Aplikacja suszowa uruchomiona. Do kiedy można składać wnioski?

Do 15 października będzie można składać wnioski o oszacowanie strat w związku z wystąpieniem suszy rolniczej w gospodarstwie. Podobnie jak w poprzednich latach, również w tym - do tego celu służyć będzie aplikacja suszowa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Skąd czerpie dane aplikacja suszowa?
Aplikacja opiera się na danych Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa, automatycznie generuje protokół oszacowania szkód, gdy ta funkcja zostanie uruchomiona. Część informacji pobiera z systemu monitoringu suszy rolniczej (dane z pomiarów naziemnych), jak i pomiarów satelitarnych.
Szkody do aplikacji rolnik może zgłaszać wielokrotnie, jeśli jednak rozpocznie się etap podpisywania wniosków, nie można go już wycofać czy dokonać korekty. Wnioski mogą złożyć tylko ci producenci rolni, którzy mają profil zaufany. Podpisać go można również tylko podpisem zaufanym.
W jaki sposób ustalana jest susza rolnicza na danym terenie?
Kiedy, zgodnie z definicją, rolnik ma do czynienia z suszą? Suszę oznaczają szkody spowodowane wystąpieniem, w dowolnym sześciodekadowym okresie od dnia 21 marca do dnia 30 września, spadku klimatycznego bilansu wodnego poniżej wartości określonej dla poszczególnych gatunków roślin uprawnych i gleb.
Problem z suszą rolniczą corocznie powraca. Jak wynika z danych z Systemu Monitoringu Suszy Rolniczej prowadzonego przez Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa (IUNG) pojawił się i w tym roku.
W ostatnim czasie zamieszczone zostały informacje z jedenastego okresu raportowania przygotowanego przez IUNG, który obejmuje termin od 1 lipca do 31 sierpnia. W dokumencie tym czytamy, że ostatnim czasie odnotowano zasięgi gleb zagrożonych suszą dla upraw: kukurydzy na ziarno i kukurydzy na kiszonkę.
Apele rolników o zmiany w szacowaniu strat suszowych
Samorząd rolniczy wielokrotnie wskazywał, że aplikacja szwankuje. Praktyka pokazała, że oszacowana przez to narzędzie szkoda nie odzwierciedlała rzeczywistych strat spowodowanych przez niedobory wody w glebie.
- O ile na początku można było powiedzieć, że jest ona niedopracowana, tak teraz po kilku latach jej działania, powinna być już na tyle sprawna i wiarygodna w oszacowywaniu strat spowodowanych przez suszę. Niestety tak nie jest – aplikacja nadal nie doszacowuje faktycznych strat – mówi Marta Ceglarek z Wielkopolskiej Izby Rolniczej.
Izby zwróciły się do resortu, by przy szacowaniu strat uwzględnić ocenę wilgotności gleby oraz zawartości wody dla poszczególnych gatunków roślin uprawnych.
Świętokrzyska Izba Rolnicza wskazywała, by wprowadzić uproszczenia. Jej zdaniem, jak przytacza WIR, logowanie przez profil zaufany jest barierą dla starszych osób, łatwiej byłoby zostawić dane z eWniosekPlus, które są wykorzystywane przy logowaniu i wnioskowaniu o dopłaty bezpośrednie.
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi odpowiedziało, że zgodnie z informacją otrzymaną z Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa BIP w Puławach, propozycja zmiany podejścia do monitorowania suszy, polegająca na uwzględnieniu pomiarów wilgotności gleby oraz deficytów wody dostępnej w profilach glebowych jest zgodna z aktualnym stanem wiedzy oraz kierunkami badań naukowych i prac rozwojowych w tym zakresie – podaje Marta Ceglarek.
Dalej informuje, że obecnie w ramach funkcjonującego Systemu Monitoringu Suszy Rolniczej prowadzone są prace eksperymentalne w 22 gospodarstwach referencyjnych, w których monitorowana jest wilgotność gleby.
- W związku z tym, planowane jest rozważenie opracowania nowej definicji suszy oraz wyznaczenie założeń dla systemu jej monitorowania w kolejnych latach – zaznacza ekspertka z WIR.
Jak przygotować się do złożenia wniosku w aplikacji suszowej?
Co należy zrobić, by złożyć wniosek o oszacowanie strat? Rolnik musi przygotować:
- numer identyfikacyjny, który nadawany jest w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, gospodarstw rolnych i wniosków o przyznanie płatności,
- miejsce położenia gospodarstwa rolnego
- numer PESEL albo numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta rolnego,
- adres poczty elektronicznej producenta rolnego,
- informacje o powierzchni upraw rolnych, zgodne z wnioskiem o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w roku, w którym jest składany ten wniosek
- skan polisy ubezpieczenia ‒ co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych uprawianych w plonie głównym, z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych ‒ od ryzyka suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarczych jeżeli producent rolny chce korzystać z formy pomocy w pełnych wysokościach,
- dokumentację fotograficzną szkód, spowodowanych wystąpieniem suszy, potwierdzającą ich zakres (dokumentacja jest opcjonalna, tj. dopuszcza się złożenie wniosku bez dokumentacji fotograficznej).
Pomoc suszowa w milionach złotych
Przypomnijmy, że w ramach ubiegłorocznej suszy uruchomiono trzy rodzaje wsparcia dla poszkodowanych. Była to pomoc suszowa do hektara – w zależności od wielkości straty wypłacano od 1 do 3 tys. zł do hektara. Tę pomoc otrzymało 8 600 gospodarstw na kwotę 62,5 mln zł. ARIMR oferowała także pomoc suszową dla rodzin w formie jednorazowej wypłaty, która wynosiła 3 tys. zł. Skorzystało z niej 47,5 tys. rodzin, a łącznie wypłacono 143 mln zł z tytułu tej pomocy. Ostatni rodzaj pomocy to zwrot podatku rolnego. Tutaj 771 tys. zł trafiło do 2,2 tys. rolników.
Wszystko wskazuje na to, że rolnicy będą mogli liczyć na wsparcie w podobnej formie także odnośnie tegorocznej suszy. Nabór wniosków o wsparcie zostanie ogłoszony dopiero po etapie przeanalizowania wszystkich zgłoszonych strat. Wówczas resort rolnictwa podejmie decyzję o kwocie wsparcia.
- Tagi:
- susza
- aplikacja suszowa