Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Pszenica tańsza nawet o 70 zł/t. Co z innymi gatunkami?
      Z ostatniej chwili. Magazyny pełne. Skupy zbóż nie przyjmują
      Ceny tego mięsa poszybowały w górę. Polacy płacą w sklepach o 10 zł więcej za kg
      Rolnicy po wizycie w skupach: Ceny urągają naszej godności
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      WPR 2023–2027: 70% refundacji składki dla hodowców. Kto skorzysta?
      Te zmiany dla sporej grupy rolników to rewolucja. "Nie wszyscy sobie poradzą"
      Ta przegrana może spowodować lawinę spraw o odszkodowania przeciwko hodowcom
      ARiMR zwróci rolnikowi 70% kosztów. Wystarczy złożyć wniosek. Nabór już wkrótce
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      3 tys. zł na gospodarstwo. Znamy już pełne dane z ARiMR
      Jaka sytuacja na plantacjach buraka cukrowego? Jakie działania należy podjąć?
      Rolnicy nie są w stanie regulować zobowiązań. Domagają się wakacji kredytowych
      Jak przebiegają żniwa w połowie sierpnia? Jakie plony pszenicy i rzepaku?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Materiał partnera Czy słońce zasili gospodarstwa rolne? Finansowa analiza agroPV w rolnictwie
      Ten rolnik ma jeden z największych kombajnów w Polsce. Skosił 10 ha w godzinę
      Kiedy można używać drona do oprysków? Co mówią przepisy?
      To będzie nowy, budżetowy kombajn dla polskich rolników? Przyjechał prosto z Chin
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Dodatkowe koszty dla rolników? Chodzi o nową opłatę
      Nowy „aktywny rolnik” staje się faktem! Minister Krajewski: Przyspieszamy
      Będzie więcej pieniędzy na paliwo rolnicze? Ministerstwo rolnictwa odpowiada
      Wielu właścicieli nieruchomości nie wie o tej opłacie. Za jej brak grożą kary
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Ile kosztuje miód w 2025 roku? Orientacyjne ceny w sierpniu
      Zatrzymaj lato w ogrodzie. Posadź te kwiaty teraz, a będą kwitły do przymrozków
      Różowe, niebieskie czy fioletowe? Podsyp tym hortensję, by zmienić jej kolor
      Roślina nie do przelania. Ma “biblijny” rodowód i jest polecana początkującym
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
      Duże zmiany dla właścicieli fotowoltaiki. Będzie bez koncesji i bez pozwolenia?
  • Wieści Rolnicze
  • Bioasekuracja. Dezynfekcja pojazdów w walce z ASF

Bioasekuracja. Dezynfekcja pojazdów w walce z ASF

Hodowla - Trzoda chlewna 2 czerwca 2018 07:00 Dorota Jańczak Aktualizacja: 6 czerwca 2018 14:24
 Bioasekuracja. Dezynfekcja pojazdów w walce z ASF
Źródło: Agro-Trade
Ekspert radzi, jak podejść do mycia i dezynfekcji pojazdów wjeżdżających na teren gospodarstwa. Czego powinniśmy wymagać od kierowcy ciężarówki?
Spis treści:

    Ekspert radzi, jak podejść do mycia i dezynfekcji pojazdów wjeżdżających na teren gospodarstwa. Czego powinniśmy wymagać od kierowcy ciężarówki?

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Myśląc o bioasekuracji musimy pamiętać nie tylko o dezynfekcji obuwia, rąk, sprzętu, chlewni i wyposażenia, ale także pojazdów, które wjeżdżają na teren naszego gospodarstwa.

    Z Urszulą Piwońską, biologiem, kierownikiem Działu Badań i Rozwoju w firmie Agro-Trade rozmawia Dorota Jańczak

    Kto powinien wykonać dezynfekcję ciężarówki, która wjeżdża na teren gospodarstwa po odbiór tuczników: rolnik czy kierowca ciężarówki?

    Odpowiedzialność za utrzymanie higieny środków transportu spoczywa oczywiście na przewoźniku, natomiast sam rolnik powinien zabezpieczyć swoje gospodarstwo przed wwiezieniem drobnoustrojów chorobotwórczych m.in. poprzez stosowanie mat i wanien dezynfekcyjnych. Istotnym czynnikiem jest regularna wymiana środka dezynfekcyjnego, tak aby maty i wanny spełniały swoją rolę.
     
    Rozumiem, że o ile rolnik może spryskać koła w pojeździe, ustawić maty czy wybudować nieckę, o tyle dezynfekcja wewnątrz pojazdu już leży w gestii przewoźnika? Czy firmy świadczące takie usługi wykonują tego rodzaju zabiegi? Dlaczego jest to ważne?
    Zabezpieczenie wjazdu na gospodarstwo jest istotnym elementem bioasekuracji, szczególnie w ogniskach chorób zakaźnych lub w przypadku epidemii. Niestety wielu gospodarzy nie docenia tego faktu ryzykując tym samym bezpieczeństwo swojej hodowli. Standardem powinno być wyposażanie ferm w takie rozwiązania jak np. niecki lub maty dezynfekcyjne, najlepiej jeśli są one ochronione przed działanie czynników atmosferycznych, np. poprzez zadaszenie. Samo wnętrze środków transportu powinno być odpowiednio umyte i zdezynfekowane, co zapewnia bezpieczeństwo przewożonym zwierzętom, a tym samym zapobiega przenoszeniu się ewentualnych chorób z transportu na transport. Zapewnienie odpowiedniego przygotowania samochodu leży w gestii przewoźnika. Firmy świadczące usługi mycia i dezynfekcji obiektów inwentarskich bardzo często nie zajmują się dezynfekcją środków transportu. Oczywiście można jednak znaleźć na rynku takie firmy, które właśnie się  w tym specjalizują. 
    Generalnie zabiegi mycia i dezynfekcji są przeprowadzane/ zlecane wewnętrznie przez samych przewoźników. Jeżeli natomiast ferma posiada własne samochody transportujące zwierzęta, powinna zadbać o mycie i dezynfekcję we własnym zakresie. Bardzo często taka ferma posiada swoją myjnię, gdzie przestrzega się procedur i wykonuje się zabiegi mycia i dezynfekcji.

    Czytaj także: ASF. Wsparcie na zakup mat oraz rekompensaty

    W jaki sposób krok po kroku przeprowadzić prawidłowo mycie i dezynfekcję ciężarówki przewożącej świnie?
    Należy pamiętać, że w przypadku środków transportu tak samo istotne jest mycie i odkażanie kół, podwozia i elementów nadwozia z zewnątrz, jak samego wnętrza samochodu. To wnętrze i rampa mają bezpośredni kontakt ze zwierzętami, które mogą przenosić bakterie, wirusy, grzyby. Należy zatem przeprowadzić kompleksowy zabieg składający się z mycia i dezynfekcji środków transportu.  Mycie najszybciej i najłatwiej wykonuje się przy pomocy myjek wysokociśnieniowych wyposażonych w głowice spieniające. Przy ich pomocy nanosi się dokładnie koncentrat odpowiedniego detergentu. 
    W przypadku braku takiej głowicy, należy zastosować odpowiedni roztwór zalecany przez producenta środka. Preparat nie może być korozyjny wobec elementów wyposażenia samochodu. Po upływie ok. 15 - 30 min wszystkie powierzchnie należy spłukać czystą wodą. Następnie przeprowadza się dezynfekcję. Najczęściej stosowanym sprzętem w tym przypadku jest opryskiwacz plecakowy, którym dokładnie nanosimy preparat dezynfekcyjny o odpowiednio szerokim spektrum działania, który zwalczać będzie niebezpieczne drobnoustroje, w tym wirusa ASF. Roztwór powinien pozostać na powierzchni przez odpowiedni czas działania zalecany przez producenta wybranego preparatu dezynfekcyjnego. Następnie wnętrze auta powinno być ponownie spłukane wodą.

    Co pani zdaniem jest lepsze - mata czy niecka dezynfekcyjna?
    Obie formy zabezpieczenia mają swoje wady i zalety. Niecka powinna być wykonana w staranny i trwały sposób, najczęściej z betonu. Maty dezynfekcyjne zużywają się szybciej są mniej wytrzymałe, przy czym tańsze niż budowa niecki.  Napełnianie niecek lub basenów przejazdowych wymaga większej ilości środka dezynfekcyjnego niż w matach dezynfekcyjnych, które mają zdecydowanie mniejszą pojemność. Z kolei wymiana roztworu roboczego w przypadku mat jest łatwiejsza i mniej kosztowna aniżeli wypompowanie roztworu z niecki i ponowne jej napełnienie. 
    Istnieją również bardziej nowoczesne rozwiązania jak niecki dezynfekcyjne automatyczne oraz  bramy bioasekuracyjnej uruchamiające się w momencie przejazdu pojazdu. Producenci zapewniają, że takie konstrukcje wiążą się z niższym nakładem środków w trakcie użytkowania, mimo, że pierwotny koszt zakupu jest wyższy niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań.

    Czytaj także: ASF i bioasekuracja. Polskie chlewnie pod lupą. Pierwsze wyniki kontroli

    Kiedy warto ustawić w gospodarstwie śluzę samochodową? Jakie powinna ona spełniać warunki?
    Śluza dezynfekcyjna jest konstrukcją bardziej skomplikowaną od prostej maty czy wanny lub niecki przejazdowej. Co jest jej zdecydowana zaletą to fakt, że zabieg dezynfekcji nie jest ograniczony wyłącznie do kół, ewentualnie podwozia. Dzięki tworzeniu kurtyny ze środka, zabiegiem objęta jest zdecydowana większość powierzchni pojazdu. Dzięki temu zabieg dezynfekcji staje się dokładniejszy i tym samym skuteczniejszy.
    Należy zapewnić jednak, aby śluza podlegała kontroli przez operatora, który uruchomi ją w momencie przejazdu auta. Jednocześnie należy zagwarantować prawidłową dystrybucję środka dezynfekcyjnego w odpowiednim stężeniu.  


     

    • Tagi:
    • agrotrade
    • dezynfekcja pojazdów
    • asf
    • kontrola
    • środki dezynfekcyjne
    • bioasekuracja
    • chlewnia
    Dorota Jańczak
    Podobne artykuły
    Przepisy

    Kiedy może skontrolować nas weterynaria? Jak typuje się gospodarstwa?

    10 sierpnia 2025
    Trzoda chlewna

    Ta choroba ponownie wywołuje u rolników coraz większy niepokój

    30 lipca 2025
    Trzoda chlewna

    Wirus groźnej choroby ponownie w tym regionie. Będą restrykcje dla rolników

    25 lipca 2025
    Newsy

    Rolnik musi zapłacić sąsiadom za zapach z chlewni. Ważny wyrok Sądu Najwyższego

    23 lipca 2025
    Trzoda chlewna

    Służby nagrywają wizyty kontrolne na fermach. Rolnicy: czujemy się jak przestępcy

    22 lipca 2025
    Trzoda chlewna

    Ogniska i strefy ASF w 2025 roku. Co trzeba, a czego nie wolno robić w strefach?

    21 lipca 2025
    Zdrowie i dobrostan

    Nowy wariant parwowirusa u holenderskich świń - czy jest groźny?

    10 lipca 2025
    Trzoda chlewna

    Wkrótce 1600 sztuk świń do wybicia. Inspekcja weterynaryjna rozpoczęła działania

    8 lipca 2025
    Warto wiedzieć
    Przepisy
    Masz 1 ha? Możesz ubiegać się o tę dotację rolniczą. Gdzie i na jakich warunkach?
    16 sierpnia 2025
    Prawo i finanse
    Manifestacja rolników pod posterunkiem policji. W tle kłótnia o grunty
    16 sierpnia 2025
    Ceny rolnicze
    Czy możemy spodziewać się spadków cen paliwa? Eksperci nie mają złudzeń
    16 sierpnia 2025
    Najnowsze
    Trzoda chlewna
    Nabór 2025: inwestycje ograniczające ASF w gospodarstwie
    15 sierpnia 2025
    Trzoda chlewna
    Świeże zboże w żywieniu tuczników – jakie niesie ryzyko i jak je ograniczyć?
    15 sierpnia 2025
    Trzoda chlewna
    Czy ceny tucznika odbiją? W skupach nie mają wątpliwości
    15 sierpnia 2025
    Hodowla
    WPR 2023–2027: 70% refundacji składki dla hodowców. Kto skorzysta?
    15 sierpnia 2025
    Trzoda chlewna
    Kolejne uderzenie wirusa ASF. To już 11. ognisko w Polsce
    14 sierpnia 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności