Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Czy za spadkami cen masła pójdą obniżki za mleko w skupie? Niepewne nastroje na rynku mleka
      Ceny jaj w sklepach pójdą w górę. To bardziej niż pewne. W transakcjach wzrosły już o 60%!
      "Rolnicy muszą sprzedawać nawet za 5 groszy za kg". Czy będzie skup interwencyjny ziemniaków?
      Ceny bydła spadają. Co wpływa na obniżki na rynku?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Czy za spadkami cen masła pójdą obniżki za mleko w skupie? Niepewne nastroje na rynku mleka
      Ceny jaj w sklepach pójdą w górę. To bardziej niż pewne. W transakcjach wzrosły już o 60%!
      Ta choroba stała się już nie tylko problem hodowców bydła. To pierwszy taki przypadek w Polsce
      Ci rolnicy mogą otrzymać nawet 100 tys. zł. Wielkopolska liderem
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      O tym trzeba pomyśleć już teraz, później może być za późno
      Jak zwiększyć odporność roślin i ich wydajność? Jest na to naturalny sposób
      Plus 80 ton buraków z hektara na słabych glebach - zbiór buraków u Kryszaków
      Ta choroba pustoszy pola. Już daje o sobie znać
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Czeka nas mocne otwarcie sezonu 2026 w branży rolnej. O co chodzi?
      Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]
      AGROTECH w Kielcach 2026. Rezerwujcie terminy! [VIDEO]
      Kujawa o początkach Agro Show: Źle nas potraktowali. Nikt nie wierzył [VIDEO]
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Rolnicy pozywają dwie duże niemieckie firmy. Żądają odszkodowań
      Jutro mija ostatni dzień! Jeszcze można złożyć wniosek do ARiMR
      Jak zwiększyć emeryturę z KRUS? Nie wszyscy rolnicy wiedzą o tych sposobach
      ARiMR sprawdza słuszność finansowania rolników. Kontrole m.in. w Małopolsce
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Stop! Tego błędu nie popełniaj jesienią. Twoja sansewieria bardzo to odczuje
      To musisz zrobić jeszcze przed zimą. Kalendarz ogrodnika na najbliższe tygodnie
      Egzotyczny zamiennik chryzantem? Przetrwa długo, nie zniszczą jej przymrozki
      Jak ożywić zimowy ogród? Wybierz jedną z tych 7 zimozielonych roślin
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Ekonomika
  • Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę
Materiał Promocyjny

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawo i finanse - Ekonomika 11 lipca 2025 14:01 Aktualizacja: 11 lipca 2025 15:31
Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę
Źródło: Foto: Ostróda Dawid Linkowski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają be
Spis treści:

    – W ramach KPO zrealizowaliśmy już 40 zadań na łączną kwotę 320,5 mln zł. Poprawione zostało bezpieczeństwo na 152 przejazdach kolejowo-drogowych, zlikwidowano 2 wąskie gardła, w 16 lokalizacjach zainstalowane zostały urządzenia zdalnego sterowania, natomiast w 10 - system dynamicznej informacji pasażerskiej – wylicza Piotr Wyborski, prezes zarządu PLK S.A.

    Foto: Męcina PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    Nowoczesny system informacyjny, instalowany w ponad 100 lokalizacjach, pozwala aktualizować w czasie rzeczywistym przekazywane pasażerom informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów. Natomiast realizowane w ponad 50 lokalizacjach i warte ponad 700 mln zł Przedsięwzięcia dotyczące wdrażania technologii zdalnego sterowania ruchem kolejowym wpisują się w postępującą cyfryzację kolei. 

    Foto: Korsze Dawid Linkowski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    Bezpieczniej, szybciej, bez wąskich gardeł

    Dzięki funduszom z KPO przyspieszą pociągi kursujące „Nadodrzanką”, ważną linią nr 273 łączącą Wrocław ze Szczecinem, którą w ubiegłym roku Komisja Europejska włączyła do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Na ponad 200-kilometrowym odcinku trasy w województwie lubuskim i zachodniopomorskim wymienione zostaną szyny i wyremontowane rozjazdy, likwidując obecne ograniczenia prędkości. Pozwoli to zwiększyć prędkość pociągów do 140 km/h, a na wybranych odcinkach woj. dolnośląskiego - do 160 km/h, tj. nawet dwukrotnie większej niż obecnie. Zarazem poprawa parametrów trasy zwiększy jej przepustowość m.in. dla pociągów towarowych przeładowywanych w portach morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

    Skrócenie czasu przejazdów na linii nr 8 łączącej Warszawę z Krakowem przyniesie modernizacja 53-kilometrowego odcinka prowadzącego od Krakowa do stacji Tunel. Zakres prac obejmuje m.in. wymianę szyn, wzmocnienie podtorza, wymianę sieci trakcyjnej i rozjazdów, co pozwoli zwiększyć prędkość pociągów do 120 km/h. Powstanie nowy peron na stacji Miechów, a na przystanku w Smrokowie i stacji w krakowskich Batowicach istniejące perony zostaną zmodernizowane i podwyższone. Zaplanowano także przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, co poprawi bezpieczeństwo. Realizowana inwestycja ma być także przygotowaniem odcinka na zakładany rozwój kolei aglomeracyjnej.

    Wśród finansowanych w ramach KPO przedsięwzięć liniowych są m.in. fragmenty największej kolejowej inwestycji na południu Polski: projektu Podłęże–Piekiełko, mającego skrócić podróż pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem. W ramach prac na linii 104 Chabówka–Nowy Sącz, obejmujących odcinki Chabówka–Rabka Zaryte oraz Limanowa–Klęczany–Nowy Sącz, przewidziano m.in. modernizację 34 km linii, nową sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem. Ponadto nowe lokalne centrum sterowania w Nowym Sączu, budowę i przebudowę przystanków i stacji kolejowych, mostów oraz wiaduktów, a także modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych.

    W Beskid Sądecki dojedziemy w godzinę

    Jeśli dziś podróż z Nowego Sącza do Krakowa zajmuje ponad dwie godziny, to w przyszłości skróci się o co najmniej połowę.

    – Ta infrastruktura, którą budujemy w sumie za 14,5 mld zł, z czego ponad 3 mld zł finansujemy ze środków Krajowego Planu Odbudowy, pozwoli na skrócenie czasu przejazdu z Nowego Sącza do Krakowa do około jednej godziny, a z Limanowej do Krakowa - do około 40 minut. Mówimy o fundamentalnej zmianie transportowej, fundamentalnej zmianie dostępności transportowej całego regionu – stwierdza Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PLK S.A.

    Znaczące skrócenie czasu oraz poprawę komfortu podróży przyniesie modernizacja trasy łączącej Suchą Beskidzką w Małopolsce z Żywcem w województwie śląskim. To fragment linii nr 97 Skawina – Żywiec, której odcinek od Skawiny do Suchej zmodernizowano wcześniej. Teraz od Suchej do Żywca przebudowywane są 33 km torów, 90 przepustów i 55 przejazdów kolejowo-drogowych. Ponadto sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Modernizowane są perony na stacjach i przystankach, na których pojawią się nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie. Inwestycja poprawi mieszkańcom powiatów suskiego i żywieckiego możliwości dojazdu do pracy i szkoły, m.in. w Krakowie. Z kolei turystom przyniesie nowe, ciekawsze oferty podróży ze stolicy Małopolski w Beskid Żywiecki, a z województwa śląskiego – pod Tatry. Po zakończeniu modernizacji przejazd pociągów na odcinku Sucha Beskidzka–Żywiec skróci się o blisko pół godziny. Najszybszy pociąg relacji Żywiec–Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę nawet w 100 minut.

    Kolejny przykład usprawniania kolejowego transportu to linia nr 38 Giżycko–Korsze: trwa tam budowa nowego toru, na modernizowanych czterech stacjach i pięciu przystankach gotowe są konstrukcje peronów. Wkrótce gotowy będzie wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i poprawi bezpieczeństwo na przecięciu drogi i linii kolejowej. Strategicznym elementem inwestycji jest elektryfikacja trasy, która wyeliminuje konieczność zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Skróci to czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii.

    Kluczowe znaczenie mają realizowane przez PLK S.A. przedsięwzięcia w poprawę bezpieczeństwa. Takie jak zbudowany już drugi tunel pod torami w Sulejówku, który zastąpił przejazd kolejowo-drogowy. Dzięki niemu kierowcy nie czekają przed zamkniętymi rogatkami, a pociągi kursujące z Warszawy do Terespola nie są narażone na zakłócenia. Miasto bez korków oraz komfortowe i bezpieczne podróżowanie to wymierne efekty pokazujące, jak ważne są inwestycje w infrastrukturę dla rozwoju naszego kraju.

    Foto: Męcina Wiadukt Sebastian Góra PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    Kolej staje się bardziej konkurencyjna

    Znikać będą wąskie gardła wyhamowujące i dezorganizujące ruch pociągów. Budowa nowego, 250-metrowego peronu, wydłużenie istniejącego, dobudowa dwóch rozjazdów oraz montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zlikwidowały wąskie gardło na stacji w Hajnówce na Podlasiu. Dzięki temu możliwe stało się krzyżowanie pociągów, czyli mijanie długich składów dalekobieżnych w obrębie stacji. Natomiast standard obsługi podróżnych poprawiać będą inwestycje jak m.in. przebudowa stacji Ostróda na Mazurach. Dostęp do pociągów ułatwią tam przebudowane i podwyższone perony, które połączy z obiema częściami miasta nowe przejście podziemne. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zamontowane zostaną windy, a zmodernizowane nagłośnienie oraz wyświetlacze usprawnią przekazywanie informacji pasażerom. Z kolei wymiana torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej, a także urządzeń sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna.

    – Priorytetem niezmiennie pozostaje precyzyjne inwestowanie pieniędzy na modernizację linii kolejowych. Środki z KPO przeznaczamy na poprawę czasów przejazdów pociągów dzięki zwiększeniu przepustowości linii, ich lepszym parametrom oraz likwidacji wąskich gardeł. Cel jest jeden: uzyskanie szybkich efektów w możliwie krótkim czasie – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

    Foto: Jastrzębsko Dawid Linkowski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    Inwestycje realizowane przez PLK S.A. z KPO to realne zmiany odczuwalne przez pasażerów i przewoźników. Modernizacja torów, stacji, przystanków oraz systemów sterowania i informacji pasażerskiej przyczynia się do rozwoju zrównoważonego transportu i integracji regionów – podkreśla spółka. Program odpowiada na wyzwania związane z gospodarczymi skutkami pandemii oraz kryzysu energetycznego wywołanego inwazją Rosji na Ukrainę.

    – Jesteśmy w trakcie realizacji projektów, które dynamicznie zmieniają oblicze polskiej kolei. Dzięki tym inwestycjom zwiększymy konkurencyjność kolei jako środka lokomocji – mówi prezes Wyborski.

    Według dyrektora Mochockiego kolej w Polsce może stać się środkiem transportu pierwszego wyboru.

    – W tym celu przywracamy ruch kolejowy na liniach o znaczeniu regionalnym, budujemy, modernizujemy i inwestujemy, aby wpływać na efektywne zarządzanie ruchem i optymalizację infrastruktury. Chcemy, żeby nasze inwestycje przyczyniały się do dynamicznego rozwoju transportu, turystyki, biznesu i gospodarki w całym kraju – dodaje Marcin Mochocki.

    PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują ponad 160 zadań w ramach 41 Przedsięwzięć finansowanych ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

    Więcej o Przedsięwzięciach na stronie www.plk-inwestycje.pl.


     

    • Tagi:
    • PKP
    Warto wiedzieć
    Przepisy
    To jeden z kluczowych terminów dla rolników. Jutro ostatni dzień, od listopada duże kary
    30 października 2025
    Trzoda chlewna
    Rachunek za ASF przeraża. Po 11 latach ta kwota zwala z nóg [VIDEO]
    30 października 2025
    Technika
    Czeka nas mocne otwarcie sezonu 2026 w branży rolnej. O co chodzi?
    30 października 2025
    Najnowsze
    Prawo i finanse
    Rolnicy pozywają dwie duże niemieckie firmy. Żądają odszkodowań
    30 października 2025
    Pomoc unijna
    Jutro mija ostatni dzień! Jeszcze można złożyć wniosek do ARiMR
    30 października 2025
    Prawo i finanse
    Jak zwiększyć emeryturę z KRUS? Nie wszyscy rolnicy wiedzą o tych sposobach
    30 października 2025
    Prawo i finanse
    ARiMR sprawdza słuszność finansowania rolników. Kontrole m.in. w Małopolsce
    29 października 2025
    Ekonomika
    Kolejny cios w rolników? Rząd szykuje 4-krotną podwyżkę. Koszty produkcji znów mogą wzrosnąć
    28 października 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności