Kampania cukrownicza 2024/2025 w Südzucker Polska S.A. W akcji "błękitne paliwo"
W ostatnim dniu sierpnia w należącej do Südzucker Polska S.A. Cukrowni Strzelin odbyło się ostatnie symboliczne rozpalenie „starego” kotła węglowego. Wydarzenie to zainaugurowało wyjątkową kampanię buraczaną 2024/2025.
Kampania buraczana 2024/2025 w cukrowni Südzucker Polska S.A
Już na początku przyszłego roku w strzelińskim zakładzie produkcyjnym zakończy się pierwszy etap prac modernizacyjnych, będących częścią złożonej transformacji energetycznej.Po sfinalizowaniu budowy kotła parowego oraz pieca wapiennego na gaz, wraz z 9-kilometrowym odcinkiem gazociągu, proces produkcji „cukru z buraków cukrowych” będzie się odbywał wyłącznie z wykorzystaniem gazu ziemnego oraz źródeł własnych.
W zlokalizowanej na Dolnym Śląsku Cukrowni Strzelin ruszyła kampania buraczana 2024/2025.
W 152-letniej historii strzelińskiego zakładu produkcyjnego będzie to szczególne wydarzenie.
- Pierwszy raz w procesie produkcyjnym wykorzystane zostaną wyłącznie gaz ziemny i źródła własne, takie jak biogaz z wysłodków buraczanych. Zastąpienie węgla kamiennego i koksu mniej emisyjnym „błękitnym paliwem” będzie możliwe już na początku przyszłego roku za sprawą modernizacji i rozbudowy infrastruktury obiektu. Zmiany obejmą wymianę kotła węglowego na gazowy oraz budowę pieca wapiennego na gaz. Oba przedsięwzięcia zostały dofinansowane ze środków Funduszu Modernizacyjnego NFOŚiGW - informują przedstawiciele Südzucker Polska S.A.
Finalizowany jest także 9-kilometrowy odcinek gazociągu, realizowany przez Polską Spółkę Gazowniczą.
Wspominane projekty to milowy krok w kierunku znaczącej redukcji emisji CO2 podczas produkcji w kampanii 2025/2026,a tym samym czystszego powietrza w okolicy i zmniejszenia oddziaływania procesu produkcyjnego na środowisko, przy jednoczesnym utrzymaniu wydajności zakładu.
Prognozuje się, że w ciągu roku od całkowitej rezygnacji z węgla i zastąpienia go gazem ziemnym, zredukuje się emisję CO2 o blisko 50% oraz emisję pyłów o 96%.
- Nadchodzący czas w Cukrowni Strzelin będzie intensywny nie tylko w związku z trwającą kampanią buraczaną, ale też przez równoległą realizację założeń transformacji energetycznej. Inwestycje, które podjęliśmy w tym roku, są początkiem zmian, o których skali świadczy fakt, że stanowią aktualnie jedne z kluczowych elementów globalnej strategii zrównoważonego rozwoju Dywizji Cukru w ramach Grupy Südzucker, której częścią jest Südzucker Polska S.A. – mówi Mariusz Maziarz, Dyrektor Cukrowni Strzelin.
Rozpoczęcie kampanii buraczanej 2024/2025 w pozostałych trzech zakładach produkcyjnych Südzucker Polska S.A. (Cukrownia Cerekiew, Cukrownia Świdnica, Cukrownia Ropczyce) zaplanowane jest na pierwszą połowę września.
CZYTAJ TAKŻE: Tak niskiej ceny buraka nie było od lat! Plantatorzy załamują ręce