Powstanie nowoczesny port zbożowy?
Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych zwrócił się do prezydenta Andrzeja Dudy, o wsparcie starań Związku, o wybudowanie i uruchomienie nowoczesnego portu zbożowego, dostępnego dla rolników i odpowiadającego na potrzeby uczestników eksportowego rynku, w kontekście konsultowanego aktualnie Krajowego Planu Odbudowy.
Krajowy Plan Odbudowy, jak zaznacza Stanisław Kacperczyk, prezes PZPRZ, ma być kompleksowym programem reform i projektów strategicznych. Jego celem jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość. KPO ma odbudować kondycję gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa i zapewnić jej większą odporność na przyszłe nieprzewidziane okoliczności. - Zakłada się, że otrzymane w ramach programu pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację technologiczną oraz poprawią jakość życia Polaków i konkurencyjność naszej gospodarki - informuje Kacperczyk.
PZPRZ uważa, że przeznaczenie pewnej części funduszy w ramach KPO na budowę portu zbożowego spełnia w zupełności to założenie.
"Panie Prezydencie – Polska, rok w rok generuje nadwyżkę w zbiorach na poziomie 5-6 mln ton i co roku zmaga się z problemem, jak te zbiory zagospodarować. Z roku na rok rosną też wymagania odbiorców polskiego zboża na świecie. Liczy się tutaj nie tylko cena, ale także warunki transportu, szybkość dostawy, obsługa, czy bezpieczeństwo transakcji i powstanie nowego portu zbożowego mogłoby w tym zakresie odegrać bardzo pozytywną rolę. Ziarno zbóż eksportujemy do Niemiec, Egiptu i Arabii Saudyjskiej, ale też do wielu innych krajów. Aby tych rynków nie utracić oraz by pojawiały się nowe rynki istnieje potrzeba stworzenia profesjonalnego portu zbożowego" - napisano w piśmie do Andrzeja Dudy.
Wszelkie dotychczasowe działania w tym względzie, na co zwraca uwagę szef PZPRZ, kończyły się obietnicami wykonania takiego portu (terminala) w Świnoujściu czy Gdyni. - Jest to kosztowna inwestycja i dlatego uważamy, że realizacja tego przedsięwzięcia w ramach unijnego instrumentu Odbudowy i Zwiększania Odporności jest odpowiednim rozwiązaniem - tłumaczy Kacperczyk.
Z informacji PZPRZ wynika, że uwaga decydentów skierowana jest w ostatnim czasie głównie na utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowo. Ma on pełnić rolę tzw. portu suchego i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Inwestycja ma powstać w ramach właśnie Krajowego Programu Odbudowy. - Oczywiście – taki terminal jest również bardzo potrzebny w kontekście eksportu polskich towarów rolno-spożywczych - zaznacza Kacperczyk. Zdaniem Związku, wymieniony terminal nie jest jednak w stanie zastąpić portu morskiego dostosowanego do przeładunku dużych mas zboża. Stąd powyższa prośba do prezydenta.
Czytaj także:
Rzepak i kukurydza drożeją. A co ze zbożami? [WYKRES]
- Tagi:
- port zbożowy
- PZPRZ
- Andrzej Duda
- Polska