Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Rynek trzody chlewnej pod presją. Co z cenami w obliczu kryzysu?
      Bronisze. Rynek jest zapchany, dlatego ceny spadają. Czy faktycznie?
      Koszenie kukurydzy na kiszonkę. Ile kosztuje usługa w 2025 r.?
      Ceny pszenicy w ciągu 5 lat spadły o 0,4%, a nawozów - wzrosły o 74%. Co z opłacalnością?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Choroba niebieskiego języka: Nowe ognisko wykryte w Polsce
      Mleko ma przyszłość. Ale bez transformacji branży się nie obędzie
      Nowe wydarzenie w kalendarzu imprez rolniczych - Agro FARMA Expo 2025
      Dobra wiadomość dla hodowców. Te zgłoszenia będą jeszcze "po staremu". Do kiedy?
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Gdy inni odchodzą od pługa, on do niego wrócił - kupił nowy [VIDEO]
      Ta roślina podbija pola, nawet te, którym nie dawano szans. Rzepak zagrożony?
      Przybywa problemów na plantacjach buraka. Mamy nowe chwasty. Dlaczego?
      Kiedy siać pszenicę ozimą? Wcześniej znaczy lepiej czy niekoniecznie?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Prezes PIGMiUR o zbliżającym się Agro Show: liczymy na 100 tys. zwiedzających
      Nawet pół mln zł kosztuje naprawa maszyny rolniczej w serwisie. Kto za to płaci?
      Za te pieniądze będzie można kupić np. robota do obory. Nabór jeszcze w tym roku
      Artykuł promocyjny Kubota M7004 z systemem TIM: Nowa era automatyzacji w rolnictwie
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Rolnicy zgłaszają problemy z aplikacją suszową
      Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji ŚOR będzie odroczony?
      1500 zł miesięcznie dla studentów pierwszego roku. Gdzie i jak zdobyć pieniądze?
      AgroFood Forum 2025 – najważniejsze wyzwania dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Chcesz przesadzić i rozmnożyć liliowce? Zrób to w tym terminie, a szybko rozwiną korzenie
      Koniecznie zacznij już teraz. Wiosną owocowy ogród pięknie się rozwinie
      Przed nami kolejna fala opadów. Wiadomo, kiedy nastąpi zmiana w pogodzie
      To jedne z najbardziej lubianych iglaków. Miniaturki zachwycają pokrojem
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Prawo i finanse
  • Rolnicy powinni decydować o tym. Fundusze na te cele pochodzą z ich kieszeni

Rolnicy powinni decydować o tym. Fundusze na te cele pochodzą z ich kieszeni

Prawo i finanse 13 września 2025 06:06
Teoretycznie, do dokonywania wpłat na Fundusze Promocji Produktów Rolno - Spożywczych zobowiązani są przedsiębiorcy zajmujący się ubojem, skupem czy przetwórstwem. W praktyce finalny koszt spada jednak na rolników
Teoretycznie, do dokonywania wpłat na Fundusze Promocji Produktów Rolno - Spożywczych zobowiązani są przedsiębiorcy zajmujący się ubojem, skupem czy przetwórstwem. W praktyce finalny koszt spada jednak na rolników
Źródło: Canva
114 mln złotych wypłacono na realizację wszelkich działań w ramach Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych w roku 2024.
Spis treści:

    W obecnym kształcie fundusze te funkcjonują od 2019 roku, a jest ich aż dziesięć (mleka; mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; drobiowego; zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; ryb; roślin oleistych). Nadzór nad nimi pełni Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Z założenia mają wspierać marketing rolny i stymulować popyt.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    O tym, na co konkretnie wydawane są środki, decydują komisje zarządzające przypisane do konkretnych funduszy. Każda z nich liczy 9 członków – trzech przetwórców, pięciu producentów rolnych i jednego przedstawiciela izb rolniczych. Kadencja trwa 4 lata. Od czerwca komisje w nowych składach działają przy funduszach promocji takich produktów jak: mleko, wieprzowina, wołowina czy oleje rzepakowe.

    – Komisje te, znające specyfikę danej branży, decydują o przeznaczeniu środków i kierunkach wsparcia. Ich działalność podlega regularnemu raportowaniu ministrowi właściwemu ds. rynków rolnych – tłumaczy KOWR.

    Jaką rolę pełni KOWR? Dyrektor Generalny tej instytucji, na podstawie uchwał komisji, zapewnia obsługę prawną i administracyjną, monitoruje zgodność działań z przepisami oraz ma prawo zawetować uchwały niezgodne z prawem. Do jego kompetencji należy także wydawanie decyzji o wypłacie lub odmowie wsparcia oraz obsługa i egzekwowanie wpłat.

    Kto ustala budżety?

    Decydujący głos dotyczący zadań, jakie są finansowane w ramach funduszy, należy do członków komisji. Budżety, którymi dysponują, są spore. W minionym roku najwięcej wypłacono z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego – 26,5 mln zł.

    Spora kwota powędrowała także na przedsięwzięcia dotyczące promocji owoców i warzyw (17,5 mln zł). Około 15,7 mln zł wydatkowano zarówno na cele związane z promocją mięsa wieprzowego, jak i produktów zbożowych. Komisje, jak podkreślają ich członkowie, kierują się przy tym zapisami strategii promocji w poszczególnych sektorach.

    W 2024 roku na konta funduszy wpłynęło ponad 103 mln zł. Wypłacono blisko 114 mln zł na realizację działań promocyjnych, najwięcej z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego – 26,5 mln zł, a następnie: Owoców i Warzyw – 17,5 mln zł, Mięsa Wieprzowego – 15,7 mln zł, Ziarna Zbóż i przetworów zbożowych – 15,7 mln zł, Mleka – blisko 13 mln zł, Roślin Oleistych – 12,8 mln zł, Mięsa Wołowego – 11,5 mln zł, Ryb – 1 mln zł, Mięsa Końskiego – 133 tys. zł, Mięsa Owczego – 15 tys. zł.

    Członkowie komisji funduszy promocji
    Czytaj też:
    To oni decydują, na co wydawane są miliony zł na promocję żywności [NAZWISKA]

    Targi i wystawy w kraju oraz za granicą

    O konkretnych celach, jakie są finansowane z funduszy, możemy dowiedzieć się z publikowanych corocznie przez KOWR sprawozdań. W przypadku Funduszu Promocji Mleka w 2024 roku najwięcej – 2,4 mln zł – przeznaczono na udział w wystawach i targach związanych z hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka.

    – Corocznie organizujemy 20 takich wystaw w kraju. Oczekujemy, że dalej tak będzie – stwierdza Leszek Hądzlik, prezydent PFHBiPM.

    Targi i wystawy to także promocja eksportu, m.in. w Chinach (Trade Milk – 400 tys. zł w 2024 r.) czy w UE (Sial Paris – 324 tys. zł). Wsparto również misję branżową w sektorze drobiarskim w Dubaju (236 tys. zł) oraz promocję polskiego drobiu na targach Alimentaria w Barcelonie (710 tys. zł).

    Bez tych środków udział w największych na świecie targach byłby często niemożliwy. To one budują pozycję polskiego sektora rolno-spożywczego na arenie międzynarodowej.

    – To właśnie dzięki wspólnym inwestycjom w promocję i edukację, Polska jest dziś pozytywnym wyjątkiem na mapie UE – podczas gdy w większości krajów Unii pogłowie bydła i produkcja spadają, w Polsce rosną. Mamy też rekordowe ceny i rosnącą krajową konsumpcję wołowiny. To efekt długofalowej pracy, także tej finansowanej z funduszu – stwierdza Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

    Budżety funduszy zasilają przedsiębiorcy zajmujący się ubojem, skupem czy przetwórstwem – w praktyce koszt ponoszą rolnicy.

    – Podmiotem odpowiedzialnym za przekazanie środków jest przetwórca, ale o taką kwotę mniej ostatecznie za sprzedany surowiec mają producenci mleka – komentuje Leszek Hądzlik.

    W większości funduszy naliczenie wynosi 0,1% wartości netto od produktów. Wyjątkiem są: Fundusz Promocji Roślin Oleistych – 0,2% oraz Fundusz Promocji Mleka – 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka.

    Henryk Józef Smolarz, Dyrektor Generalny KOWR: Fundusze Promocji to specjalnie wydzielone środki finansowe, które stanowią instrument wsparcia promocji i zwiększania rozpoznawalności konkretnych grup produktów rolnych. To inwestycja w przyszłość polskiego rolnictwa oraz we wzrost świadomości konsumenckiej.

    Juliusz Młodecki, prezes KZPRiRB: Wykorzystujemy fundusz do akcji szkoleniowych – prawidłowa uprawa soi. Powierzchnia uprawy soi wzrosła 5-krotnie, z 20 do 100 tys. ha. To samo zaczynamy robić ze słonecznikiem – dziś to już ponad 50 tys. ha.

    Leszek Hądzlik, prezydent PFHBiPM: Funkcjonowanie tych funduszy jest zasadne. Ważną kwestią jest dobór przedstawicieli – jeśli Federacja ma 40% krów pod oceną i odstawia 60% mleka w Polsce, a ma tylko jednego przedstawiciela w komisji, to jest to zastanawiające. W przeszłości było ich dwóch lub trzech.

    Hubert Ojdana, rolnik z Podlasia: Dobry minister rolnictwa sam powinien zadbać o promocję produktów w innych krajach. Środki potrącane rolnikom są zbędne – pieniądze są rozmywane.

    Jerzy Wierzbicki, prezes PZPBM: Fundusz to instrument wspólnego działania całego sektora. Pojedynczy rolnik nie jest w stanie samodzielnie prowadzić skutecznych kampanii. Składka to tylko 0,1% wartości obrotu, a 1% wzrostu ceny skupu daje dziesięciokrotny zwrot.

    • Tagi:
    • fundusze promocji
    Dorota Andrzejewska
    Dziennikarka magazynu „Wieści Rolniczych”, portalu wiescirolnicze.pl i Wieści Rolnicze TV. Masz pytania lub wątpliwości - napisz: [email protected]
    Zobacz wszystkie wpisy autora
    Podobne artykuły
    Przepisy

    Wydadzą miliony euro na promocję unijnego rolnictwa. Na co konkretnie?

    7 lipca 2025
    Ekonomika

    To oni decydują, na co wydawane są miliony zł na promocję żywności [NAZWISKA]

    5 czerwca 2025
    Warto wiedzieć
    Pomoc unijna
    ARiMR przestaje być agencją typowo rolniczą? Instytucję czekają nowe zadania
    13 września 2025
    Bydło i mleko
    Najlepsze polskie spółdzielnie nagrodzone. Kto zyskał uznanie kapituły?
    13 września 2025
    Prawo i finanse
    Rolnicy powinni decydować o tym. Fundusze na te cele pochodzą z ich kieszeni
    13 września 2025
    Najnowsze
    Pomoc unijna
    Krytyczne głosy o zmianach w “aktywnym rolniku”: “to nękanie małych gospodarstw"
    13 września 2025
    Prawo i finanse
    Sytuacja w rolnictwie wcale nie jest tak zła, jak to przedstawia branża?
    13 września 2025
    Pomoc unijna
    ARiMR przestaje być agencją typowo rolniczą? Instytucję czekają nowe zadania
    13 września 2025
    Przepisy
    Rolnicy zgłaszają problemy z aplikacją suszową
    10 września 2025
    Przepisy
    Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji ŚOR będzie odroczony?
    9 września 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności