Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Ceny żywca wieprzowego
      • Ceny żywca wołowego
      • Ceny zbóż
      • Ceny pasz
      • Ceny owoców
      • Ceny warzyw
      • Ceny mleka i przetworów
      • Ceny drobiu i jaj
      • Analizy rynkowe
      Analiza rynku świń w lipcu. Na horyzoncie podwyżki cen. "Ruszy krajowy handel"
      Żniwa 2025. Jakie będą ceny rzepaku?
      Ta kwota ma wpływ na stawki dzierżaw ziemi. Ile wynosi cena skupu pszenicy?
      Ceny jęczmienia 2025. Ile płacą skupy?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Ta choroba zbiera śmiertelne żniwo. Wykryto ją w kolejnym gospodarstwie
      Jeszcze możesz złożyć wniosek o to wsparcie. Nabór potrwa tylko do niedzieli
      Służby nagrywają wizyty kontrolne na fermach. Rolnicy: czujemy się jak przestępcy
      Ogniska i strefy ASF w 2025 roku. Co trzeba, a czego nie wolno robić w strefach?
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Zbiory pszenicy 2025 na Ukrainie – trudny start i niepewna jakość
      Zaryzykowali i w tym roku wygrali. Mają w gospodarstwie aż 3 samoloty [VIDEO]
      Nowy obowiązek dla ponad miliona rolników. Jest nowa data dla małych gospodarstw
      Sypkie nawozy wapniowe są lepsze dla roślin - tak czy nie?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      To będzie nowy, budżetowy kombajn dla polskich rolników? Przyjechał prosto z Chin
      Te maszyny przypominają rolnikom, jak było kiedyś na wsi. Pot, łzy i orka[VIDEO]
      15 nowych ciągników i 10 kombajnów do 2027 roku. Rolniczy gigant ogłosił plany
      Ta przyczepa skorupowa załaduje 16 ton. Sprzedaje się częściej niż burtowa [VIDEO]
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Żniwa 2025. Jakie ceny słomy w balotach?
      Ile wyniosą odprawy dla byłych ministrów? Rządowe dymisje i koszty
      Rekordowe zainteresowanie rządowymi dotacjami. Można dłużej składać wnioski
      Polska i Turcja zacieśniają współpracę w rolnictwie – podpisano umowę
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Nie chcesz się za bardzo męczyć w ogrodzie? Ta roślina będzie idealna
      Posadź to zamiast bukszpanu. Ćma przestanie być problemem
      Jak uratować trawnik po ulewach? Ten jeden składnik poprawi jego wygląd
      Przypomina bratki. Jednak kwitnie znacznie dłużej i dobrze radzi sobie w cieniu
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
      Duże zmiany dla właścicieli fotowoltaiki. Będzie bez koncesji i bez pozwolenia?
      To innowacyjne rozwiązanie chroni uprawy polowe przed nawałnicami i upałami
  • Wieści Rolnicze
  • Terminal zbożowy znów się oddala. "Wiele gospodarstw może tego nie przetrwać"

Terminal zbożowy znów się oddala. "Wiele gospodarstw może tego nie przetrwać"

Uprawy - Zboża 21 maja 2024 12:00 Aktualizacja: 22 maja 2024 10:47
Terminal zbożowy znów się oddala. "Wiele gospodarstw może tego nie przetrwać"
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury / FB
Realizacja strategicznej inwestycji związanej z terminalem zbożowym na wybrzeżu - znów się oddala. Po odwołanym przetargu w Gdyni, w maju odwołano także przetarg w Gdańsku. Eksperci i rolnicy mówią z kolei wprost: jeśli nie rozwiążemy problemu nadwyżek zboża - wiele gospodarstw może w Polsce upaść.
Spis treści:

    Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. odwołał w maju przetarg na dzierżawę terenu - niemal 24 hektarów - pod terminal zbożowy.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    To kolejna podobna decyzja w ostatnich miesiącach - wcześniej, w marcu, Ministerstwo Infrastruktury nie wyraziło zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni. 

    Odwołane przetargi na terminal zbożowy w Polsce

    W praktyce oznacza to, że - ponownie - oddala się wizja stworzenia na polskim wybrzeżu wielkiego terminala zbożowego, który mógłby rozwiązać nasilające się problemy odnośnie nadwyżki na naszym rynku - zwłaszcza po dramatycznym roku ubiegłym, gdy polski rynek "zalało" wręcz zboże z Ukrainy. 

    Przypomnijmy: wspomniana sytuacja spowodowała ogromne problemy polskich rolników - którzy musieli sprzedawać zboże po zaniżonych cenach, często poniżej opłacalności.

    Magazyny tymczasem zapełniały się - i nie można ich do tej pory sprawnie rozładować. Wszystko z powodu niewydolności polskiej infrastruktury - o której mówił zresztą wprost sam premier jeszcze w marcu tego roku

    - Nie mamy na razie infrastruktury, która pozwoliłaby to zboże wywozić dalej - mówił w marcu premier Donald Tusk.

    CZYTAJ TAKŻE: Ponad 9 mln ton nadwyżki zboża w polskich magazynach. Co z nimi zrobić?

    Sytuacja jest trudna, choć o inwestycji związanej z terminalem na wybrzeżu mówi się de facto od lat.

    Sprawa tymczasem wciąż stoi praktycznie w miejscu. 

    Terminal zbożowy w Polsce. Gdynia, Gdańsk. Co mówią firmy? Co polskie władze?

    Przedstawiciele konsorcjum, które stanęło do przetargu w Gdyni, który ostatecznie został unieważniony, nie ukrywają, że sytuacja wzbudza zdumienie.

    - Obecna sytuacja zaczyna przypominać sytuację bez wyjścia. Z jednej strony mamy do czynienia z pogłębiającymi się problemami polskich rolników, które pomimo licznych głosów i próśb o wsparcie, są niesłyszalne dla wielu decydentów. Z drugiej strony, gotowe rozwiązania są na wyciągnięcie ręki, po które po raz kolejny nikt nie chce sięgnąć. Mowa tu oczywiście o zaprzestaniu unieważniania przetargów, które mają strategiczne znaczenie nie tylko dla polskiego rolnictwa, ale i całej rodzimej gospodarki. Doszliśmy do momentu, że polskiemu rolnikowi bardziej opłaca się korzystać z portów np. w Niemczech niż czekać na poprawę sytuacji w kraju - opisuje w informacji prasowej, jaka trafiła do "Wieści Rolniczych" Rafał Różański, prezes międzynarodowego konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, które wygrało unieważniony w zeszłym miesiącu przetarg na najemcę terminala zbożowego w Porcie Gdynia.

    Tymczasem, jak zauważa we wspomnianej informacji prasowej członek zarządu Viterra Polska (związanej również ze wspomnianym przetargiem w Gdyni) produkcja zboża w Polsce może wynieść w tym roku ok. 35 mln ton.

    - Przewidujemy, że tylko w tym roku Polska osiągnie produkcję rzędu 35 mln ton. Dodatkowo trzeba mieć na uwadze potencjalny problem napływającego zboża z Ukrainy, a tego nasza infrastruktura nie jest w stanie udźwignąć. W obliczu tych wyzwań, odwołanie kolejnego przetargu na dzierżawę tak potrzebnego terminala agro jest szokiem dla całej branży. Nikt się nie spodziewał, że potrzeba, którą sygnalizują wszystkie środowiska rolnicze od lat, po raz kolejny może zostać zbagatelizowana i to w tak kryzysowym momencie, w którym znalazło się polskie rolnictwo - komentuje we wspomnianym komunikacie prasowym, jaki trafił do naszej redakcji, Grzegorz Sobczyński, członek zarządu Viterra Polska.

    Polskie władze - odnosząc się do unieważnienia przetargu w Gdyni - nie zdradzają wielu szczegółów. Ministerstwo Infrastruktury zaznacza jedynie, że "decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa". A opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego ministerstwo stanowiska nie uzasadnia.

    Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaznacza z kolei, że przetarg odwołano - poniważ było to "optymalne rozwiązanie" w obliczu wielu pytań od firm, które do niego stanęły. Ma zostać ogłoszony ponownie - w tym roku.

    - Przetarg był przedmiotem zainteresowania kilku podmiotów, które skierowały do ZMPG prawie 300 pytań dotyczących tego przetargu. ZMPG udzieliło na nie odpowiedzi, które dostępne są na stronie internetowej ZMPG. W ich ramach podmioty zgłaszały postulaty wskazujące na istotną potrzebę zmiany warunków przetargu. W takiej sytuacji faktycznej i prawnej, nowy Zarząd ZMPG stanął na stanowisku, że odwołanie przetargu jest optymalnym rozwiązaniem i powinno odbyć się przed terminem składania ofert. Podjęta przez ZMPG decyzja o odwołaniu przetargu daje możliwość ogłoszenia i przeprowadzenia przetargu w oparciu o nowe warunki. ZMPG planuje ogłoszenie nowego przetargu jeszcze w tym roku. Dlatego już od dnia 15 maja 2024 r. ZMPG intensywnie pracuje nad określeniem nowych warunków kolejnego przetargu na najem tej nieruchomości - czytamy w komunikacie wydanym przez ZMPG.

    Terminal zbożowy na polskim wybrzeżu. Rolnicy: "Od lat stoimy w miejscu"

    Co z kolei o sprawie mówią dziś polski rolnicy i eksperci związani z rynkiem zbożowym?

    Marcin Gryn, członek zarządu Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych zaznacza wprost w rozmowie z "Wieściami Rolniczymi", że - mówiąc o budowie kluczowej infrastruktury na polskim wybrzeżu - sytuacja niestety nie zmienia się od lat.

    - Niestety, mówiąc o terminalu zbożowym, od 15 lat stoimy praktycznie w tym samym, martwym punkcie. I, co gorsze, obawiam się, że nie wyciągnęliśmy wniosków z lekcji po ubiegłym sezonie, gdy nadwyżka zbóż była w naszym kraju ogromna. Przypomnę, że jeszcze w marcu tego roku analitycy mówili o ok. 20 mln ton. Obecnie wyliczają, że wspomniana nadwyżka „cudownie” stopniała, jednak i tak są to wciąż rekordowe zapasy - mówi w rozmowie z "Wieściami Rolniczymi", Marcin Gryn, członek zarządu Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych.

    Mówiąc o koniecznych inwestycjach, nasz rozmówca zaznacza, że nie chodzi już tylko o sam port zbożowy – ale także o konieczną magistralę kolejową. 

    - Tak, by można było nadwyżki przetransportować do portu, a następnie na rynki europejskie oraz światowe. Dziś bowiem różnice w cenach – na północy i południu kraju – są w Polsce ogromne, sięgają czasami nawet 200-300 zł na tonie zboża. W tym sezonie wywieźliśmy niespełna 12 mln ton – tymczasem nasze zdolności eksportowe powinny być – co najmniej – dwukrotnie większe. To konieczne – jeśli nie chcemy oddawać wszystkiego w ręce obcych kapitałów. Niestety, nasze porty wciąż są „peerelowskie”, za wiele się przez ostatnie dekady nie zmieniło, nie zmodernizowaliśmy nabrzeża do rynków globalnych, na które chcemy wchodzić. Trzeba to koniecznie – i szybko – zmienić - opisuje Marcin Gryn.

    Jak dodaje przy tym - sytuacja z ubiegłego roku, związana z ukraińskim zbożem, była dla naszego rolnictwa strzałem w kolano i po prostu zadusiła nasz rynek. 

    - Dalsze odwlekanie sprawy może jedynie przynieść jeszcze większe problemy, konieczne jest patrzenie na sprawę w ujęciu długofalowym. Nie można po prostu dłużej czekać – bo pamiętajmy, że zanim port w ogóle się zmodernizuje – miną lata, których wiele z naszych gospodarstw może nie przetrwać. Dlatego trzeba działać już dziś, by nie wpędzać rolników w kolejną klęskę. Jeden rok może być gorszy, i można go jeszcze jakoś przetrwać. Ale jeśli sytuacja będzie postępowała – wielu może upaść. Tymczasem nie zapominajmy przy tym wszystkim o przyszłości – czyli planowanym wejściu Ukrainy do Unii Europejskiej, która z pewnością będzie chciała wtedy jeszcze bardziej zwiększyć swoje udziały na rynku. To my będziemy wtedy tą „furtką” na rynek europejski - podkreśla Marcin Gryn.

    CZYTAJ TAKŻE: Co z dopłatami za sprzedane zboże? Miliony ton zalegają w magazynach

    CZYTAJ TAKŻE: W żniwa pszenica po 400 złotych?

    • Tagi:
    • terminal zbożowy
    • nadwyżki zboża
    • przetargi terminal zbożowy
    Podobne artykuły
    Ekonomika

    Czy z terminalami zbożowymi w polskich portach dzieje się coś niedobrego?

    21 sierpnia 2024
    Materiał Promocyjny Inne

    Citi Handlowy: Karta kredytowa z nagrodą do 1200 zł. Oferta ważna do 04.08.2025

    10 lipca 2025
    Warto wiedzieć
    Analizy rynkowe
    Żniwa 2025. Jakie ceny słomy w balotach?
    24 lipca 2025
    Przepisy
    Rolnicy muszą znać te przepisy podczas żniw 2025. Grzywna to aż 30 tys. zł
    24 lipca 2025
    Prawo i finanse
    Rolnik ukarany ogromną karą. Będzie zmiana przepisów? Jest interwencja
    24 lipca 2025
    Najnowsze
    Uprawy
    Zbiory pszenicy 2025 na Ukrainie – trudny start i niepewna jakość
    24 lipca 2025
    Inne uprawy
    Zaryzykowali i w tym roku wygrali. Mają w gospodarstwie aż 3 samoloty [VIDEO]
    23 lipca 2025
    Uprawy
    Nowy obowiązek dla ponad miliona rolników. Jest nowa data dla małych gospodarstw
    23 lipca 2025
    Nawożenie
    Sypkie nawozy wapniowe są lepsze dla roślin - tak czy nie?
    23 lipca 2025
    Inne uprawy
    Ta informacja powinna ucieszyć rolników uprawiających buraki cukrowe
    22 lipca 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności