John Deere 9RX. Ciągnik nie do zdarcia?
Silnik z największych kombajnów
W całej serii 9 ciągników John Deere pracują nowe, sześciocylidrowe silniki o pojemności 13,6 l znane z kombajnów X9. - Wykazują o 3,4% niższe spalanie w głównym zakresie roboczym, o 13% niższe koszty serwisowania oraz o 50% niższy poziom hałasu niż poprzeni - mówi Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu John Deere.
Odpowiednia trakcja nawet w trudnych warunkach
Jak zapewnia producent, operatorom czterogąsienicowych ciągników 9RX nie będą straszne ciężkie warunki pracy. Traktory te radzą sobie dobrze nawet z jazdą po trudnym, górzystym terenie. Kluczem jest odpowiedni balast. Do przedniego wspornika obciążnika można zamontować nawet 36 obciążników płytowych, a do tego dodać obciążniki kół pośrednich. W połączeniu z napędem gąsienicowwym daje to równomierny nacisk na glebę i maksymalną siłę uciągu. - Gąsienice posiadają dodatkowe tkane włókna stalowe, a duże koło napędowe ma również większy kąt opasania pasa i więcej występów, co zapewnia lepsze przyleganie. Dzięki temu uzyskuje się znacznie większe naprężenie pasa, co zapobiega zsuwaniu się gąsienicy - tłumaczy Szymon Kaczmarek.
Co ważne, nawet podczas manewrowania pod obciążeniem zachowana jest pełna trakcja, a powstawanie wałów na końcowych rzędach ograniczone zostaje do minimum. Ciągniki 9RX pozwalają też na swobodne przemieszanie się między polami. - Tę łatwość osiągają dzięki małej szerokości transportowej, opcji maksymalnej prędkość na drodze 40 km/h oraz czteropunktowemu zawieszeniu kabiny - dodaje Kaczmarek.
X9 - król wydajności, 9RX - król ciągników czterogąsienicowych
Czterogąsienicowe ciągniki 9RX królują, jeśli chodzi o opcje balastu i siłę ciągnięcia. Łączna powierzchnia styku jest do 119% większa niż kół i o 42% większa niż podwójnych gąsienic! Spośród wszystkich modeli 9RX na uwagę zasługuje ciągnik 9RX 640.
- To nasz najwydajniejszy ciągnik czterogąsienicowy, z możliwością dociążenia do 30 391 kg oraz imponującą powierzchnią styku z podłożem wynoszącą nawet 66,890 cm² (nacisk na podłoże 0,420 kg na cm²) przy szerokości gąsienicy 914 mm - opowiada Szymon Kaczmarek. Maksymalna moc 9RX 640 to aż 691 KM. Jest to więc najmocniejszy traktor w historii marki John Deere. - Żeby sprostać takiej mocy, główne koło napędowe ma 20 otworów montażowych z większymi śrubami, a tuleje oraz koła pośrednie wykonano z grubszych materiałów - podkreśla przedstawiciel firmy John Deere Polska.
Kabina z lodówką, fotel z masażem
- W kabinie są: duża zintegrowana lodówka, radio DAB+ z ekranem dotykowym i kompatybilnością z Apple CarPlay, system dźwiękowy 6.1 z głośnikiem niskotonowym. Wychodzimy z założenia, że operator powinien mieć wokół siebie sprzęt najwyżej jakości i intuicyjny w obsłudze, żeby nic go nie irytowało i nie musiał troszczyć się o drobiazgi - mówi Szymon Kaczmarek. Ponadto operator może dbać o swój komfort korzystając z opcji nowego fotelu, posiadającego funkcję masażu i aktywnego chłodzenia. Dla wygody operatora, zamontowane zostały również trzy podnóżki, z których może korzystać w zależności od ustawienia fotela.
Rolnictwo precyzyjne - to nie tylko nawigacja
Praktyczne technologie rolnictwa precyzyjnego stają się niezbędnym wsparciem dla nowoczesnych, konkurencyjnych gospodarstw, dlatego John Deere postanowił poszerzyć ofertę standardową serii 9. - Teraz po zmianach na rok modelowy 2024 w standardzie rolnik ma zagwarantowane m.in.: fabrycznie skalibrowany, zintegrowany odbiornik StarFire™ 7000, duży ekran G5 Plus CommandCenter o przekątnej 12,8 cala z licencją AutoTrac™ i Section Control łącznie z pełną certyfikacją AEF ISOBUS - wymienia Szymon Kaczmarek.
Intuicyjny w obsłudze John Deere Operations Center gromadzi wszystkie dane dotyczące pola i maszyn, żeby w uporządkowany sposób i na spokojnie kontrolować oraz planować prace. Z pomocą narzędzia Planer prac w Operations Center wysyłamy zadania bezprzewodowo do swoich maszyn. Pojawiają się one na wyświetlaczu CommandCenter™ 4. generacji. Z przesłanych danych operator wyczytuje wszystkie najważniejsze informacje dotyczące, np.: klienta, nazwy pola, granicy, ścieżki, szerokości narzędzia i przesunięcia, produktu, odmiany, dawki, zabiegów agrotechnicznych, ustawień dokumentacji. Ten sposób planowania prac skraca czas konfiguracji w polu nawet o 90%.
Gwarancja na 2 lata lub 2.000 godzin pracy
Gwarancja fabryczna na 2 lata lub 2000 godzin pracy, nowy silnik JDPS o pojemności 13,6 L w całej gamie modelowej serii 9, napęd wentylatora Vari-Cool wymieniony na nowy hydrauliczny napęd z wydłużonym do 5000 godzin czasem między przeglądami, ulepszone instalacje hydrauliczne i elektryczne, modernizacje przekładni e18 zwiększające niezawodność i pozwalające na obsługę większej mocy oraz momentu obrotowego, ogólnie krótszy czas diagnostyki dzięki nowemu interfejsowi diagnostyki systemowej - to według producenta najważniejsze zalety nowej serii 9 ciągników John Deere.
- Do tego należałoby jeszcze dodać podzespoły o małych wymaganiach serwisowych. Łożyska rolek środkowych gąsienicy są uszczelnione i wymagają tylko sprawdzenia poziomu oleju hydraulicznego co 1500 godzin pracy, a jego wymiany co 10 000 godzin pracy. Wiele też zmienia ogólna konstrukcja 9RX o właściwościach samoczyszczących. Zgarniaki błota przy kole napędowym stale usuwają zanieczyszczenia i spychają je na bok, a budowa bieżnika gąsienic umożliwia zrzucanie błota i utrzymywanie drogi oraz podwórza w czystości - podsumowuje Szymon Kaczmarek.