Nie spełnisz tego wymogu do 30 stycznia? Będziesz musiał zwrócić część dotacji
Do 30 stycznia rolnicy, którzy skorzystali z działania „Premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej” mają czas na spełnienie ważnego wymogu. Chodzi o złożenie do Agencji „Informacji o osiągniętych przez beneficjenta przychodach z tytułu prowadzenia działalności pozarolniczej, w zakresie którym została przyznana pomoc na operacje typu „Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej” w ramach poddziałania ,,Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich” objętego PROW na lata 2014-2020 za zakończony rok podatkowy”.
Premia na działalność pozarolniczą – trzeba złożyć informację o przychodach
Zgodnie z zasadami informację należy złożyć do dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR w ciągu 30 dni od zakończenia roku podatkowego. Formularz dostępny jest na naszej stronie. Co grozi za nie wywiązanie się z tego zobowiązania? Zgodnie z wytycznymi przedstawionymi przez ARIMR, rolnik musi wówczas zwrócić 0,5 % kwoty pomocy, każdorazowo za nieprzekazanie informacji.
Dopłaty i ekoschematy. Do 1 ha otrzymywali nawet kilkanaście tysięcy złotych
Co w przypadku, gdy przychód jest niższy niż wydatki związane z utworzeniem miejsc pracy?
Jest to oczywiście jeden z kilku wymogów, o jakich musi pamiętać osoba, która otrzymała dotację unijną w ramach „Premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej”. Jednym z najistotniejszych warunków jest osiągnięcie przychodu z tytułu prowadzenia działalności (będącej przedmiotem wsparcia) w wysokości nie mniejszej niż wydatki poniesione na utrzymanie utworzonych miejsc pracy, takie jak wynagrodzenia pracowników i składki z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia społecznego, w tym opłacane za osobę, która otrzymała pomoc i podjęła we własnym imieniu działalność pozarolniczą, w każdym roku podatkowym następującym po roku złożenia wniosku o płatność drugiej raty pomocy, kończącym się w okresie:
a) do upływu 5 lat od dnia wypłaty I raty pomocy w przypadku samozatrudnienia,
b) do upływu 3 lat od dnia wypłaty II raty pomocy w przypadku samozatrudnienia i prowadzenia działalności edukacyjnej (wymagającej wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych),
c) do upływu 2 lat od wypłaty II raty pomocy w przypadku zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę.
Jeśli to zobowiązania nie zostanie spełnione, beneficjent musi liczyć się z jeszcze wyższą karą, a wynosi ona zwrot do 10% kwoty pomocy, proporcjonalnie do okresu niespełnienia warunku.