Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Ceny w skupach drastycznie spadną? Ta decyzja uderza w producentów trzody chlewnej
      Aktualne ceny drobiu. Ile kosztują?
      Ceny kukurydzy na kiszonkę na pniu. Ilu jest kupujących?
      Trudna sytuacja na rynku trzody chlewnej pogłębia się. Ile płacą w skupach?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Dobra wiadomość dla hodowców. Te zgłoszenia będą jeszcze "po staremu". Do kiedy?
      Znów wykryto ognisko groźnej choroby
      Pierwszy Kongres Produkcji Świń - Żnin 2025
      Za kilka dni złóż wniosek. Możesz dostać zwrot aż 70% kosztów
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Te odmiany zbóż ozimych są polecane w tym sezonie. Wskazano najlepsze produkty
      Prosty krok, a ma znaczący wpływ na plon pszenicy. Już czas, żeby go wykonać
      Co zasiać w tym roku? Wyniki niezależnych badań wskazują wyraźnie
      Zebrali ponad 6 ton rzepaku z hektara. Jak tego dokonali?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Nawet pół mln zł kosztuje naprawa maszyny rolniczej w serwisie. Kto za to płaci?
      Za te pieniądze będzie można kupić np. robota do obory. Nabór jeszcze w tym roku
      Artykuł promocyjny Kubota M7004 z systemem TIM: Nowa era automatyzacji w rolnictwie
      Materiał partnera Czy słońce zasili gospodarstwa rolne? Finansowa analiza agroPV w rolnictwie
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Rolnicy zyskają więcej czasu na wyjście z tarapatów finansowych?
      Polska szuka chętnych do zablokowania umowy Mercosur. Z kim rozmawia?
      Egzekucja ciągnika rolniczego, gdy dłużnikiem jest jeden ze współwłaścicieli
      Prezydent zawetował nowelizację ustawy o środkach ochrony roślin
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Piękna, kwitnąca ściana w ogrodzie. To pnącze rośnie aż 4 metry w rok
      Nadchodzi moment ważnych zabiegów dla rododendrona. Wiosną bujnie odbije
      Które cebulki i bulwy trzeba wykopać na zimę? Pracę dobrze zacząć już we wrześniu
      Zmieszaj te dwa składniki i zostaw w kuchni. Plaga muszek zniknie w mgnieniu oka
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Czy z terminalami zbożowymi w polskich portach dzieje się coś niedobrego?

Czy z terminalami zbożowymi w polskich portach dzieje się coś niedobrego?

Prawo i finanse - Ekonomika 21 sierpnia 2024 10:52 Redakcja Aktualizacja: 21 sierpnia 2024 22:21
AdobeStock
AdobeStock
Nasi rolnicy są zaniepokojeni informacjami dotyczącymi terminali zbożowych w polskich portach.  W Szczecinie ma być zlikwidowany terminal, który odgrywa kluczową rolę w eksporcie zbóż z północno-zachodniej Polski. W Gdańsku i Gdyni unieważnione zostały przetargi na inwestycje w obu portach morskich. 
Spis treści:

    „Zgodnie z informacją przedstawioną przez Zarząd Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście S.A., przeładunki agro na elewatorze Andreas w ostatnich latach wahały się w przedziale 125 tys. - 280 tys. ton rocznie, nie przekraczając granicy 300 tys. Andreas przeładowywał też niewielką ilość towarów masowych (55,8 tys. ton w 2023 roku, 81,8 tys. ton w 2022 roku, głównie były to nawozy i wytłoczyny z orzecha). Potencjał roczny przeładunku zbóż i pasz dla Andreasa szacowany jest na 300 tys. ton. Biorąc pod uwagę całkowity potencjał przeładunkowy portów Szczecin i Świnoujście, szacowany na 4.060 tys. ton, udział Andreasa to zaledwie 7,4%. Udział w takiej wysokości powinien zostać zagospodarowany przez pozostałe terminale” - wyjaśnia ministerstwo infrastruktury w odpowiedzi na pismo Krajowej Rady Izb Rolniczych.
    Dla uzasadnienia tego stanowiska ministerstwo podaje, że oprócz terminalu Andreas w porcie funkcjonuje jeszcze 7 terminali przeładowujących produkty agro: SBT, PZZ, Viterra, DB PS, Bulk Cargo PS, OT Port i Bunge. „Z wymienionych 7 terminali, 4 terminale to terminale specjalistyczne agro - SBT, Viterra, PZZ i Bunge” - informuje ministerstwo. 

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Potencjał portów ma ulec zwiększeniu dzięki prowadzonym inwestycjom

    Według urzędników, potencjał portów „ulegnie zwiększeniu dzięki inwestycjom czynionym przez same terminale, jak i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Terminal SBT w połowie 2025 roku dzięki budowie dodatkowych silosów zbożowych zwiększy swoje roczne zdolności przeładunkowe z obecnego 1 mln ton do 1,5 mln, a składowe z 50 tys. ton do 75 tys. ton. Terminal OT Port Świnoujście również jest w trakcie realizacji inwestycji. (…) Wykonanie zaplanowanych działań pozwoli na (...) zwiększenie potencjału terminalu, jeżeli chodzi o przeładunki zbóż, do 2 mln ton rocznie. Planowane zakończenie inwestycji to także połowa roku 2025”.
    Zdaniem ministerstwa: „Również działania Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dotyczące rozbudowy infrastruktury portowej mają na celu poprawę logistyki związanej z przeładunkami produktów agro. Działania ww. zarządu skupione były i są na poprawie infrastruktury dostępowej zarówno od strony lądu - kolejowej i drogowej - jak i od strony wody.” I dalej: „co najważniejsze z punktu widzenia przeładunków agro, to pogłębienie basenu przy nabrzeżu zbożowym do głębokości 12,5 m. Nabrzeże to obsługuje największy elewator zbożowy Szczecin Bulk Terminal. Przewidywane zakończenie inwestycji to koniec pierwszego kwartału 2025 roku.”
    Według ministerstwa działania podejmowane w portach Szczecin i Świnoujście mają na celu zapewnienie sprawnego przeładunku towarów agro, w tym zboża.

    Co z unieważnionymi przetargami w portach w Gdańsku i Gdyni?

    „W nawiązaniu do unieważnionych przetargów na inwestycje w portach morskich w Gdańsku i Gdyni, uprzejmie informuję, że w następstwie unieważnienia poprzedniego postępowania na dzierżawę terminalu zbożowego (obecnie w tymczasowej dzierżawie Mondry Terminal Gdynia) w Porcie Gdynia Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w dniu 23 maja 2024 r. ogłosił nowe postępowanie. W ramach pierwszego etapu (zakończonego 3 lipca 2024 r.), pięć podmiotów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oferty wstępne. W ramach kolejnych etapów przewidziana jest prezentacja i omówienie ofert wstępnych oraz złożenie przez dopuszczone podmioty ofert ostatecznych (planowane na 18 września 2024 r.) i wybór najkorzystniejszej oferty.”
    Zdaniem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. spowoduje to kilkukrotny wzrost obecnych zdolności przeładunkowych terminalu zbożowego (teraz wynoszą 1 mln t).
    Inaczej sytuacja wygląda w porcie gdańskim. „Z kolei Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. w dniu 15 maja 2024 r., w wyniku otrzymania licznych postulatów wskazujących istotną potrzebę zmiany warunków przetargu nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej zlokalizowanej w Gdańsku, odwołał go celem opracowania przetargu na nowych warunkach. Prace nad określeniem warunków nowego postępowania nadal trwają, niemniej Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. planuje ogłoszenie nowego przetargu na ww. nieruchomość jeszcze w bieżącym roku.”

    Sprostać wyzwaniom związanym z eksportem towarów nie tylko z grupy agro

    Pismo, podpisane przez dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w ministerstwie infrastruktury Pawła Krężela, kończy się zapewnieniem: „Zarówno zarządy polskich portów morskich, jak i podmioty działające na ich terenie podejmują działania mające na celu realizację strategicznych inwestycji dla polskiego wybrzeża, jak i gospodarki całego kraju - tak, by zapewnić wydajną infrastrukturę zdolną sprostać wyzwaniom związanym z eksportem towarów m.in. z grupy agro.”

    CZYTAJ TEŻ: Sezon 2024. Jak wybrać najlepszą odmianę pszenicy?

    Źródło: KRIR
    • Tagi:
    • port
    • terminal zbożowy
    • przetarg
    Redakcja
    Podobne artykuły
    Newsy

    Zaskakująca oferta sprzedaży od KOWR za 4,5 mln zł. Przetarg tylko dla rolników

    2 kwietnia 2025
    Newsy

    KOWR ogłasza: 28 marca rusza przetarg na gospodarstwo o powierzchni 649 ha

    27 marca 2025
    Zboża

    Terminal zbożowy znów się oddala. "Wiele gospodarstw może tego nie przetrwać"

    21 maja 2024
    Analizy rynkowe

    Ziemię od KOWR-u można kupić nawet poniżej 30 tys. za hektar

    30 kwietnia 2024
    Newsy

    Co z terminalami zbożowymi w polskich portach?

    19 sierpnia 2020
    Ekonomika

    KOWR wykrywa podstawione osoby w przetargach

    16 kwietnia 2019
    Newsy

    Przetarg w Stadninie Koni Pępowo

    28 marca 2018
    Warto wiedzieć
    Uprawy
    Lepiej wcześniej niż późno. To dobrze wiedzieć, zanim wykona się oprysk w zbożu
    8 września 2025
    Ciągniki
    Nawet pół mln zł kosztuje naprawa maszyny rolniczej w serwisie. Kto za to płaci?
    7 września 2025
    Newsy
    Do tego miasta przyjechały setki rolników z Polski. Trwają Dożynki Jasnogórskie
    7 września 2025
    Najnowsze
    Materiał Promocyjny
    Ekonomika
    Tańszy prąd z sąsiedztwa. Oto, jak można obniżyć rachunki za energię
    29 sierpnia 2025
    Przepisy
    Rolnicy zyskają więcej czasu na wyjście z tarapatów finansowych?
    29 sierpnia 2025
    Przepisy
    Polska szuka chętnych do zablokowania umowy Mercosur. Z kim rozmawia?
    29 sierpnia 2025
    Przepisy
    Egzekucja ciągnika rolniczego, gdy dłużnikiem jest jeden ze współwłaścicieli
    29 sierpnia 2025
    Prawo i finanse
    Prezydent zawetował nowelizację ustawy o środkach ochrony roślin
    27 sierpnia 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności