Czy "zakładowa stacja paliw" w gospodarstwie rolnym stanie się faktem?
KRIR wyraziła stanowczy sprzeciw samorządu rolniczego wobec projektowanych przepisów dotyczących przewozu paliw oraz nakładania na rolników nowych obowiązków - Izba stoi na stanowisku, że te propozycje są szkodliwe dla rolników i prowadzą do pogłębiania nakładania restrykcji i nowych obowiązków na rolników.
Jakby tych obowiązków było mało
KRIR zwraca uwagę na fakt, że aktualnie na wsi panują bardzo negatywne nastroje.
- Rolnicy są już skrajnie obciążeni różnymi obowiązkami i coraz większą biurokracją, która dodatkowo wpływa na ich finansową sytuację. W obliczu trudnych warunków na rynkach, takie propozycje wprowadzenia dodatkowych kosztów administracyjnych i regulacji dla rolników, są nie do przyjęcia - zaznacza Izba.
Rząd chce żeby rolnik był "zakładową stacją paliw"?
Jak twierdzi Izba, propozycje wprowadzenia obowiązków, takich jak rozszerzenie definicji zakładowych stacji paliw służących do zaopatrywania w paliwa ciekłe pojazdów, w tym ciągników i maszyn rolniczych, maszyn nieporuszających się po drogach - na osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą lub osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą (w rozumieniu ustawy dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego), eksploatujące zakładową stację paliw, są nie tylko uciążliwe, ale również szkodliwe dla rolników.
Ponadto rząd chce, by m.in. rolnik był objęty obowiązkiem rejestracji miejsca dostarczania paliwa, obowiązkiem potwierdzania odbioru paliwa, i by został objęty kontrolą przez Prezesa URE.
- W rolnictwie nie funkcjonuje szara strefa obrotu paliwem/olejem napędowym gdyż wszyscy rolnicy zainteresowani są otrzymaniem faktury VAT z uwagi na to, że faktury te są podstawą do ubiegania się o zwrot części podatku akcyzowego. Ponadto w wielu wypadkach brak dostępu do Internetu na obszarach wiejskich lub brak umiejętności rolnika (często są to osoby starsze) może spowodować techniczne utrudnienia w wykonaniu obowiązków wynikających z objęcia systemem monitoringu. Mogą one prowadzić do zwiększenia kosztów i utrudniać już i tak trudne warunki pracy na wsi - apeluje KRIR.
Proponowana zmiana jest nie do przyjęcia
Proponowana zmiana ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, ustawy – Prawo energetyczne, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, jest nie do przyjęcia.
- Stanowi ona naruszenie prywatności rolników, jest sprzeczna z zasadą minimalizacji regulacji, a wprowadzenie dodatkowych obowiązków wpłynie negatywnie na sytuację rolników, szczególnie małe gospodarstwa rodzinne. Dlatego wnoszę o wzięcie pod uwagę negatywnych skutków wprowadzenia takich zmian i wykluczenie rolników z przedmiotowego projektu - brzmi apel KRIR.
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące tego artykułu?
Napisz wiadomość: [email protected]
Czekamy na kontakt z Tobą, Twój głos jest dla nas ważny.
Zbliża się termin złożenia wniosku o zwrot akcyzy - klknij proszę tutaj
- Tagi:
- paliwo rolnicze