przez NIK wykazała, że wydatki z funduszy promocji w latach 2009-2016 (I półrocze) dotyczyły głównie działań w zakresie wspierania marketingu oraz wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Na ten cel przeznaczono ponad 268 mln zł, czyli blisko 91 proc. ogólnej kwoty wydatków z funduszy promocji, która wyniosła 293,2 mln zł. Najwięcej środków wydatkowano na: promocję spożycia produktu lub jego przetworów (średnio 53 proc.), informowanie o jakości produktu, w tym o jego zaletach (średnio 15 proc.), udział w wystawach i targach (średnio 15 proc.).

Źródło: KOWR, NIK
  • Tagi:
  • produkty rolno-spożywcze
  • opłata
  • fundusz
  • promocja
Redakcja
Podobne artykuły
Artykuł informacyjny KOWR Prawo i finanse

Sekrety promocji polskiej żywności

17 czerwca 2025
Analizy rynkowe

Rośnie nadwyżka UE w handlu produktami rolno-spożywczymi

22 sierpnia 2024
Analizy rynkowe

Wyjechało pięć razy więcej drobiu niż wieprzowiny

16 marca 2024
Analizy rynkowe

Coraz więcej polskiej żywności wyjeżdża z kraju

24 lutego 2024
Bydło i mleko

Paszport dla bydła będzie tańszy

2 lutego 2021
Konkursy

Uwaga konkurs! Wymyśl hasło i wygraj alkomat!

24 października 2019
Analizy rynkowe

Wzrost eksportu polskiej żywności

22 lutego 2019
Prawo i finanse

Prawie 200 mln euro na promocję produktów rolnych

30 listopada 2018
Warto wiedzieć
Newsy
Trzeba mieć 70 tysięcy złotych na hektar, żeby zacząć je uprawiać
20 czerwca 2025
Przepisy
Nowy obowiązek dla rolników. Będą składać oświadczenia. Odbyło się spotkanie
20 czerwca 2025
Pomoc unijna
Młodzi rolnicy i duże dopłaty w tle. Kilkaset tysięcy osób przejmie gospodarstwa?
20 czerwca 2025
Najnowsze
Pomoc unijna
Koniec tego etapu dopłat. W przyszłym tygodniu przelewy do ostatnich rolników?
20 czerwca 2025
Pomoc unijna
Budżet dla rolników zagrożony? Decyzje w trakcie żniw. Trwa zbiórka podpisów
20 czerwca 2025
KRUS
121 tys. emerytów i rencistów KRUS otrzyma za chwilę ten przelew
20 czerwca 2025
Przepisy
Nowy obowiązek dla rolników. Będą składać oświadczenia. Odbyło się spotkanie
20 czerwca 2025
Pomoc unijna
Młodzi rolnicy i duże dopłaty w tle. Kilkaset tysięcy osób przejmie gospodarstwa?
20 czerwca 2025
Wieści Rolnicze
Wieści Rolnicze
Dane kontaktowe
Wieści Rolnicze
RP Digital Sp. z o.o.
NIP: 5273128894
REGON: 529596954
tel. +48 627 47 15 31
ul. Prosta 51
00-838 Warszawa
redakcja@wiescirolnicze.pl
Numer dyżurny -- 501 267 226
Kategorie
  • Ceny Rolnicze
  • Newsy
  • Hodowla
  • Uprawy
  • Owoce i warzywa
  • Technika
  • Prawo i finanse
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla Domu
© 2025 WieściRolnicze
  • Redakcja
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Prenumerata
  • Konkursy