Płacą hipermarketom zamiast zarabiać?
Producenci mleka chcą, aby minister rolnictwa przeciwstawił się praktykom stosowanym przez hipermarkety!
Hodowcy bydła mlecznego alarmują o pomoc w przeciwstawieniu się monopolowi sieci handlowych, które wykorzystują swoją pozycję na rynku i nakładają na dostawców różne opłaty.
Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych Wiktor Szmulewicz i Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka Leszek Hądzlik w dniu 6 kwietnia 2016 r. zwrócili się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z prośbą o pilne zorganizowanie spotkania przedstawicieli rolników, przetwórców i sieci handlowych, którego gospodarzem byłby Minister. W piśmie zwracają uwagę na potrzebę spotkania i wypracowania uczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw.
Ponadto, zaznaczają fakt, że najwięksi producenci rolni nie otrzymali do chwili obecnej dopłat bezpośrednich i poproszono Ministra o podjęcie interwencji w tym zakresie.
Przeczytaj także co się dzieje obenie na rynku mleka KLIK
LIST DO MINISTRA ROLNICTWA:
Szanowny Panie Ministrze,
W związku z licznymi sygnałami napływającymi z całej Polski, zwracamy się do Pana Ministra z uprzejmą prośbą o piln zorganizowanie spotkania przedstawicieli rolników - przedstawicieli przetwórców i przedstawicieli sieci handlowych, którego gospodarzem byłby Pan Minister, celem ustalenia pozycji poszczególnych ogniw łańcucha dostaw w handlu z sieciami. Przesyłamy w załączeniu zestawienie praktyk stosowanych przez sieci handlowe.
Z uwagi na opieszałość działania Komisji Europejskiej w tym zakresie, pokładamy duże nadzieje w ustaleniach, które mogą być podjęte podczas zorganizowanego przez Pana Ministra spotkania trójstronnego.
Ponadto chcemy zwrócić uwagę Pana Ministra na fakt, że najwięksi producenci rolni nie otrzymali do chwili obecnej dopłat bezpośrednich - prosimy o podjęcie interwencji w tym zakresie.
Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych Wiktor Szmulewicz
Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka Leszek Hądzlik
INNE OPŁATY NIŻ MARŻA STOSOWANE PRZEZ SIECI W UMOWACH, POROZUMIENIACH, WARUNKACH WSPÓŁPRACY Z DOSTAWCAMI:
- Opłaty za usługi promocyjne wyrażone w procentach lub wartościowo (do 10% od wartości zrealizowanych dostaw netto, przy firmach małych najczęściej stosowane są wartościowe ok. 200 tys. zł, co w skali obrotu może dać kilkanaście procent)
- Opłaty za usługi reklamowe, promocyjne lub marketingowe wyrażone w procentach lub wartościowo
- Dodatkowe opłaty za przeprowadzenie akcji okolicznościowych np. urodziny sieci, Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Dzień dziecka, Żegnaj szkoło, itp. od 10.000 - 100.000 zł
- Akcje lojalnościowe prowadzone przez sieć dla klientów (akcje, które promują w znacznym stopniu sieć, a nie danego producenta) - opłata procentowa od wartości obrotu 4% lub jednorazowa opłata pieniężna na przykład 50.000 zł + określony procent upustu w okresie promocji i zatowarowania
- Opłata za usługę MIS (opłata za przekazywanie informacji o sprzedaży wyrobów na poszczególnych placówkach sprzedażowych) procentowo - do 4,5%
- Upusty do katalogów i promocji
- Upusty zakupowe, tzw. "cenówki" min. 3 tygodnie - min. 3%
- Głebokie upustykrótkookresowe min. 25% - na specjalne okazje - na akcje dla klientów
- Akcje związane z gratisami najchętniej 1 do 1, najczęściej stosowane 2+1 gratis, 4+2 gratis, 10+2 gratis
- Opłaty z tytułu otwarcia nowej placówki od 5.000 - 40.000 zł lub za wprowadzenie do placówkinowego produktu od 500 do 1.500 zł
- Opłata za remodeling (tj. przebudowę, odświeżenie, odnowienie placówek handlowych) od 5.000 do 15.000 zł
- Opłata za zakup/przejęcie innej sieci do 1.000.000 zł zwane żartobliwie "Prezent ślubny"
- Bonus bezwarunkowy, dodatkowa opłata bez ustaleń o wielkości sprzedaży - do 8%
- Bonus warunkowy (za wykonanie danej wielkości sprzedaży) - do 5%
- Bonus asortymentowy (za ilość indeksów, gwarancja bycia na półce) - ok. 1%
- Premia pieniężna stała - do 8%
- Premia pieniężna warunkowa - 5%
- Usługa EDI (elektroniczne wymiany danych) - wartościowo od 5.000 zł za rok lub 5%
- Opłata za optymalizację zamówień i dostaw - 0,5% od wartości sprzedaży na całym obrocie
- Rabat logistycznyy bezpośrednio rozliczany na fakturze zakupowej - do 10%
- Opłata za usługę logistyczną wyrażana procentowo od wartości obrotów netto zrealizowanych z danym dostawcą - 10%
- Opłata związana z rabatem redystrybucyjnym - często łączona z usługą logistyczną, ale sieć nie chce gwarantować minimów zamówień - 1,5%
- Opłata za brak zwrotów ywrażona procentowo od wartości obrotów netto zrealizowanych z danym dostawcą ok. 0,5%
- Opłata za utrzymanie indeksów przez cały rok sprzedaży - równoważona jest z pkt. 17 (wynika z różnego nazewnictwa stosowanego przez daną sieć) - od 1 do 2%
- MIAG (usługa finansowa związana z dokonywaniem przez inną spółkę stowarzyszoną/powiązaną rozliczeń finansowych zleconych przez daną spółkę) - od 2% przy obrocie 100 mln zł skala 0,1% opłaty za MIAG wynosi 100 tys.
- Opłata scentralizowanych płatności - usługa finansowa do 1%
- Opłata partnerstwa w negocjacjach handlowych (opłata związana z negocjacjami jednej sieci w imieniu innych sieci powiązanych, stowarzyszonych) - do 0,5%
- Rozliczenie terminu płatności powyżej 30 dni np. termin płatności 45 dni, odsetki za 15 dni. Spisanie porozumienia, które z jednej strony upoważnia dostawcę na wystawienie odsetek zgodnie z obowiązującymi przepisami, a następnie upoważnia sieć do wystawienia faktury promocyjnej, marketingowej lub dodatkowego rabatu często przekraczającego na wartość odsetek
- Ustalanie terminów płatności na konkretną datę, np. ustala się tzw. okres rozliczeniowy 30 dni, ale płatność następuje w pierwszy wtorek i trzeci czwartek miesiąca po upływie 30 dni. W efekcie wydłuża termin płatności od kilku do kilkunastu dni
- Opłata za audit zakładów produkcyjnych dostawcy; od 1500 zł za jeden audit
- Opłata za okresowe badania kontrolne wyrobów wytwarzanych przez dostawcę ryczałtowo, ale w skali roku przy dużej skali obrotu ok 20.000 zł
- Opłata za obsługę działów prawnych sieci (sprawdzanie prawidłowości oznakowania wyrobów marek własnych, czy wzory graficzno-słowne nie są zastrzeżone przez osoby trzecie itp.) - 3% od wartości obrotu netto na wyrobach dostarczonych do sieci
- Opłaty za przeprowadzenie badań konsumenckich - badania fokusowe - w zależności od skali badania do 500 tys. zł
- Opłata za wykonanie projektów w markach własnych sieci przez agencje reklamowe. (Dodatkowo wchodzi zaangażowanie i praca pracowników dostawcy) w zależności od specyfiki projektu do kilkunastu tysiecy złotych, pomijając iż pracują pracownicy dostawcy, a marka-projekt zostaje własnością sieci.
- Opłata za brak zwrotów towarów - do 0,5%
- Opłata procentowa za zużycie europalet w obrocie pomiędzy stronami - od 10 do 15% ilości plaet w obrocie za kwartał. Np. obrót był na poziomie 100 szt sieć chce zwrócić 85 szt.
- Opłata za koszty utylizacji - w zależności od obrotu opakowań pomocniczych (tektura, folia polistyrenowa, aluminium itp.) dotyczy marek własnych sieci - jest to określane wg stawek urzędowych
- Pozyskiwanie, wymiana i wykorzystywanie przez sieci handlowe informacji od konkurenta, uzyskanych w zw. z uczestnictwem w porozumieniu o wspólnych negocjacjach/wspólnych zakupach celem narzucenia dostawcy marketingowej, logistycznej, promocyjnej itp.
- Dokonywanie potrąceń (tzw. kompensat) z faktury dostawcy bez jego zgody
Przedmiotowy zakres profitów poza marżą handlową jest zawarty powyżej. Określa również nazewnictwo stosowane przez wszystkie sieci działające na polskim rynku. Nie należy tych parametrów sumować wszystkich łącznie, najczęściej jest to 10 parametrów.