Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Ceny żywca wieprzowego
      • Ceny żywca wołowego
      • Ceny zbóż
      • Ceny pasz
      • Ceny owoców
      • Ceny warzyw
      • Ceny mleka i przetworów
      • Ceny drobiu i jaj
      • Analizy rynkowe
      Żniwa 2025. Za to zboże dostaniesz 100 zł więcej
      Czy rolnicy zarobią w tym roku na zbożu?
      Niepewność na rynku świń. Co z cenami?
      Ceny bydła. Nadal wysokie?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Rolnicy, którzy mają zwierzęta, nie będą już musieli prosić w ARiMR o te papiery
      Szepietowo 2025. W tym roku wystawa zwierząt jest inna niż zawsze [VIDEO]
      Szepietowo 2025: XXXI Regionalna Wystawa Zwierząt Hodowlanych już od jutra
      Można zmienić przeznaczenie jałówki opasowej i ubiegać się o wsparcie
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Będzie upalnie w tym tygodniu. Bez dwóch zdań. Małe żniwa ruszą pełną parą?
      Te zmiany w prawie budzą obawę rolników. Domagają się pilnego wstrzymania prac
      Suszę już widać w kukurydzy. Tam mogą być straty
      Ta uprawa wzbudza coraz większe zainteresowanie. Dobrze radzi sobie z suszą
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Ten projekt pochłonął aż 100 milionów. Będą maszyny rolnicze o zerowej emisji?
      Ważna informacja dla ponad 10 tys. rolników. Chodzi o inwestycje z rolnictwa 4.0
      CASE IH świętuje. "Przełamujemy granice w projektowaniu ciągników" [VIDEO]
      Ceny szaleją. Tuż przed żniwami rolnicy zapłacą więcej za paliwo?
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      ARiMR przypomina rolnikom: zostały tylko dwa dni. Potem już będzie za późno
      Krajowy System e-Faktur - co musisz wiedzieć, zanim zacznie obowiązywać?
      Rolnicy jednak nie będą składać tych deklaracji od 2026? "To może być przełom"
      Dostałeś dotację? Zobacz, jak prawidłowo rozliczyć amortyzację w rolnictwie
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Może rosnąć na słońcu i nie wymaga podlewania. Ma charakterystyczną cechę
      Klasycznie czy oryginalnie? Pięć pnączy idealnych na pergole i altany
      Podlewaj rośliny w taki sposób. Ogród przetrwa suszę i upały
      Uważaj, by upały nie zniszczyły ogrodu. Pamiętaj nie tylko o podlewaniu
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
      Duże zmiany dla właścicieli fotowoltaiki. Będzie bez koncesji i bez pozwolenia?
      To innowacyjne rozwiązanie chroni uprawy polowe przed nawałnicami i upałami
      Uprawy i panele na jednym polu. Jak to działa i czy się sprawdza?
  • Wieści Rolnicze
  • Czy z terminalami zbożowymi w polskich portach dzieje się coś niedobrego?

Czy z terminalami zbożowymi w polskich portach dzieje się coś niedobrego?

Prawo i finanse - Ekonomika 21 sierpnia 2024 10:52 Redakcja Aktualizacja: 21 sierpnia 2024 22:21
AdobeStock
AdobeStock
Nasi rolnicy są zaniepokojeni informacjami dotyczącymi terminali zbożowych w polskich portach.  W Szczecinie ma być zlikwidowany terminal, który odgrywa kluczową rolę w eksporcie zbóż z północno-zachodniej Polski. W Gdańsku i Gdyni unieważnione zostały przetargi na inwestycje w obu portach morskich. 
Spis treści:

    „Zgodnie z informacją przedstawioną przez Zarząd Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście S.A., przeładunki agro na elewatorze Andreas w ostatnich latach wahały się w przedziale 125 tys. - 280 tys. ton rocznie, nie przekraczając granicy 300 tys. Andreas przeładowywał też niewielką ilość towarów masowych (55,8 tys. ton w 2023 roku, 81,8 tys. ton w 2022 roku, głównie były to nawozy i wytłoczyny z orzecha). Potencjał roczny przeładunku zbóż i pasz dla Andreasa szacowany jest na 300 tys. ton. Biorąc pod uwagę całkowity potencjał przeładunkowy portów Szczecin i Świnoujście, szacowany na 4.060 tys. ton, udział Andreasa to zaledwie 7,4%. Udział w takiej wysokości powinien zostać zagospodarowany przez pozostałe terminale” - wyjaśnia ministerstwo infrastruktury w odpowiedzi na pismo Krajowej Rady Izb Rolniczych.
    Dla uzasadnienia tego stanowiska ministerstwo podaje, że oprócz terminalu Andreas w porcie funkcjonuje jeszcze 7 terminali przeładowujących produkty agro: SBT, PZZ, Viterra, DB PS, Bulk Cargo PS, OT Port i Bunge. „Z wymienionych 7 terminali, 4 terminale to terminale specjalistyczne agro - SBT, Viterra, PZZ i Bunge” - informuje ministerstwo. 

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Potencjał portów ma ulec zwiększeniu dzięki prowadzonym inwestycjom

    Według urzędników, potencjał portów „ulegnie zwiększeniu dzięki inwestycjom czynionym przez same terminale, jak i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Terminal SBT w połowie 2025 roku dzięki budowie dodatkowych silosów zbożowych zwiększy swoje roczne zdolności przeładunkowe z obecnego 1 mln ton do 1,5 mln, a składowe z 50 tys. ton do 75 tys. ton. Terminal OT Port Świnoujście również jest w trakcie realizacji inwestycji. (…) Wykonanie zaplanowanych działań pozwoli na (...) zwiększenie potencjału terminalu, jeżeli chodzi o przeładunki zbóż, do 2 mln ton rocznie. Planowane zakończenie inwestycji to także połowa roku 2025”.
    Zdaniem ministerstwa: „Również działania Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dotyczące rozbudowy infrastruktury portowej mają na celu poprawę logistyki związanej z przeładunkami produktów agro. Działania ww. zarządu skupione były i są na poprawie infrastruktury dostępowej zarówno od strony lądu - kolejowej i drogowej - jak i od strony wody.” I dalej: „co najważniejsze z punktu widzenia przeładunków agro, to pogłębienie basenu przy nabrzeżu zbożowym do głębokości 12,5 m. Nabrzeże to obsługuje największy elewator zbożowy Szczecin Bulk Terminal. Przewidywane zakończenie inwestycji to koniec pierwszego kwartału 2025 roku.”
    Według ministerstwa działania podejmowane w portach Szczecin i Świnoujście mają na celu zapewnienie sprawnego przeładunku towarów agro, w tym zboża.

    Co z unieważnionymi przetargami w portach w Gdańsku i Gdyni?

    „W nawiązaniu do unieważnionych przetargów na inwestycje w portach morskich w Gdańsku i Gdyni, uprzejmie informuję, że w następstwie unieważnienia poprzedniego postępowania na dzierżawę terminalu zbożowego (obecnie w tymczasowej dzierżawie Mondry Terminal Gdynia) w Porcie Gdynia Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w dniu 23 maja 2024 r. ogłosił nowe postępowanie. W ramach pierwszego etapu (zakończonego 3 lipca 2024 r.), pięć podmiotów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oferty wstępne. W ramach kolejnych etapów przewidziana jest prezentacja i omówienie ofert wstępnych oraz złożenie przez dopuszczone podmioty ofert ostatecznych (planowane na 18 września 2024 r.) i wybór najkorzystniejszej oferty.”
    Zdaniem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. spowoduje to kilkukrotny wzrost obecnych zdolności przeładunkowych terminalu zbożowego (teraz wynoszą 1 mln t).
    Inaczej sytuacja wygląda w porcie gdańskim. „Z kolei Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. w dniu 15 maja 2024 r., w wyniku otrzymania licznych postulatów wskazujących istotną potrzebę zmiany warunków przetargu nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej zlokalizowanej w Gdańsku, odwołał go celem opracowania przetargu na nowych warunkach. Prace nad określeniem warunków nowego postępowania nadal trwają, niemniej Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. planuje ogłoszenie nowego przetargu na ww. nieruchomość jeszcze w bieżącym roku.”

    Sprostać wyzwaniom związanym z eksportem towarów nie tylko z grupy agro

    Pismo, podpisane przez dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w ministerstwie infrastruktury Pawła Krężela, kończy się zapewnieniem: „Zarówno zarządy polskich portów morskich, jak i podmioty działające na ich terenie podejmują działania mające na celu realizację strategicznych inwestycji dla polskiego wybrzeża, jak i gospodarki całego kraju - tak, by zapewnić wydajną infrastrukturę zdolną sprostać wyzwaniom związanym z eksportem towarów m.in. z grupy agro.”

    CZYTAJ TEŻ: Sezon 2024. Jak wybrać najlepszą odmianę pszenicy?

    Źródło: KRIR
    • Tagi:
    • port
    • terminal zbożowy
    • przetarg
    Redakcja
    Podobne artykuły
    Newsy

    Zaskakująca oferta sprzedaży od KOWR za 4,5 mln zł. Przetarg tylko dla rolników

    2 kwietnia 2025
    Materiał Promocyjny Inne

    Citi Handlowy: Lokata do 2 mln zł w Ofercie Powitalnej. Ważne do 08.07.2025

    26 czerwca 2025
    Zboża

    Terminal zbożowy znów się oddala. "Wiele gospodarstw może tego nie przetrwać"

    21 maja 2024
    Analizy rynkowe

    Ziemię od KOWR-u można kupić nawet poniżej 30 tys. za hektar

    30 kwietnia 2024
    Newsy

    Co z terminalami zbożowymi w polskich portach?

    19 sierpnia 2020
    Ekonomika

    KOWR wykrywa podstawione osoby w przetargach

    16 kwietnia 2019
    Newsy

    Przetarg w Stadninie Koni Pępowo

    28 marca 2018
    Warto wiedzieć
    Nawożenie
    Żniwa 2025. Słoma zbyt cenna, żeby ją sprzedawać?
    1 lipca 2025
    Newsy
    Siekierski bez owijania w bawełnę o umowie handlowej UE-Ukraina
    1 lipca 2025
    Newsy
    Protest w KOWR. Rolnicy blokują kolejne przetargi na OPR-y [VIDEO]
    1 lipca 2025
    Najnowsze
    Prawo i finanse
    Porozumienie UE z Ukrainą: Co dalej z eksportem ukraińskiej żywności do Europy?
    1 lipca 2025
    Prawo i finanse
    Ten nabór potrwa tylko 14 dni. Staruje już wkrótce. Podaje ARiMR
    1 lipca 2025
    Prawo i finanse
    Właściciel sprzedał grunt w czasie dzierżawy. Czy rolnik musi od razu go zwrócić?
    1 lipca 2025
    Pomoc unijna
    Rolników czekają zmiany w płatnościach unijnych. Zyskać mają małe gospodarstwa
    30 czerwca 2025
    Pomoc unijna
    ARiMR przypomina rolnikom: zostały tylko dwa dni. Potem już będzie za późno
    30 czerwca 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności