Duże podwyżki cen masła. Ile będzie kosztować w 2025 roku?
Raport przygotowany przez Hiper-Com Poland, UCE RESEARCH i Grupę BLIX oparty został na analizie 3,1 tys. akcji promocyjnych i 4,6 tys. cen detalicznych, która objęła wszystkie dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sklepy cash&carry oraz małe sklepy z artykułami codziennego użytku dostępne na rynku. Jak wskazuje, w okresie od stycznia do początku listopada bieżącego roku ceny wzrosły w supermarketach o 8,4 proc. rok do roku, w sklepach cash&carry o 7,2 proc. rok do roku, natomiast w małych sklepach – 5,5 proc. rok do roku. Ceny spadły natomiast w hipermarketach o 7,7 proc. rok do roku oraz dyskontach – 4,8 proc. rok do roku.
Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland, współautorka raportu, stwierdziła, że powyższe dane wskazują na segmentację rynku. Sklepy, które zanotowały podwyżki cen, skupiają swoje działania na klientach, którzy są bardziej elastyczni pod względem cen, co oznacza, że takie miejsca mogą zwiększać ceny. Dyskonty i hipermarkety ze względu na dużą konkurencję muszą walczyć między innymi promocjami i niskimi cenami, by zdobyć klienta.
Jednym z najczęściej wyszukiwanych artykułów w aplikacjach z gazetkami promocyjnymi jest masło. Dlatego w raporcie przyjrzano się cenie tego produktu.
Czytaj też: Sikorki przylecą błyskawicznie. Leśnicy radzą, jak dokarmiać ptaki zimą
Masło kluczowym produktem w koszyku zakupowym Polaków
2-proc. wzrost rok do roku cen masła w okresie od stycznia do listopada, dr Krzysztof Łuczak, współautor raportu Grupy BLIX, ocenia jako niewielki. Jego zdaniem wynika to z tego, że jest to kluczowy produkt w koszyku Polaków. Kupujący sprawdzają i porównują jego ceny, a często pod tym kątem wybierają miejsce, w którym zrobią zakupy. Jak wskazuje dr Łuczak, to właśnie masło jest jednym z najczęściej wyszukiwanych produktów w aplikacjach z gazetkami promocyjnymi, a sklepy zdają sobie z tego sprawę. Dlatego nierzadko jest to główny sposób walki z konkurencją.
Wzrost cen masła w 2024 roku
Raport wskazuje jednak, że ostatnie miesiące to duży wzrost cen masła. W sierpniu odnotowano 29,3-procentowy wzrost rok do roku, w tym 43,5 proc. w hipermarketach, 41,4 proc. w sieciach cash&carry, 26,5 proc. w dyskontach, 18,8 proc. w supermarketach oraz 15 proc w małych sklepach.
We wrześniu masło podrożało o 30,1 proc. rok do roku, w tym 50,6 proc. w sklepach cash&carry, 41,5 proc. w hipermarketach, 29,3 proc. w supermarketach, 27,9 proc. w dyskontach. Tylko w małych sklepach zanotowano lekką obniżkę wynoszącą -1,1 proc. rok do roku.
Październik to z kolei wzrost o 32,2 proc. rok do roku, w tym 54,3 proc sklepy cash&carry, 32,7 proc. dyskonty, 27,8 proc. supermarkety, 24,7 proc. małe sklepy oraz 17,8 proc. hipermarkety.
Czytaj też: Do czego służy szuflada pod piekarnikiem? Nie wszyscy znają jej przeznaczenie
10 zł za masło w 2025 roku?
Według Julii Pryzmont koniec roku będzie wciąż wiązał się z wysokimi cenami masła – to sezon, w którym wzrasta popyt. Ekspertka prognozuje, że na początku przyszłego roku może pojawić się stabilizacja cen lub ich niewielkie spadki, ale wszystko zależy od tego, jakie będą ceny mleka i energii oraz poziom inflacji.
Dr Krzysztof Łuczak uważa z kolei, że aktualne trendy wskazują na to, iż cena 10 zł na kostkę masła jest realna i to już w pierwszej połowie przyszłego roku.
Wysokie ceny masła wiążą się z mniejszą produkcją mleka, w związku z czym ceny produktów mlecznych na Europejskiej Giełdzie EEX są rekordowe. Im mniejsza podaż, tym wyższe, notowane obecnie, ceny.
Promocji na masło coraz mniej
Raport wskazuje również, że od stycznia do początku listopada 2024 roku w sklepach było mniej promocji na masło – o 13,8 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Najwięcej promocji ubyło w sieciach cash&carry – mniej o 24,8 proc. rok do roku, supermarketach – -23,4 proc. oraz hipermarketach – -17,4 proc. W małych sklepach zanotowano mały spadek wynoszący w porównaniu z poprzednim rokiem -0,4 proc. Dyskonty z kolei promocji miały więcej – o 8,9 proc. rok do roku.
Ostatnie miesiące w tym przypadku jednak przyniosły znacznie mniejszą liczbę promocji – w sierpniu w porównaniu do poprzedniego roku odnotowano spadek o 33,7 proc., we wrześniu o 25,2 proc., w październiku o 14,5 proc., natomiast do połowy listopada liczba ta spadła o 41,1 proc. w ujęciu rok do roku.
Czytaj także: Ubezpieczenie w KRUS nie tylko dla rolników. Kto jeszcze może skorzystać?
- Tagi:
- ceny masła
- promocje
- masło