Ile trzeba sprzedać zboża, żeby kupić ciągnik? Rachunek jest prosty
Przeciętne ceny podstawowych gatunków zbóż w Polsce były w I półroczu 2024 dużo niższe niż rok wcześniej - o ok. 30%, zarówno w skupie, jak i na targowiskach.
Największe wahania cen żyta
Największy spadek rok do roku zaliczyło żyto. Jednak w czerwcu znacząco wzrosły ceny skupu zbóż, oprócz jęczmienia, którego cena spadła o prawie 4% w stosunku do maja. W obrocie targowiskowym wzrost cen maja do czerwca był dużo niższy (2-4%). Na obydwu rynkach za zboża płacono mniej niż w czerwcu ubiegłego roku. Wyjątek stanowiło żyto, za które w skupie oferowano ponad 1% więcej.
Setki ton zboża trzeba sprzedać, żeby wystarczyło na ciągnik
Na początku ubiegłego roku wystarczyło sprzedać niecałe 278 ton pszenicy, aby móc za to kupić ciągnik rolniczy. W połowie 2023 r. były to już prawie 362 tony, a na koniec roku niecałe 405 ton. W tym roku wygląda to jeszcze gorzej, choć widać pewne spowolnienie wzrostu w II kwartale. W pierwszym kwartale należałoby sprzedać 443 tony ziarna, a w drugim - prawie 448.
Dużo gorzej to wygląda w przypadku żyta. W pierwszych miesiącach 2023 r należało sprzedać prawie 344 tony żyta, w połowie roku było to już ponad 455 ton, a na koniec ponad 546 ton. W tym roku zaczęło się od 600 ton, w drugim kwartale wychodziło ponad 606 ton żyta.
Przelicznik zboża na olej napędowy coraz mniej korzystny
A jak kształtuje się przelicznik zboża na olej napędowy? Coraz mniej korzystnie. Na początku ubiegłego roku, aby kupić litr paliwa, trzeba było sprzedać 5,9 kg pszenicy lub 7,3 kg żyta. Przez cały rok ten przelicznik szedł w górę - na koniec 2023 wyniósł odpowiednio 7,4 kg pszenicy i 10 kg żyta. Do półrocza 2024 nadal miał tenedecję wzrostową. W pierwszym kwartale należało sprzedać 8,2 kg pszenicy i 11,2 kg żyta.