Polski nabiał podbija Azję – unijny projekt otwiera nowe rynki

Szansa przed wejściem w życie umowy z Mercosur
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, zainspirowana przez spółdzielnię mleczarską Mlekovita, stała się beneficjentem unijnego programu promocji europejskiej żywności poza granicami UE. Wejście projektu w życie tuż przed planowanym przystąpieniem UE do umowy z Mercosur to, jak podkreśla PFHBiPM, reakcja na potrzeby producentów, a nie forma protestu. Polska, produkując o 24% więcej mleka niż jest w stanie zużyć (13,2 mld litrów rocznie), musi szukać nowych rynków zbytu.
Polskie marki już obecne w Azji
Pionierami eksportu na te rynki są m.in. Mlekovita oraz Mlekpol, które dostarczają mleko UHT. Wraz z rosnącą siłą nabywczą w krajach azjatyckich pojawia się możliwość sprzedaży droższych produktów, takich jak sery czy masło. W ramach projektu PFHBiPM w targach uczestniczyły cztery spółdzielnie: Mlekovita, Mlekpol, Spomlek oraz Mleczarnia Włoszczowa.
Wietnam – dynamiczny rynek przyszłości
Podczas targów żywności w Ho Chi Minh City (Sajgon) polską delegację reprezentowali: prezydent PFHBiPM Leszek Hądzlik, członek zarządu Martin Ziaja oraz Katarzyna Rabiak z zespołu projektowego. Federacja podkreśla, że Wietnam i sąsiednie kraje to wciąż stosunkowo niewielki rynek, ale jego potencjał rośnie w błyskawicznym tempie. Zlekceważenie tej szansy oznaczałoby oddanie pola konkurencji z USA czy Nowej Zelandii.
PFHBiPM oraz mleczarnie dziękują Ambasador RP w Wietnamie Joannie Skoczek i pracownikom ambasady za wsparcie i obecność na wystawie, co miało istotny wpływ na promocję polskich firm.