Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Ceny żywca wieprzowego
      • Ceny żywca wołowego
      • Ceny zbóż
      • Ceny pasz
      • Ceny owoców
      • Ceny warzyw
      • Ceny mleka i przetworów
      • Ceny drobiu i jaj
      • Analizy rynkowe
      Niepewność na rynku świń. Co z cenami?
      Ceny bydła. Nadal wysokie?
      Kolejne krajowe warzywa i owoce w ofertach giełd
      Rynek zbóż na przednówku. Co się dzieje?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Szepietowo 2025: XXXI Regionalna Wystawa Zwierząt Hodowlanych już od jutra
      Można zmienić przeznaczenie jałówki opasowej i ubiegać się o wsparcie
      Ta groźna choroba znów zaatakowała. Chodzi o kilkanaście tysięcy kur
      Mięso stworzone w laboratorium w restauracjach? Kontrowersyjna decyzja.
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Większe ilości wapna to więcej korzyści - prawda czy mit?
      Ważny dzień dla plantatorów buraka cukrowego
      Te przepisy będą dotyczyć niemal każdego rolnika. Zmiany już za pół roku
      Żniwa 2025. Zbiory rzepaku będą opóźnione i niższe?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      CASE IH świętuje. "Przełamujemy granice w projektowaniu ciągników" [VIDEO]
      Ceny szaleją. Tuż przed żniwami rolnicy zapłacą więcej za paliwo?
      Półtora metra szerokości i 48 zębów. Tak prezentuje się nowy chwastownik [VIDEO]
      Ta prasa podąża za pokosem i śledzi na bieżąco rozmiary oraz miejsca zrzutu beli
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Nowa WPR po 2028 roku: rolnicy żądają większego budżetu i mniej biurokracji
      Import wołowiny z Mercosur grozi europejskim rolnikom i środowisku?
      Ten nabór właśnie wystartował. Potrwa tylko do 25 lipca. Informuje ARiMR
      WPR po 2027 roku będzie utrzymana? Potrzebna jest koalicja państw członkowskich
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Masz w ogrodzie surfinie? Pamiętaj o tych zasadach, będą pięknie i długo kwitnąć
      Ślimaki upodobały sobie te rośliny. Jak ratować funkie?
      Wymieszaj z wodą i podlej anturium. Będzie zachwycać wieloma kwiatami
      Alternatywa dla trawnika? Tych roślin nie trzeba kosić ani podlewać
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
      Duże zmiany dla właścicieli fotowoltaiki. Będzie bez koncesji i bez pozwolenia?
      To innowacyjne rozwiązanie chroni uprawy polowe przed nawałnicami i upałami
      Uprawy i panele na jednym polu. Jak to działa i czy się sprawdza?
  • Wieści Rolnicze
  • Ciągnik roku - sprawdź który traktor wygrał i dlaczego!

Ciągnik roku - sprawdź który traktor wygrał i dlaczego!

Technika - Ciągniki 28 maja 2016 06:00 Paweł Nowicki
Ciągnik roku - sprawdź który traktor wygrał i dlaczego!
Źródło: Zenon Owieśny
Główną cechą modelu, który otrzymał tytuł „Tractor of the Year” jest możliwość jego wszechstronnego użytkowania.
Spis treści:

    Główną cechą modelu, który otrzymał tytuł „Tractor of the Year” jest możliwość jego wszechstronnego użytkowania.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Konkurs Tractor of the Year swój początek ma w roku 1998 we Włoszech. Z czasem skala plebiscytu stawała się coraz większa.

    Obecnie w skład jury wchodzi ponad 20 dziennikarzy z branży rolniczej z ponad 20 państw europejskich i to oni decydują o tym, kto zasługuje na najwyższą nagrodę.

    Kategoria Tractor of the Year Fendt 1050 Vario - ciągnik polowy

    Główną cechą nagrodzonego modelu jest możliwość jego wszechstronnego użytkowania. Największy ciągnik kołowy (500 KM) sprawdza się nie tylko w pracach polowych, ale również w transporcie, leśnictwie czy budownictwie. Dzięki temu zyskuje znaczną przewagę nad swoimi „kolegami” przegubowymi czy gąsienicowymi.

    - Technologie, jakie zastosowano w modelu 1050 Vario, to m.in. Fendt ID, czyli koncepcja niskich obrotów silnika, który zastępuje system TMS. Nowy system pomaga nam pracować z jak największą mocą przy jak najniższych obrotach silnika, przy zachowaniu odpowiedniej trakcji i optymalnego spalania - opowiada Rafał Pękal, prezentujący ciągnik marki Fendt.

    Jak podaje producent, płynna praca motoru może odbywać się w przedziale 650-1.750 obr./min. Bezstopniowa przekładnia Vario również została wyparta przez nowszą wersję i Vario Drive, dzięki niej możliwe jest poruszanie się z prędkością od 20 m/h do 40 km/h. Maksymalną prędkość osiągniemy przy zaledwie 950 obr./min. Tak delikatna praca motoru przekłada się na jego optymalne spalanie i jazdę z najcięższymi ładunkami. Przedni most jest załączany w pełni automatycznie w zależności od prędkości i obciążenia. Fabrycznie zintegrowany układ sterowania ciśnienia w ogumieniu pozwala na lepsze przeniesienie mocy na podłoże.

    Sześciocylindrowy silnik o poj. 12,4 l., producent MAN, który stosuje te same silniki również w swoich ciężarówkach, doładowany jest turbiną o zmiennej geometrii. Wszechstronność nagrodzonego ciągnika umożliwia indywidualne dopasowanie jego parametrów do potrzeb. Wydajność pompy hydraulicznej może wynosić od 165 do 430 l. Jednak tak duży wydatek oleju osiągany jest przez dwie pompy hydrauliki oraz instalację LS. Na uwagę zasługuje układ oczyszczania spalin, w którym wyeliminowano filtr cząstek stałych. Do spełnienia normy emisji spalin konstruktorzy zastosowali: recyrkulację spalin, czujnik HFM (przepływomierz) i znany już układ AdBlue.

    - Nowością firmy Fendt jest wentylator sterowany hydraulicznie, który pozwala na pracę nawet w temperaturze +45o C - zaznacza Pękal. - Zestaw chłodnic może sam regulować pracę wentylatora niezależnie od obrotów silnika, który jest umiejscowiony przed tym zestawem, co pozwala na dostarczenie większej dawki zimnego powietrza, nieogrzanego wcześniej przez chłodnicę - opisuje przedstawiciel.

    Budowa aluminiowych łopatek urządzenia pozwala na jego pracę wsteczną, co jest przydatne przy oczyszczaniu przedniego grilla. Kabina najnowszego Fendta nie różni się znacząco od poprzednich modeli. Obsługa maszyny odbywa się tylko na podłokietniku i przy użyciu tego samego terminalu i yoistick’a.

    - W standardzie Fendt 1050 Vario wychodzi bez tylnego i przedniego podnośnika oraz bez tylnego WOM-u, ze względu na różne przeznaczenie ciągnika - dodaje prezenter.

    Kategoria Best Design Valtra N 174 - zmieniający się ciągnik

    Model N 174 jest flagowym przedstawicielem serii N, w  skład której wchodzi 6 ciągników o mocy od 105 Valtra N174 V do 185 KM. Wyróżnikiem ciągnika fińskiej produkcji jest indywidualne dostosowanie go do potrzeb operatora. Ten sam model u kilku rolników może całkowicie się różnić. Zmiana koloru maski stała się już wizytówką Valtry.

    Silnik zamontowany w ciągniku jest własnej produkcji, Agco Sizu Power o  pojemności 4,4 lub 4,9 l. Maksymalną moc maszyny osiągniemy na poziomie 1.800- 1.900 obr/min, a maksymalny moment obrotowy - w przedziale 1.200-1.500 obr/min. Takie parametry pracy motoru zapewnią nam niskie zużycie paliwa. Jednostka spełnia normę emisji spalin Tier IV Final tylko w oparciu o technologię SCR, czyli znany już katalizator AdBlue. Brak więc tutaj filtrów cząstek stałych czy systemu recyrkulacji spalin.

    Układ napędowy dostępny jest w czterech różnych wariantach (patrz tabela). Producent przewiduje okresowe przeglądy i wymianę oleju co 600 mth.

    - Ciekawostką jest to, że Valtra ma mokre tuleje cylindrowe z dodatkowym podparciem, czyli tak jakby płaszcz wodny wokół tulei cylindrowej podzielony na dwie strefy. Dodatkowe podparcie w środkowej części powoduje, że tam, gdzie tłok ma największa prędkość względem cylindra, jest jeszcze lepiej uszczelniony, czyli nie ma wibracji, bo są one ośmiokrotnie mniejsze, czyli praktycznie są wyeliminowane. Pierścienie idealnie przylegają. Mamy dłuższą żywotność silnika. Jest to charakterystyka naszego silnika Sizu od wielu lat i w najnowszej wersji tego nie zabrakło - mówi Sebastian Karasiewicz, reprezentujący firmę Valtra Polska.

    Układ hydrauliki wyposażony jest w osobny, 60-litrowy zbiornik i taki sam Massey Ferguson 5713 SL dla oleju przekładniowego. W celu poprawy wydajności przy korzystaniu z instalacji hydraulicznej silnik delikatnie zwiększa obroty, co pozytywnie wpływa na pracę np. z ładowaczem czołowym. Nowa konstrukcja kabiny również może być przystosowana do upodobań użytkownika, dostępna jest pięciosłupkowa, sześciosłupkowa lub z przeznaczeniem na prace leśne z orurowaniem.

    W nowej serii N wprowadzono Hill Hold, czyli asystent ruszania na wzniesieniach, który jest dostępny w branży samochodowej. W ciągnikach jest to innowacja. Zatrzymując się na wzniesieniu i chcąc bezpiecznie ruszyć, wystarczy załączyć prostą sekwencję rewersem. Maszyna zostanie wtedy zahamowana i dopiero po dodaniu gazu ciągnik załączy napęd i zwolni hamulce. Przejście jest na tyle płynne, że uniemożliwia cofnięcie się pojazdu.

    Kolejną nowością w  ciągnikach jest system ASR, który dba o odpowiednią przyczepność. Operator wybiera dopuszczalny poziom poślizgu (np. 20%), gdy teren będzie na tyle mokry, aby przekroczyć tę wartość, wówczas silnik z bezstopniową przekładnią sam dobierze bieg i prędkość, zachowując odpowiednią trakcję kół (nie większą niż 20%).

    Kategoria Best Utility Massey Ferguson 5713 SL - ciągnik uniwersalny

    Nagrodzony model jest kontynuacją wcześniejszej serii 5600. Głównym założeniem nowszego wydania jest spełnienim normy emisji spalin Tier IV Final.

    Konstruktorzy postarali się o najprostsze rozwiązania. Zrezygnowano z recyrkulacji spalin i filtrów cząstek stałych. Zastosowano połączony układ SCR i DOC (katalizator utleniający). Spaliny kierowane są najpierw przez katalizator DOC, gdzie na drodze reakcji chemicznej usuwane są tlenki węgla i węglowodory. Następnie przechodzą przez układ SCR, w którym po wymieszaniu z  roztworem mocznika (AdBlue) redukowane są tlenki azotu (NOx) do nieszkodliwego azotu i pary wodnej.

    - Warto zwrócić uwagę na brak przy kominie tego charakterystycznego zgrubienia cechującego układ SCR. Wszystko jest tutaj schowane i połączone jak gdyby w jedną część, umieszczoną pod kabiną po prawej stronie - opisuje Rafał Pękal prezentując zwycięzcę. - Co ważne, takie rozwiązanie nie ogranicza nam pojemności baku paliwa, a jedynie zyskujemy lepszą widoczność przy pracy tym ciągnikiem - dodaje.

    Na większe pole widzenia wpływa także ścięta maska czy panoramiczny dach, zalecany przy pracy z ładowaczem. Silnik o pojemności 4,4 l. pochodzący od Agco Power, wyposażono w cztery cylindry, a nie jak w poprzedniej wersji - w trzy. Producent Fergusona zastosował sprawdzone przekładnie Dyna-4 i Dyna-6. Pierwsza z nich montowana jest w blisko 75% ciągników tej firmy. W 130-konnym laureacie dostępny jest system prowadzenia równoległego, czyli w sposób automatyczny ciągnik może poruszać się po polu z dokładnością do 2 cm. Napęd WOM dostępny jest z trzema rodzajami prędkości: 540, 540 eco, 1.000, które załączane są elektronicznie, a  nowością jest progresywna regulacja tego mechanizmu.

    Operator, w zależności od agregatowanej maszyny, może ustawić agresywność rozruchu wałka, czyli obroty mają być osiągane szybko czy też niekoniecznie.

    W celu poprawy komfortu pracy ciągnik możemy wyposażyć w amortyzowaną przednią oś. Zmianą w kabinie są kolorowe ikonki, lepiej widoczne w słoneczne dni. Poprawiono również Interfejs oraz uproszczono jego obsługę.

    Kategoria Best of specjalized Same Frutteto S90.3 Active Drive - ciągnik specjalistyczny

    Specjalistyczny ciągnik z przeznaczeniem do winnic i sadów. Wyróżnikiem nagrodzonego modelu jest amortyzacja niezależna przedniej osi, która jest niespotykana w maszynach sadowniczych ze względu na ich małe gabaryty i brak miejsca na tego typu mechanizm.

    Za utrzymanie poziomu odpowiedzialne są dwa siłowniki hydrauliczne sterowane elektronicznie, trzy akumulatory gazowe oraz czujniki mierzące prędkość i ustawienie maszyny. Hydropneumatyczne zawieszenie zwiększa stabilność i bezpieczeństwo jazdy na stokach oraz poprawia kąt skrętu aż do 53 o. Silnik Same z trzema cylindrami o pojemności 3l, turbosprężarką i intercoolerem dysponuje mocą 90 KM.

    Przekładnia ciągnika może być dostosowana do wymagań użytkownika, w standardzie znajduje się 3- i 5-biegowe zakresy prędkości wraz z biegiem pełzającym. Istnieje możliwość korzystania z przekładni Power Shift. Maszyna rozwija prędkość 40km/h z funkcją zmniejszonej prędkości obrotowej silnika. Na układ hydrauliczny składa się podwójna pompa tandemowa 33+25 l/min, co umożliwia dostosowanie odpowiedniej wydajności do potrzeb.

    • Tagi:
    • Power Shift
    • Agco Sizu Power
    • silnik Agco Power
    • Silnik Same
    • Same Frutteto
    Paweł Nowicki
    Podobne artykuły
    Materiał Promocyjny Inne

    Citi Handlowy: Konto oszczędnościowe do 200 tys. zł. Oferta ważna do 08.07.2025

    26 czerwca 2025
    Warto wiedzieć
    Ceny rolnicze
    Niepewność na rynku świń. Co z cenami?
    27 czerwca 2025
    Newsy
    Rolnicy w siedzibie KOWR blokują przetarg na OPR. Emocje sięgają zenitu!
    27 czerwca 2025
    Hodowla
    Szepietowo 2025: XXXI Regionalna Wystawa Zwierząt Hodowlanych już od jutra
    27 czerwca 2025
    Najnowsze
    Ciągniki
    CASE IH świętuje. "Przełamujemy granice w projektowaniu ciągników" [VIDEO]
    23 czerwca 2025
    Technika
    Ceny szaleją. Tuż przed żniwami rolnicy zapłacą więcej za paliwo?
    23 czerwca 2025
    Maszyny
    Półtora metra szerokości i 48 zębów. Tak prezentuje się nowy chwastownik [VIDEO]
    13 czerwca 2025
    Maszyny
    Ta prasa podąża za pokosem i śledzi na bieżąco rozmiary oraz miejsca zrzutu beli
    12 czerwca 2025
    Maszyny
    Nowy zestaw na rynku od polskiego producenta maszyn rolniczych [VIDEO]
    11 czerwca 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności