Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Ceny w skupach drastycznie spadną? Ta decyzja uderza w producentów trzody chlewnej
      Aktualne ceny drobiu. Ile kosztują?
      Ceny kukurydzy na kiszonkę na pniu. Ilu jest kupujących?
      Trudna sytuacja na rynku trzody chlewnej pogłębia się. Ile płacą w skupach?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Nowe wydarzenie w kalendarzu imprez rolniczych - Agro FARMA Expo 2025
      Dobra wiadomość dla hodowców. Te zgłoszenia będą jeszcze "po staremu". Do kiedy?
      Znów wykryto ognisko groźnej choroby
      Pierwszy Kongres Produkcji Świń - Żnin 2025
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Ten szkodnik atakuje teraz maliny. Trzeba reagować
      Co posiać, żeby sypało? Mamy niezależne wyniki plonowania żyta ozimego 2025
      Sezon 2025. Słomy lepiej nie sprzedawać. Obornika także
      Lepiej wcześniej niż późno. To dobrze wiedzieć, zanim wykona się oprysk w zbożu
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Nawet pół mln zł kosztuje naprawa maszyny rolniczej w serwisie. Kto za to płaci?
      Za te pieniądze będzie można kupić np. robota do obory. Nabór jeszcze w tym roku
      Artykuł promocyjny Kubota M7004 z systemem TIM: Nowa era automatyzacji w rolnictwie
      Materiał partnera Czy słońce zasili gospodarstwa rolne? Finansowa analiza agroPV w rolnictwie
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      AgroFood Forum 2025 – najważniejsze wyzwania dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej
      Rolnicy zyskają więcej czasu na wyjście z tarapatów finansowych?
      Polska szuka chętnych do zablokowania umowy Mercosur. Z kim rozmawia?
      Egzekucja ciągnika rolniczego, gdy dłużnikiem jest jeden ze współwłaścicieli
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Wymieszaj z wodą i podlej bluszcz. Będzie gęsty i soczyście zielony
      Koniecznie posadź we wrześniu. Na wiosnę szybko stworzy piękną, kwitnącą ścianę
      Posadź zamiast hortensji. Ten zimozielony krzew jest nadal mało znany w Polsce
      Piękna, kwitnąca ściana w ogrodzie. To pnącze rośnie aż 4 metry w rok
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Klimatyzacja w maszynach. Jak dobrze ją serwisować?

Klimatyzacja w maszynach. Jak dobrze ją serwisować?

Technika - Ciągniki 16 czerwca 2019 07:12 Łukasz Tyrakowski Aktualizacja: 16 czerwca 2019 07:19
Klimatyzacja w maszynach. Jak dobrze ją serwisować?
Źródło: christian42 - fotolia.com
Klimatyzacja to w najnowszych ciągnikach rolniczych i kombajnach niemalże standard. Jak dobrze o nią zadbać, tak aby nie wydać za dużo i cieszyć się z dobrych efektów?
Spis treści:

    Klimatyzacja to w najnowszych ciągnikach rolniczych i kombajnach niemalże standard. Jak dobrze o nią zadbać, tak aby nie wydać za dużo i cieszyć się z dobrych efektów? 

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    W związku z coraz większym zainteresowaniem klientów, na rynku funkcjonuje bardzo dużo serwisów klimatyzacji. Wielu specjalistów oferuje swoje usługi również mobilnie. Serwis dojeżdża do klienta, który nie musi się wtedy niczym przejmować. Tę opcję wykorzystuje coraz więcej właścicieli samochodów osobowych, ale wydaje się, że jeszcze ważniejsza jest ona dla posiadaczy ciągników rolniczych i kombajnów, którzy ze względu na gabaryty sprzętu często nie mogą sobie pozwolić na dojazd do wyspecjalizowanego serwisu. Jak wygląda proces nabijania klimatyzacji w maszynach rolniczych? Jak się okazuje, nie różni się on specjalnie od tego w samochodach osobowych.

    - Proces napełniania klimatyzacji przebiega tam samo jak w samochodach, trwa to tylko trochę dłużej ze względu na wielkość układu. W „auto” wchodzi przeciętnie od 400 g do 700 g czynnika chłodzącego, a w maszynach rolniczych jest to nawet 2,5-3 kg – mówi Mikołaj Winiecki, który prowadzi mobilny serwis klimatyzacji.

    ZOBACZ TAKŻE: Delta-Agro - gospodarstwo, które może być wzorem! [ZDJĘCIA]

    Jak zauważa specjalista, w maszynach rolniczych trudności w nabijaniu bądź naprawie klimy powoduje czasami to, że do poszczególnych części jest stosunkowo trudny dostęp.

    - Niektóre elementy np. w kombajnach często zlokalizowane są pod dachem, a tam trudno jest się swobodnie dostać, dlatego trzeba się dużo „nagimnastykować” - podaje Winiecki.

    Ekspert opisuje również to, w jaki sposób odbywa się napełnianie klimatyzacji.

    - Pierwszym, co robię, podjeżdżając do klienta na przeprowadzenie serwisu, jest podłączenie urządzenia do obsługi klimatyzacji. Następnie uruchamiam je i opróżniam układ, jeśli coś w ogóle w nim pozostało. Kolejną wykonywaną przez maszynę czynnością jest test szczelności układu na podciśnieniu. Sprawdzam ją hydrogenem, czyli mieszanką azotu z wodorem. Używam do tego specjalnego przyrządu, który jest obecnie nowością i nie wszystkie serwisy go posiadają - podaje właściciel firmy.

    Zapewnia on, że taka metoda wykrywa nawet małe nieszczelności, które powodują straty czynnika chłodzącego w granicach 30-50 g na rok. Są to według Winieckiego bardzo małe ubytki, ponieważ maszyna rolnicza potrafi rocznie zużyć nawet 150 g czynnika.

    - Jest to spowodowane tym, że maszyny rolnicze pracują w cięższych warunkach niż samochody. Powietrze, zwłaszcza przy pracy kombajnów, jest bardzo zanieczyszczone, a ponadto występują drgania, które wpływają na szczelność – informuje.

    Jeśli układ klimatyzacji jest szczelny, co potwierdza przeprowadzony test, serwisant przechodzi do kolejnego etapu, czyli wytworzenia próżni w układzie i osuszeniu go. Następnie konieczne jest dodanie odpowiedniego oleju do sprężarki, a potem można już przejść do ostatniego etapu, jakim jest napełnienie układu.

    - Po napełnieniu włączam klimatyzację, sprawdzam ciśnienie i jeśli wszystko jest w porządku, jest to koniec pracy. Cały, bezproblemowy proces trwa około półtorej godziny, jest to zależne przede wszystkim od wielkości układu

    – podaje Mikołaj Winiecki, który jednak przyznaje, że podczas serwisu często napotyka się na różnego rodzaju problemy i trudności.

    - Zdarza się, że nabiję układ, a klimatyzacja po prostu nie działa. Są różne przypadki. Często zdarzają się np. awarie czujników. W takim przypadku diagnozuję problem i go naprawiam – tłumaczy właściciel mobilnego serwisu. - Jeśli układ jest nieszczelny, bo pęknięty jest wąż lub rurka, to zakuwam je na miejscu. Często przestaje też działać termostat, jest przerwa w obwodzie albo przetarty kabel. 90% problemów jestem w stanie załatwić na miejscu. Są jednak przypadki, że większych napraw wymagają np. sprężarki i wtedy trzeba je zabrać na warsztat. Wtedy proces się przeciąga i jest bardziej kosztowny – dodaje. 


    Proces napełniania klimatyzacji w ciągnikach rolniczych jest dłuższy niż w samochodach ze względu na większe pojemności układów. Wiąże się to też, niestety, z większymi kosztami. Na dzisiaj według danych różnych serwisów, cena czynnika chłodniczego kształtuje się mniej więcej w granicach 200-300 zł za kilogram. Jest to duży koszt, patrząc na zapotrzebowanie maszyn.

    - Jeśli ceny byłyby jeszcze wyższe, myślę że 95% rolników jeździłoby bez klimatyzacji. Tym bardziej jednak warto robić serwis systematycznie co roku, ponieważ można przez to ograniczyć ryzyko m.in. straty tak cennego czynnika ze względu na nieszczelności układów czy też awarie sprężarek – podaje serwisant.

    Tłumaczy on, że jeżeli serwis robi się co roku, układ jest oczyszczony, osuszony w środku, to można kontrolować jego stan i w razie potrzeby eliminować małe usterki. Gorzej jest w przypadku braku systematycznych kontroli.

    - Jeśli serwis nie będzie wykonany w maszynie nieustannie eksploatowanej np. przez okres 5 lat albo jeździ się bez czynnika, z pękniętym przewodem, istnieje ryzyko dużo poważniejszych awarii i potrzeb większego wkładu. Jeśli układ jest nieszczelny i ucieka z niego czynnik, to wraz z nim ucieka olej, który smaruje sprężarkę. Jak z kolei oleju jest mało, może się ona zatrzeć, a zatarcie sprężarki może się wiązać z wieloma innymi uszkodzeniami – tłumaczy Mikołaj Winiecki.

    Według niego, jeśli wystąpi zatarcie , proces naprawy jest dużo dłuższy i przez to oczywiście droższy. Taka awaria niesie za sobą konieczność dodatkowego płukania układu.

    - Jeżeli opiłki z zatartej sprężarki dostaną się do obwodu, to po jej wymianie może się okazać, że z nową stanie się dokładnie to samo – właśnie ze względu na opiłki

    – ostrzega serwisant, który tłumaczy, że między innymi dlatego warto robić coroczny serwis. Tym bardziej jest to według niego ważne w kombajnach.

    - Kombajn pracuje tak naprawdę przez 1-2 miesiące w roku, a przez pozostały czas stoi. W takich wypadkach układ chłodzenia nie jest przez ten czas smarowany,  a czynnik chłodzący może odparować. Z tego względu warto odpalić taką maszynę tuż przed i po okresie zimowym i włączyć klimę chociaż na 10 minut. Czynnik chłodzący będzie miał wtedy odpowiedni obieg i nie będzie ryzyka odparowania

    – informuje Winiecki, który zaznacza, że w maszynach rolniczych często stosuje się również odgrzybianie układów.

    - Najtrudniejsze jest to także w kombajnach, ponieważ często zdarza się tam, że „parowniki” są tam umieszczone pod dachem. Każda nieszczelność w tamtym rejonie powoduje, że powietrze zaciągane jest pod obudowę i w przypadku braku regularnego serwisu, wszystko tak się zabrudza, że nawet powietrze nie leci ostatecznie do kabiny. Układ trzeba wtedy najpierw wyczyścić, a dopiero odgrzybić. I po raz kolejny generuje to dodatkowe koszty

    – wyjaśnia Mikołaj Winiecki, który w ten sposób udowadnia po raz kolejny, że regularny serwis to tak naprawdę oszczędność, większa pewność i lepsze warunki współpracy w każdych, nawet najtrudniejszych warunkach. 

    ZOBACZ TAKŻE: Ciągnik używany jak nowy. Jak sprawdzać stan techniczny?

    • Tagi:
    • upały
    • ciągnik
    • serwis
    • kombajn
    • klimatyzacja
    • naprawa
    Łukasz Tyrakowski
    Podobne artykuły
    Ciągniki

    Cztery nowe modele ciągników Fendt o dużej mocy. Pod maską nawet 550 KM

    9 września 2025
    Ciągniki

    Autonomiczny, elektryczny, ciężki ciągnik. Może służyć w rolnictwie i podczas wojny

    7 września 2025
    Ciągniki

    Jeździsz ciągnikiem po drodze publicznej? Szykuj się na zmiany

    6 września 2025
    Maszyny

    Giganci zbiorów. Oto nowoczesne kombajny do ziemniaków [VIDEO]

    6 września 2025
    Newsy

    Alert dla rolników! Chciał kupić ciągnik. Stracił pieniądze

    2 września 2025
    Newsy

    Kamper rozpruty przez ciągnik. Jak do tego doszło?

    30 sierpnia 2025
    Przepisy

    Egzekucja ciągnika rolniczego, gdy dłużnikiem jest jeden ze współwłaścicieli

    29 sierpnia 2025
    Ciągniki

    Złoty i... nieskromny. Pokazali unikalny, najmocniejszy ciągnik Fendt

    14 sierpnia 2025
    Warto wiedzieć
    Pomoc unijna
    Aplikacja suszowa uruchomiona. Do kiedy można składać wnioski?
    9 września 2025
    Ciągniki
    Prezes PIGMiUR o zbliżającym się Agro Show: liczymy na 100 tys. zwiedzających
    9 września 2025
    Przepisy
    Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji ŚOR będzie odroczony?
    9 września 2025
    Najnowsze
    Ciągniki
    Prezes PIGMiUR o zbliżającym się Agro Show: liczymy na 100 tys. zwiedzających
    9 września 2025
    Ciągniki
    Cztery nowe modele ciągników Fendt o dużej mocy. Pod maską nawet 550 KM
    9 września 2025
    Ciągniki
    Nawet pół mln zł kosztuje naprawa maszyny rolniczej w serwisie. Kto za to płaci?
    7 września 2025
    Technika
    Za te pieniądze będzie można kupić np. robota do obory. Nabór jeszcze w tym roku
    7 września 2025
    Ciągniki
    Autonomiczny, elektryczny, ciężki ciągnik. Może służyć w rolnictwie i podczas wojny
    7 września 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności