Opłaty za badania techniczne ciągników zostaną podniesione?
Przypomnijmy: stawki opłat za badania techniczne pojazdów nie były zmieniane od wielu lat.
Ile wynoszą aktualne stawki za badania techniczne pojazdów? Jaka opłata za kontrolę ciągnika rolniczego?
Obecnie opłaty wynoszą:
- za przegląd samochodu osobowego, ciężarowego do 3,5 t i autobusu przystosowanego do przewozu 15 osób - 99 zł
- za przegląd auta z instalacją LPG - 162 zł
- za przegląd motocykla i ciągnika rolniczego - 63 zł
- za przegląd motoroweru - 51 zł
Wspomniana sytuacja powoduje, że z różnych stron płyną głosy - by wspomniane stawki "urealnić". Tylko w ostatnich miesiącach do ministerstwa infrastruktury wpłynęło kilka interpelacji poselskich, w których ta kwestia jest poruszana.
Jak zaznaczają parlamentarzyści - brak zmian w tej kwestii, może być bowiem zagrożeniem dla branży diagnostycznej.
Stacje Kontroli Pojazdów zagrożone?
- Rosnące koszty utrzymania firm, ceny energii, koszty utrzymania budynków i średnie płac jak i wymogi poprawy jakości usług, przy zachowaniu obecnych stawek pobieranych za badania techniczne pojazdów mogą powodować stopniowy zanik branży. Już dziś wiele firm funkcjonuje na granicy opłacalności utrzymania się na rynku świadczonych przez nie usług - opisuje w swojej interpelacji poseł Waldemar Sługocki.
Jeszcze dosadniej ocenia sytuację posłanka Barbara Grygorcewicz, która w tej sprawie interweniowała już w resorcie kilkukrotnie.
- Jak podaje Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, 20% właścicieli stacji kontroli pojazdów poważnie rozważa zakończenie działalności, 10% właścicieli już teraz planuje ją zakończyć, a w pierwszym półroczu 2024 roku 118 stacji zakończyło działalność. Pytanie: „Dokąd zmierzamy?” jest retoryczne - zaznacza w swojej interpelacji do ministra infrastruktury.
I dodaje wprost:
- Czy dwudziestoletni okres obowiązywania opłat nie jest wystarczającym wskazaniem do zmiany stawek? Kiedy opłaty za badania techniczne zostaną podniesione? - pyta szefa resortu.
Czy wzrosną stawki za przegląd techniczny pojazdów - w tym ciągników?
Co na to resort infrastruktury?
Przedstawiciele ministerstwa przyznają, że w grudniu rozpoczęto pierwsze działania - związane z projektem ustawy, która ma dotyczyć zmian w systemie badań technicznych. Ale... Na razie chodzi bardziej o dostosowanie do dyrektywy europejskiej.
- 18 grudnia 2024 r. do Przewodniczącego Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu został skierowany wniosek o wprowadzenie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, który będzie zakładał zmiany w systemie badań technicznych w celu optymalnego wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającej dyrektywę 2009/40/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014 r., str. 51, z późn. zm.) - informował na początku stycznia, w odpowiedzi na jedną z interpelacji poselskich, Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu.
Jak jednak przy tym zaznacza - by zmienić stawki opłat za badania techniczne pojazdów - konieczne są inne zmiany - w Prawie o ruchu drogowym.
- Zmiany dotyczące wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów będą mogły zostać dokonane w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251) przez systemową zmianę założeń w zakresie ustalania stawki opłaty za przeprowadzenie badania technicznego poprzez powiązanie wskazanej opłaty z obiektywnym, niezależnym od systemu badań technicznych wskaźnikiem tak, aby zapewnić cykliczną waloryzację tych opłat - odpowiada Stanisław Bukowiec.
Na jakim to wszystko jest etapie? Czy wspomniane zmiany mogą zostać wprowadzone w roku 2025?
- Na tym etapie prac jest za wcześnie, aby szczegółowo przedstawić zaplanowane rozwiązania i wskazać konkretne terminy - odpowiada jedynie, w odpowiedzi na interpelację, przedstawiciel resortu infrastruktury.
CZYTAJ TAKŻE: Będą wyższe kary za brak OC ciągnika czy przyczepy [STAWKI OD STYCZNIA 2025]
- Tagi:
- badanie techniczne
- ciągnik