Steyr zaprezentował projekt ciągnika zasilanego wodorem
Inżynierowie z fabryki ciągników CNH w St. Valentin w Austrii oraz z i Uniwersytetu Technicznego w Wiedniu połączyli siły i opracowali koncepcję ciągnika, który jest napędzany przez wodorowe ogniwa paliwowe.
Pojazd miał niedawno swoją publiczną premierę za granicą.
Steyr i ciągnik zasilany wodorem
- FCTRAC został opracowany w ramach krajowego projektu badawczego finansowanego przez Austriacką Agencję Promocji Badań (FFG) i kierowanego przez Instytut Układów Napędowych i Technologii Motoryzacyjnej (IFA) na TU Wien - informują przedstawiciele Steyr.
Model został oparty na standardowym ciągniku STEYR 4140 Expert CVT.
- Rozwój był wspólnym wysiłkiem zespołu inżynierów CNH z St. Valentin i ich partnerów projektowych z dziedziny nauki i przemysłu, którzy wspólnie pracowali nad zaprojektowaniem, stworzeniem, homologacją i przetestowaniem ciągnika i jego ogniwa paliwowego wodorowego - zaznaczają przedstawiciele Steyr.
Ważną rolę odgrywa tu moduł BioH2Module. Wytwarza on wodór z surowców biogenicznych i pozostałości.
W praktyce do wytworzenia wodoru, który odpowiada około 3,5 l oleju napędowego potrzeba ok. 15-16 kg suchej biomasy.
Zgodnie z zapewnieniami - nie ma żadnych "uszczerbków" względem mocy takiego ciągnika.
- Ciągnik spełnia wysokie wymagania prac rolniczych w taki sam sposób, jak odpowiednik napędzany olejem napędowym - zapewniają przedstawiciele Steyr.
FCTRAC ma akumulator wysokiego napięcia 14 kWh i układ elektryczny 400 V, rozwija moc 95 kW, co odpowiada jego odpowiednikowi z silnikiem wysokoprężnym. Ogniwo paliwowe i układy napędowe elektryczne zastępują silnik wysokoprężny, a zbiornik paliwa jest zastąpiony przez układ magazynowania sprężonego wodoru i akumulator wysokiego napięcia.
- STEYR FCTRAC niedawno przyciągnął znaczną uwagę w Pałacu Schönbrunn w Wiedniu, gdzie wręczono Austriacką Nagrodę Państwową w dziedzinie technologii, za którą został nominowany w kategorii „Technologie mobilności”, sekcji, w której honorowane są przełomowe austriackie innowacje techniczne” — powiedział Marco Lombardi, dyrektor marek Case IH i STEYR na region EMEA.
Jak dodaje, kategoria koncentruje się na badaniach i rozwoju zrównoważonych, neutralnych dla klimatu i inteligentnych technologii mobilności.
- Byliśmy zachwyceni, że mogliśmy odegrać kluczową rolę, wspólnie z TU Wien, w opracowaniu FCTRAC, i zaszczytem było uczestnictwo w ceremonii. Ten ciągnik nie tylko uosabia zrównoważoną przyszłość, do której dąży nasza branża, ale także umacnia pozycję CNH jako lidera w dziedzinie innowacji w zakresie paliw alternatywnych. Nie możemy się doczekać dalszej pracy nad tym bardzo ekscytującym projektem - podsumował Marco Lombardi.
CZYTAJ TAKŻE: Nowości w ciągnikach podczas targów Agrotech 2024 w Kielcach [ZDJĘCIA, WIDEO]
- Tagi:
- STEYR FCTRAC
- Steyr wodór
- Steyr