Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Ceny żywca wieprzowego
      • Ceny żywca wołowego
      • Ceny zbóż
      • Ceny pasz
      • Ceny owoców
      • Ceny warzyw
      • Ceny mleka i przetworów
      • Ceny drobiu i jaj
      • Analizy rynkowe
      Analiza rynku świń w lipcu. Na horyzoncie podwyżki cen. "Ruszy krajowy handel"
      Żniwa 2025. Jakie będą ceny rzepaku?
      Ta kwota ma wpływ na stawki dzierżaw ziemi. Ile wynosi cena skupu pszenicy?
      Ceny jęczmienia 2025. Ile płacą skupy?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Ta choroba zbiera śmiertelne żniwo. Wykryto ją w kolejnym gospodarstwie
      Jeszcze możesz złożyć wniosek o to wsparcie. Nabór potrwa tylko do niedzieli
      Służby nagrywają wizyty kontrolne na fermach. Rolnicy: czujemy się jak przestępcy
      Ogniska i strefy ASF w 2025 roku. Co trzeba, a czego nie wolno robić w strefach?
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Zaryzykowali i w tym roku wygrali. Mają w gospodarstwie aż 3 samoloty [VIDEO]
      Nowy obowiązek dla ponad miliona rolników. Jest nowa data dla małych gospodarstw
      Sypkie nawozy wapniowe są lepsze dla roślin - tak czy nie?
      Ta informacja powinna ucieszyć rolników uprawiających buraki cukrowe
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      To będzie nowy, budżetowy kombajn dla polskich rolników? Przyjechał prosto z Chin
      Te maszyny przypominają rolnikom, jak było kiedyś na wsi. Pot, łzy i orka[VIDEO]
      15 nowych ciągników i 10 kombajnów do 2027 roku. Rolniczy gigant ogłosił plany
      Ta przyczepa skorupowa załaduje 16 ton. Sprzedaje się częściej niż burtowa [VIDEO]
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Złożyłeś wniosek o dopłatę unijną? Możesz spodziewać się wkrótce kontroli
      ARiMR wypłaca pieniądze. Wiemy, ile środków trafiło do rolników
      Gdzie ustawić stóg? Tych zasad należy się trzymać
      Rolnicy czują się zdradzeni. Nie przeszkadza to Warszawie w ogłaszaniu zwycięstwa
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Ćma bukszpanowa przestanie być problemem. Te rośliny świetnie zastąpią bukszpan
      Deszcze zalały twój trawnik? Ten jeden składnik poprawi jego wygląd
      Nie dość, że piękna, to jeszcze odporna na ślimaki. Idealna dla początkujących
      Przypomina bratki. Jednak kwitnie znacznie dłużej i dobrze radzi sobie w cieniu
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
      Duże zmiany dla właścicieli fotowoltaiki. Będzie bez koncesji i bez pozwolenia?
      To innowacyjne rozwiązanie chroni uprawy polowe przed nawałnicami i upałami
  • Wieści Rolnicze
  • Czy z terminalami zbożowymi w polskich portach dzieje się coś niedobrego?

Czy z terminalami zbożowymi w polskich portach dzieje się coś niedobrego?

Prawo i finanse - Ekonomika 21 sierpnia 2024 10:52 Redakcja Aktualizacja: 21 sierpnia 2024 22:21
AdobeStock
AdobeStock
Nasi rolnicy są zaniepokojeni informacjami dotyczącymi terminali zbożowych w polskich portach.  W Szczecinie ma być zlikwidowany terminal, który odgrywa kluczową rolę w eksporcie zbóż z północno-zachodniej Polski. W Gdańsku i Gdyni unieważnione zostały przetargi na inwestycje w obu portach morskich. 
Spis treści:

    „Zgodnie z informacją przedstawioną przez Zarząd Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście S.A., przeładunki agro na elewatorze Andreas w ostatnich latach wahały się w przedziale 125 tys. - 280 tys. ton rocznie, nie przekraczając granicy 300 tys. Andreas przeładowywał też niewielką ilość towarów masowych (55,8 tys. ton w 2023 roku, 81,8 tys. ton w 2022 roku, głównie były to nawozy i wytłoczyny z orzecha). Potencjał roczny przeładunku zbóż i pasz dla Andreasa szacowany jest na 300 tys. ton. Biorąc pod uwagę całkowity potencjał przeładunkowy portów Szczecin i Świnoujście, szacowany na 4.060 tys. ton, udział Andreasa to zaledwie 7,4%. Udział w takiej wysokości powinien zostać zagospodarowany przez pozostałe terminale” - wyjaśnia ministerstwo infrastruktury w odpowiedzi na pismo Krajowej Rady Izb Rolniczych.
    Dla uzasadnienia tego stanowiska ministerstwo podaje, że oprócz terminalu Andreas w porcie funkcjonuje jeszcze 7 terminali przeładowujących produkty agro: SBT, PZZ, Viterra, DB PS, Bulk Cargo PS, OT Port i Bunge. „Z wymienionych 7 terminali, 4 terminale to terminale specjalistyczne agro - SBT, Viterra, PZZ i Bunge” - informuje ministerstwo. 

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Potencjał portów ma ulec zwiększeniu dzięki prowadzonym inwestycjom

    Według urzędników, potencjał portów „ulegnie zwiększeniu dzięki inwestycjom czynionym przez same terminale, jak i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Terminal SBT w połowie 2025 roku dzięki budowie dodatkowych silosów zbożowych zwiększy swoje roczne zdolności przeładunkowe z obecnego 1 mln ton do 1,5 mln, a składowe z 50 tys. ton do 75 tys. ton. Terminal OT Port Świnoujście również jest w trakcie realizacji inwestycji. (…) Wykonanie zaplanowanych działań pozwoli na (...) zwiększenie potencjału terminalu, jeżeli chodzi o przeładunki zbóż, do 2 mln ton rocznie. Planowane zakończenie inwestycji to także połowa roku 2025”.
    Zdaniem ministerstwa: „Również działania Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dotyczące rozbudowy infrastruktury portowej mają na celu poprawę logistyki związanej z przeładunkami produktów agro. Działania ww. zarządu skupione były i są na poprawie infrastruktury dostępowej zarówno od strony lądu - kolejowej i drogowej - jak i od strony wody.” I dalej: „co najważniejsze z punktu widzenia przeładunków agro, to pogłębienie basenu przy nabrzeżu zbożowym do głębokości 12,5 m. Nabrzeże to obsługuje największy elewator zbożowy Szczecin Bulk Terminal. Przewidywane zakończenie inwestycji to koniec pierwszego kwartału 2025 roku.”
    Według ministerstwa działania podejmowane w portach Szczecin i Świnoujście mają na celu zapewnienie sprawnego przeładunku towarów agro, w tym zboża.

    Co z unieważnionymi przetargami w portach w Gdańsku i Gdyni?

    „W nawiązaniu do unieważnionych przetargów na inwestycje w portach morskich w Gdańsku i Gdyni, uprzejmie informuję, że w następstwie unieważnienia poprzedniego postępowania na dzierżawę terminalu zbożowego (obecnie w tymczasowej dzierżawie Mondry Terminal Gdynia) w Porcie Gdynia Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w dniu 23 maja 2024 r. ogłosił nowe postępowanie. W ramach pierwszego etapu (zakończonego 3 lipca 2024 r.), pięć podmiotów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oferty wstępne. W ramach kolejnych etapów przewidziana jest prezentacja i omówienie ofert wstępnych oraz złożenie przez dopuszczone podmioty ofert ostatecznych (planowane na 18 września 2024 r.) i wybór najkorzystniejszej oferty.”
    Zdaniem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. spowoduje to kilkukrotny wzrost obecnych zdolności przeładunkowych terminalu zbożowego (teraz wynoszą 1 mln t).
    Inaczej sytuacja wygląda w porcie gdańskim. „Z kolei Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. w dniu 15 maja 2024 r., w wyniku otrzymania licznych postulatów wskazujących istotną potrzebę zmiany warunków przetargu nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej zlokalizowanej w Gdańsku, odwołał go celem opracowania przetargu na nowych warunkach. Prace nad określeniem warunków nowego postępowania nadal trwają, niemniej Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. planuje ogłoszenie nowego przetargu na ww. nieruchomość jeszcze w bieżącym roku.”

    Sprostać wyzwaniom związanym z eksportem towarów nie tylko z grupy agro

    Pismo, podpisane przez dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w ministerstwie infrastruktury Pawła Krężela, kończy się zapewnieniem: „Zarówno zarządy polskich portów morskich, jak i podmioty działające na ich terenie podejmują działania mające na celu realizację strategicznych inwestycji dla polskiego wybrzeża, jak i gospodarki całego kraju - tak, by zapewnić wydajną infrastrukturę zdolną sprostać wyzwaniom związanym z eksportem towarów m.in. z grupy agro.”

    CZYTAJ TEŻ: Sezon 2024. Jak wybrać najlepszą odmianę pszenicy?

    Źródło: KRIR
    • Tagi:
    • port
    • terminal zbożowy
    • przetarg
    Redakcja
    Podobne artykuły
    Newsy

    Zaskakująca oferta sprzedaży od KOWR za 4,5 mln zł. Przetarg tylko dla rolników

    2 kwietnia 2025
    Materiał Promocyjny Inne

    Citi Handlowy: Karta kredytowa z nagrodą do 1200 zł. Oferta ważna do 04.08.2025

    10 lipca 2025
    Zboża

    Terminal zbożowy znów się oddala. "Wiele gospodarstw może tego nie przetrwać"

    21 maja 2024
    Analizy rynkowe

    Ziemię od KOWR-u można kupić nawet poniżej 30 tys. za hektar

    30 kwietnia 2024
    Newsy

    Co z terminalami zbożowymi w polskich portach?

    19 sierpnia 2020
    Ekonomika

    KOWR wykrywa podstawione osoby w przetargach

    16 kwietnia 2019
    Newsy

    Przetarg w Stadninie Koni Pępowo

    28 marca 2018
    Warto wiedzieć
    Inne uprawy
    Zaryzykowali i w tym roku wygrali. Mają w gospodarstwie aż 3 samoloty [VIDEO]
    23 lipca 2025
    Sylwetki
    Mamy nowego ministra rolnictwa. Co wiadomo o Stefanie Krajewskim?
    23 lipca 2025
    Uprawy
    Nowy obowiązek dla ponad miliona rolników. Jest nowa data dla małych gospodarstw
    23 lipca 2025
    Najnowsze
    Pomoc unijna
    Złożyłeś wniosek o dopłatę unijną? Możesz spodziewać się wkrótce kontroli
    23 lipca 2025
    Prawo i finanse
    ARiMR wypłaca pieniądze. Wiemy, ile środków trafiło do rolników
    22 lipca 2025
    Prawo i finanse
    Gdzie ustawić stóg? Tych zasad należy się trzymać
    22 lipca 2025
    Pomoc unijna
    Rolnicy czują się zdradzeni. Nie przeszkadza to Warszawie w ogłaszaniu zwycięstwa
    21 lipca 2025
    Przepisy
    Wakacje kredytowe dla rolników. Co zrobić, gdy ma się problem ze spłatą kredytu?
    21 lipca 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności