Od dziś oplombowany tranzyt zbóż z Ukrainy
Rozmowy o warunkach tranzytu ukraińskiego zboża przez Polskę toczyły się między wicepremierem, ministrem rolnictwa i rozwoju wsi - Henrykiem Kowalczykiem, a ministrem polityki rolnej i żywności Ukrainy Mykołą Solskim. Ich spotkanie i konwencje to miedzy innymi odpowiedź na protesty rolników oraz informacje o niepewnej jakość zbóż napływających na rynek krajowy zza wschodniej granicy. Ustalenia obowiązują od dziś - 3 marca i mają zapewnić poczucie bezpieczeństwa żywnościowego Polaków.
Ustalenia ministrów dotyczące tranzytu zbóż z Ukrainy
- Chcemy wprowadzić zabezpieczenia, ale bez konieczności pełnej kontroli fitosanitarnej dla produktów, które będą przewożone z Ukrainy w tranzycie. Uzgodniliśmy dwa sposoby postępowania w przypadku tranzytu zboża z Ukrainy przez terytorium Polski - poinformował Henryk Kowalczyk po zakończeniu rozmów.
I tak zgodnie z dokumentem ustalono, że:
- W celu usprawnienia i uszczelnienia tranzytu ukraińskich zbóż i nasion oleistych przez terytorium Polski od 8 marca 2023 r. w oddziałach celnych zlokalizowanych na polskoukraińskich przejściach granicznych będą obligatoryjnie nakładane zamknięcia urzędowe (plomby celne) na środki transportu drogowego.
- Na środki transportu drogowego będą obligatoryjnie nakładane zamknięcia urzędowe (plomby celne), które będą zdejmowane w miejscu przeznaczenia towaru.
- W przypadku transportu kolejowego przewoźnik będzie miał obowiązek nałożenia plomb na każdy wagon. Funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej na polsko-ukraińskich przejściach granicznych będą kontrolować te plomby.
- Zamknięcia urzędowe będą zdejmowane przez funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej w trzech polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Świnoujście).
- W przypadku, gdy towar będzie przewożony tranzytem do innych p.cz. UE, zamknięcia urzędowe będą zdejmowane w licencjonowanych punktach składowania zlokalizowanych w tych krajach. Wówczas zapis o przybyciu ładunku do zadeklarowanego miejsca, celem zdjęcia plomby, będzie dostępny poprzez system NCTS.
- W przypadku tranzytu do portów lub innych państw członkowskich UE pod warunkiem zastosowania zamknięć urzędowych nie będą przeprowadzane kontrole przez polską Inspekcję Weterynaryjną.
- W przypadku stwierdzenia niezgodności pomiędzy deklarowanym a faktycznym miejscem rozładunku towaru strona ukraińska wykluczy spedytorów, którzy dopuścili się takich nieprawidłowości, z dalszych operacji przewozowych.
W przypadku przewozu zboża, którego miejscem końcowym jest nasz kraj, kontrole będą przeprowadzane przez odpowiednie służby, w zależności od jego przeznaczenia.