Kiepski materiał siewny - jak złożyć reklamację?
Jak postępować w przypadku zastrzeżeń do jakości materiału siewnego? Gdzie należy złożyć reklamację?
Żeby mieć pewność otrzymani: po pierwsze - materiału siewnego oczekiwanej jakości, a po drugie - dopłat do zużytego materiału siewnego, należy:
1. Kupować wyłącznie materiał:
- w zamkniętym i zabezpieczonym opakowaniu,
- trwale zaopatrzonym w etykietę nasienną,
- od podmiotów wpisanych do ewidencji prowadzonych przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
2. Zawsze powinniśmy domagać się dokumentu sprzedaży - czyli faktury.
Jeśli pomimo zachowania powyższych zasad, masz zastrzeżenia do jakości zakupionego materiału siewnego, przysługuje Ci prawo reklamowania u podmiotu, od którego ten materiał nabyłeś.
Żeby reklamacja była skuteczna:
1. Zachowaj dowód zakupu materiału siewnego - faktury i etykiety nasienne;
2. Sprawdź jakość zakupionego materiału siewnego przed założeniem uprawy - po otwarciu opakowania oceń jakość materiału, czyli jego jednorodność i tożsamość gatunkową, obecność innych gatunków zanieczyszczeń lub uszkodzeń, a także jakość zaprawienia;
3. Jeżeli w otwartym opakowaniu stwierdzisz lub podejrzewasz wady materiału nie otwieraj kolejnych opakowań - pozostaw je zabezpieczone oraz:
- złóż reklamację u sprzedającego,
- poinformuj o swoich zastrzeżeniach właściwego terenowo wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa, który, pod warunkiem, że będziesz dysponował zabezpieczonymi opakowaniami, przeprowadzi kontrolę i ocenę parametrów jakościowych materiału. Wyniki tej kontroli mogą być przydatne w postępowaniu reklamacyjnym.
Czytaj także:
Zakup materiału siewnego - o tym trzeba pamiętać!