Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Ceny żywca wieprzowego
      • Ceny żywca wołowego
      • Ceny zbóż
      • Ceny pasz
      • Ceny owoców
      • Ceny warzyw
      • Ceny mleka i przetworów
      • Ceny drobiu i jaj
      • Analizy rynkowe
      Ile kosztują ogórki? Dlaczego jest tak drogo?
      Analiza rynku świń w lipcu. Na horyzoncie podwyżki cen. "Ruszy krajowy handel"
      Żniwa 2025. Jakie będą ceny rzepaku?
      Ta kwota ma wpływ na stawki dzierżaw ziemi. Ile wynosi cena skupu pszenicy?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Rolnik dostał ogromną karę za smród chlewni. PSL pokryje tę kwotę
      Ta choroba ponownie wywołuje u rolników coraz większy niepokój
      Szykuje się rewolucja w hodowli kur. Za jajka trzeba będzie płacić fortunę?
      Europejscy rolnicy rezygnują z produkcji mleka. Coraz mniej stad i mleka w skupie
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Kradzione żniwa. Co się zacznie, to trzeba przerwać
      Dramat na polach. Pszenice z dnia na dzień czernieją
      Co za żniwa. Płakać się chce. Wielu jeszcze nie zaczęło nawet zbiorów
      Nie tylko chwościk stanowi teraz zagrożenie dla buraków cukrowych
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Kiedy można używać drona do oprysków? Co mówią przepisy?
      To będzie nowy, budżetowy kombajn dla polskich rolników? Przyjechał prosto z Chin
      Te maszyny przypominają rolnikom, jak było kiedyś na wsi. Pot, łzy i orka[VIDEO]
      15 nowych ciągników i 10 kombajnów do 2027 roku. Rolniczy gigant ogłosił plany
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Co z wynagrodzeniami dla członków komisji klęskowych?
      Ukłon w stronę małych gospodarstw. Ważne zmiany wejdą w życie już niebawem
      Ważny termin: do 31 lipca złóż dokumenty do ARiMR w ramach WPR 2023–2027
      Ten nabór dotyczy wszystkich hodowców. Wkrótce ARiMR zacznie przyjmować wnioski
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Zbierz w lesie lub we własnym ogrodzie i zrób nawóz. Rośliny odwdzięczą się obfitymi plonami
      Miasta chronią pszczoły. Ule w coraz większej liczbie miejsc
      Chcesz zmienić kolor kwiatów hortensji? Zaopatrz się w te produkty
      Na liściach róż pojawiły się ciemne plamy? Do walki z nimi użyj tych domowych środków
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
      Duże zmiany dla właścicieli fotowoltaiki. Będzie bez koncesji i bez pozwolenia?
  • Wieści Rolnicze
  • Ekonomika
  • Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę
Materiał Promocyjny

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawo i finanse - Ekonomika 11 lipca 2025 14:01 Aktualizacja: 11 lipca 2025 15:31
Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę
Źródło: Foto: Ostróda Dawid Linkowski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają be
Spis treści:

    – W ramach KPO zrealizowaliśmy już 40 zadań na łączną kwotę 320,5 mln zł. Poprawione zostało bezpieczeństwo na 152 przejazdach kolejowo-drogowych, zlikwidowano 2 wąskie gardła, w 16 lokalizacjach zainstalowane zostały urządzenia zdalnego sterowania, natomiast w 10 - system dynamicznej informacji pasażerskiej – wylicza Piotr Wyborski, prezes zarządu PLK S.A.

    Foto: Męcina PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    Nowoczesny system informacyjny, instalowany w ponad 100 lokalizacjach, pozwala aktualizować w czasie rzeczywistym przekazywane pasażerom informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów. Natomiast realizowane w ponad 50 lokalizacjach i warte ponad 700 mln zł Przedsięwzięcia dotyczące wdrażania technologii zdalnego sterowania ruchem kolejowym wpisują się w postępującą cyfryzację kolei. 

    Foto: Korsze Dawid Linkowski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    Bezpieczniej, szybciej, bez wąskich gardeł

    Dzięki funduszom z KPO przyspieszą pociągi kursujące „Nadodrzanką”, ważną linią nr 273 łączącą Wrocław ze Szczecinem, którą w ubiegłym roku Komisja Europejska włączyła do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Na ponad 200-kilometrowym odcinku trasy w województwie lubuskim i zachodniopomorskim wymienione zostaną szyny i wyremontowane rozjazdy, likwidując obecne ograniczenia prędkości. Pozwoli to zwiększyć prędkość pociągów do 140 km/h, a na wybranych odcinkach woj. dolnośląskiego - do 160 km/h, tj. nawet dwukrotnie większej niż obecnie. Zarazem poprawa parametrów trasy zwiększy jej przepustowość m.in. dla pociągów towarowych przeładowywanych w portach morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

    Skrócenie czasu przejazdów na linii nr 8 łączącej Warszawę z Krakowem przyniesie modernizacja 53-kilometrowego odcinka prowadzącego od Krakowa do stacji Tunel. Zakres prac obejmuje m.in. wymianę szyn, wzmocnienie podtorza, wymianę sieci trakcyjnej i rozjazdów, co pozwoli zwiększyć prędkość pociągów do 120 km/h. Powstanie nowy peron na stacji Miechów, a na przystanku w Smrokowie i stacji w krakowskich Batowicach istniejące perony zostaną zmodernizowane i podwyższone. Zaplanowano także przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, co poprawi bezpieczeństwo. Realizowana inwestycja ma być także przygotowaniem odcinka na zakładany rozwój kolei aglomeracyjnej.

    Wśród finansowanych w ramach KPO przedsięwzięć liniowych są m.in. fragmenty największej kolejowej inwestycji na południu Polski: projektu Podłęże–Piekiełko, mającego skrócić podróż pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem. W ramach prac na linii 104 Chabówka–Nowy Sącz, obejmujących odcinki Chabówka–Rabka Zaryte oraz Limanowa–Klęczany–Nowy Sącz, przewidziano m.in. modernizację 34 km linii, nową sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem. Ponadto nowe lokalne centrum sterowania w Nowym Sączu, budowę i przebudowę przystanków i stacji kolejowych, mostów oraz wiaduktów, a także modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych.

    W Beskid Sądecki dojedziemy w godzinę

    Jeśli dziś podróż z Nowego Sącza do Krakowa zajmuje ponad dwie godziny, to w przyszłości skróci się o co najmniej połowę.

    – Ta infrastruktura, którą budujemy w sumie za 14,5 mld zł, z czego ponad 3 mld zł finansujemy ze środków Krajowego Planu Odbudowy, pozwoli na skrócenie czasu przejazdu z Nowego Sącza do Krakowa do około jednej godziny, a z Limanowej do Krakowa - do około 40 minut. Mówimy o fundamentalnej zmianie transportowej, fundamentalnej zmianie dostępności transportowej całego regionu – stwierdza Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PLK S.A.

    Znaczące skrócenie czasu oraz poprawę komfortu podróży przyniesie modernizacja trasy łączącej Suchą Beskidzką w Małopolsce z Żywcem w województwie śląskim. To fragment linii nr 97 Skawina – Żywiec, której odcinek od Skawiny do Suchej zmodernizowano wcześniej. Teraz od Suchej do Żywca przebudowywane są 33 km torów, 90 przepustów i 55 przejazdów kolejowo-drogowych. Ponadto sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Modernizowane są perony na stacjach i przystankach, na których pojawią się nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie. Inwestycja poprawi mieszkańcom powiatów suskiego i żywieckiego możliwości dojazdu do pracy i szkoły, m.in. w Krakowie. Z kolei turystom przyniesie nowe, ciekawsze oferty podróży ze stolicy Małopolski w Beskid Żywiecki, a z województwa śląskiego – pod Tatry. Po zakończeniu modernizacji przejazd pociągów na odcinku Sucha Beskidzka–Żywiec skróci się o blisko pół godziny. Najszybszy pociąg relacji Żywiec–Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę nawet w 100 minut.

    Kolejny przykład usprawniania kolejowego transportu to linia nr 38 Giżycko–Korsze: trwa tam budowa nowego toru, na modernizowanych czterech stacjach i pięciu przystankach gotowe są konstrukcje peronów. Wkrótce gotowy będzie wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i poprawi bezpieczeństwo na przecięciu drogi i linii kolejowej. Strategicznym elementem inwestycji jest elektryfikacja trasy, która wyeliminuje konieczność zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Skróci to czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii.

    Kluczowe znaczenie mają realizowane przez PLK S.A. przedsięwzięcia w poprawę bezpieczeństwa. Takie jak zbudowany już drugi tunel pod torami w Sulejówku, który zastąpił przejazd kolejowo-drogowy. Dzięki niemu kierowcy nie czekają przed zamkniętymi rogatkami, a pociągi kursujące z Warszawy do Terespola nie są narażone na zakłócenia. Miasto bez korków oraz komfortowe i bezpieczne podróżowanie to wymierne efekty pokazujące, jak ważne są inwestycje w infrastrukturę dla rozwoju naszego kraju.

    Foto: Męcina Wiadukt Sebastian Góra PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    Kolej staje się bardziej konkurencyjna

    Znikać będą wąskie gardła wyhamowujące i dezorganizujące ruch pociągów. Budowa nowego, 250-metrowego peronu, wydłużenie istniejącego, dobudowa dwóch rozjazdów oraz montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zlikwidowały wąskie gardło na stacji w Hajnówce na Podlasiu. Dzięki temu możliwe stało się krzyżowanie pociągów, czyli mijanie długich składów dalekobieżnych w obrębie stacji. Natomiast standard obsługi podróżnych poprawiać będą inwestycje jak m.in. przebudowa stacji Ostróda na Mazurach. Dostęp do pociągów ułatwią tam przebudowane i podwyższone perony, które połączy z obiema częściami miasta nowe przejście podziemne. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zamontowane zostaną windy, a zmodernizowane nagłośnienie oraz wyświetlacze usprawnią przekazywanie informacji pasażerom. Z kolei wymiana torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej, a także urządzeń sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna.

    – Priorytetem niezmiennie pozostaje precyzyjne inwestowanie pieniędzy na modernizację linii kolejowych. Środki z KPO przeznaczamy na poprawę czasów przejazdów pociągów dzięki zwiększeniu przepustowości linii, ich lepszym parametrom oraz likwidacji wąskich gardeł. Cel jest jeden: uzyskanie szybkich efektów w możliwie krótkim czasie – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

    Foto: Jastrzębsko Dawid Linkowski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    Inwestycje realizowane przez PLK S.A. z KPO to realne zmiany odczuwalne przez pasażerów i przewoźników. Modernizacja torów, stacji, przystanków oraz systemów sterowania i informacji pasażerskiej przyczynia się do rozwoju zrównoważonego transportu i integracji regionów – podkreśla spółka. Program odpowiada na wyzwania związane z gospodarczymi skutkami pandemii oraz kryzysu energetycznego wywołanego inwazją Rosji na Ukrainę.

    – Jesteśmy w trakcie realizacji projektów, które dynamicznie zmieniają oblicze polskiej kolei. Dzięki tym inwestycjom zwiększymy konkurencyjność kolei jako środka lokomocji – mówi prezes Wyborski.

    Według dyrektora Mochockiego kolej w Polsce może stać się środkiem transportu pierwszego wyboru.

    – W tym celu przywracamy ruch kolejowy na liniach o znaczeniu regionalnym, budujemy, modernizujemy i inwestujemy, aby wpływać na efektywne zarządzanie ruchem i optymalizację infrastruktury. Chcemy, żeby nasze inwestycje przyczyniały się do dynamicznego rozwoju transportu, turystyki, biznesu i gospodarki w całym kraju – dodaje Marcin Mochocki.

    PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują ponad 160 zadań w ramach 41 Przedsięwzięć finansowanych ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

    Więcej o Przedsięwzięciach na stronie www.plk-inwestycje.pl.


     

    • Tagi:
    • PKP
    Warto wiedzieć
    Przepisy
    To prawo ma dotyczyć każdego rolnika. Padły nowe daty dla małych gospodarstw
    31 lipca 2025
    Trzoda chlewna
    Rolnik dostał ogromną karę za smród chlewni. PSL pokryje tę kwotę
    31 lipca 2025
    KRUS
    Nowe świadczenie dla rencistów i emerytów. KRUS wypłaca przeciętnie 300 zł
    31 lipca 2025
    Najnowsze
    Przepisy
    Co z wynagrodzeniami dla członków komisji klęskowych?
    30 lipca 2025
    Pomoc unijna
    Ukłon w stronę małych gospodarstw. Ważne zmiany wejdą w życie już niebawem
    30 lipca 2025
    Ekonomika
    Chcą wakacji kredytowych dla rolników
    29 lipca 2025
    Prawo i finanse
    Ważny termin: do 31 lipca złóż dokumenty do ARiMR w ramach WPR 2023–2027
    29 lipca 2025
    Prawo i finanse
    Ten nabór dotyczy wszystkich hodowców. Wkrótce ARiMR zacznie przyjmować wnioski
    29 lipca 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności