20 lat temu CLAAS przejął Renault Agriculture
Przed 20 laty Helmut Claas podpisał umowę o przejęciu większości udziałów w Renault Agriculture, dziale ciągników koncernu Renault. Podpisanie umowy między Helmutem Claas i Patrickiem Faure, członkiem zarządu Renault S.A., ogłoszone kolejnego dnia na targach SIMA w Paryżu, odbiło się w mediach szerokim echem. Pod koniec kwietnia urząd antymonopolowy zatwierdził proces stopniowego przejmowania udziałów.
Zmiana kolorystyki...
nastąpiła 1 października 2003 roku w Le Mans. Pomarańczowa barwa charakterystyczna dla ciągników Renault ustąpiła miejsca jasnej zieleni, a od 1 listopada 2003 r. wszystkie serie zjeżdżały już z linii produkcyjnej w kolorach CLAAS. Tym samym również dzięki uzupełnionemu programowi sprzedaży koncern CLAAS mógł zaprezentować się na targach Agritechnica 2003 z „pełną gamą nowoczesnych produktów”. Oprócz ciągników standardowych i specjalnych zaprezentowano także model LEXION 500, kosiarkę samojezdną COUGAR oraz nową generację serii XERION, które spotkały się z dużym zainteresowaniem odwiedzających.
Prace nad serią Axion
Pod koniec 2003 roku rozpoczęły się również prace nad rozwojem dużych ciągników AXION 800, które niecałe trzy lata później zostały włączone do programu sprzedaży CLAAS. Wraz z nimi ruszyło sukcesywne unowocześnianie gamy produktów z Le Mans: z biegiem lat serie CELTIS, ARES i ATLES ustąpiły miejsca seriom ARION i AXION - produktom o nazwach zwiastujących nową erę.
Najmocniejszy ciągnik na świecie
Przez lata w ciągnikiach CLAAS wprowadzano wiele innowacji. Najnowsze z nich to np. system TERRA TRAC - jedyny na rynku ciągnik półgąsienicowy, funkcje zarządzania flotą czy też system wspomagania operatora CEMOS. Ciągniki CLAAS biły również rekordy pod względem mocy. AXION 950 o mocy znamionowej 416 KM w 2013 roku był najmocniejszy na świecie: podczas pomiarów przeprowadzonych przez Centrum Testowe DLG na zlecenie magazynu branżowego profi ustanowił on nowy rekord mocy uciągu wynoszący 242 kW!
Inwestycje za miliony
Od 2003 roku CLAAS zrealizował projekty modernizacji o łącznej wartości ponad 80 mln euro. Największym i najważniejszym przedsięwzięciem był uruchomiony pod koniec roku 2020 projekt CLAAS Forth. Od tego czasu zakład w Le Mans jest uznawany za jeden z najnowocześniejszych na świecie, z automatycznymi systemami transportowymi (AGV) i wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w logistyce. Ostatnio w Le Mans otwarto nowe centrum dla odwiedzających wzorowane na centrum Technoparc w Harsewinkel.
Wiosną 2019 roku z fabryki w Le Mans wyjechał 150-tysięczny egzemplarz ciągnika standardowego CLAAS, natomiast w roku jubileuszu 20-lecia spodziewane jest złamanie granicy 200 000 sztuk. Dziś fabryka ciągników CLAAS w Le Mans produkuje ponad 60 różnych modeli o mocy od 75 do 445 KM, począwszy od ciągników o prostszej konfiguracji na rynki o mniej restrykcyjnych normach emisji spalin, jak Turkmenistan czy rynki afrykańskie, poprzez produkowany na dużą skalę ARION 400 z głównymi rynkami zbytu w Europie, aż po zaawansowany technologicznie ciągnik AXION 900 TERRA TRAC na rynek światowy. Ciągniki z Le Mans są obecnie eksportowane do 80 krajów na całym świecie, od 2019 roku także do Ameryki Północnej.
ZOBACZ TAKŻE: Claas uruchomił "fabrykę przyszłości" ciągników
- Tagi:
- CLAAS
- ciągniki rolnicze